Hallo allemaal, Afgelopen donderdag heb ik voor het eerst gekolft (onze kleine man is 5 wkn oud) en als alles goed blijft gaan doe ik dat het komende half jaar ook nog wel. Ik heb op het moment alleen een hele hoop vragen over het kolven die ik graag hier even wil stellen.... Komen ze..... 1. Hoe vaak/ wanneer kook je je kolf uit? ( ik heb het uiteraard voor het eerst gebruik gedaan. Daarna telkens na gebruik alles door een sopje doen en daarna afspoelen) 2. Hoe vaak/ wanneer kook je de bewaarbekertjes uit? (Dit ook uiteraard voor eerste gebruik. Is de vaatwasser daarna afdoende?) 3. Het flesje, moet je die net als speentjes ook iedere dag uitkoken? ( Hij krijgt 1 keer per dag een flesje) 4. Als ik straks op mijn werk kolf, heb ik daar geen vriezer. Daar in de koelkast zetten en thuis direct in de vriezer lijkt me gewoon mogelijk toch? 5. Het lijkt me dan ook dat ik een koeltasje aan moet schaffen zodat ik de afgekolfde melk vanuit mijn werk mee naar huis kan nemen? 6. Gisteren (16.00) heb ik zo'n 160 cc gekolft. Vanmiddag (tussen 14.00-15.30) krijgt hij daar 125 cc van. De overige 35 cc wil ik dan invriezen, kan dat nog of is dat niet verstandig? 7. Vanmiddag ga ik dus ook weer kolven. Kan ik de melk die ik dan heb, bij die 35 cc gieten (voordat die is ingevroren)? 8. Stel dat ik straks een keer 2 "restjes" in de vriezer heb staan. (bijv. 60 cc en 70 cc) die op andere dagen zijn afgekolft. Mag je die dan na ontdooien bij elkaar doen en uit 1 flesje geven? 9. Drogen jullie je kolf af? Vooral na het uitkoken lijkt me dat niet handig, want dan zitten er direct weer bacterien op. 10. Hoe doen jullie het met het schoonmaken van je kolf op het werk. Ik laat nu thuis alles gewoon drogen. (stond in de gebruiksaanwijzing) maar is op mijn werk vrij lastig om te doen. Zo, dat zijn er even wat.... Misschien staan er wel wat "stomme" vragen tussen waar het antwoord erg logisch op is, maar toch. Ik vind het allemaal nog zo ingewikkeld dus vandaar dat ik het hier even post. Ik hoop dat jullie me wat meer wegwijs kunnen maken in het hele kolf gebeuren....
Hoi! Ik heb geprobeerd om je vragen te beantwoorden. Ik heb ze beantwoord zoals ik het altijd gedaan heb (gekolft tot mijn zoontje 17 maanden was).Het kan best zijn dat anderen het anders doen of jij het anders doet, misschien hebben anderen nog wel tips voor je. In ieder geval heel veel succes! Groetjes Mariska
1. 1x per dag afwassen en steriliseren 2. na elk gebruik 3. ja, drinkflesjes 1x per dag steriliseren. Je kan tussendoor afwassen. 4. je kan je afgekolfde melk in de koelkast op het werk bewaren. Ik zie alleen een probleem dat als je het koelelement van een koeltasje in de koelkast legt, geen idee of het dan goed gekoeld zal blijven in de tas als je je opbrengst mee terug naar huis neemt. 5. ja, koeltasje is wel noodzakelijk, tenzij je op 15 mins lopen van je werk woont 6. eigenlijk zou je gelijk als je thuis bent gekomen een flesje van 125cc moeten vullen, en het restant in een apart bewaarbakje/flesje of ijsblokjeszakje/bakje in de vriezer bewaren, met datum en hoeveelheid erop. 7. dat kan je alleen doen, als die 35cc niet ouder is dan 24 uur. Toen ik net begon te oefenen met kolven, deed ik dat na elke voeding, en gooide ik alle opbrengst over de 24 uur bij elkaar. 8. ja, die mag je als ze allebei ontdooid zijn bij elkaar gooien. Wel binnen 1 uur na opwarming aan je baby geven, net als altijd 9. ik laat de onderdelen aan de lucht drogen, als er nog druppeltjes in zitten bij de volgende kolfsessie, dan laat ik die zitten. Het beste is om er zo min mogelijk met je vingers in te zitten. Je kan uiteraard wel met een schone theedoek of een stuk keuken papier afdrogen als je dat wilt. 10. op m'n werk spoel ik alle onderdelen af onder een warme kraan en laat ik het drogen, thuis was ik ze af en steriliseer ik ze voor de volgende dag. Heb je geen vrij plekje op je bureau of een andere tafel, plank in een boekenkast, of een gewone kast om je spulletjes op te laten drogen? Als je nog meer vragen hebt, brand maar los. Ik kolf 2-3x per dag op m'n werk, 5 dagen per week, dubbelzijdig. Voor thuis en onderweg heb ik een handkolf.
Kijk op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding voor alle informatie! Ik vind het zelf handig om ook steeds kleine beetjes in te vriezen in aparte bekertjes en ze daarna als bevroren "blokjes" samen in een bekertje te stapelen en bewaren. Voor als je kindje net iets meer wil drinken. Daarvoor moeten je bekertjes wel iets taps toelopen en een beetje buigzaam zijn. Ik heb hier ook net zelf een topic gestart over het schoonmaken van je kolf op het werk. Succes!
even ter aanvulling: ik ben wat minder streng met steriliseren, doe het nu 1 keer per week. wel iedere dag een sopje na het werk. afdrogen doe ik niet. thuis laat ik het drogen. op het werk rol ik de afgespoelde kolven (heet water)in een schone theedoek. Helemaal steriel krijg je het niet maar dat hoeft ook niet. de inzichten hierover zijn behoorlijk veranderd de afgelopen jaren. ik gebruik een koelkast op het werk, heb ook geen vriezer daar. maar: vind invriezen ook helemaal niet zo de voorkeur hebben. je melk is wel 5 dagen in de koelkast houdbaar. Ik neem het in een koeltasje mee van werk naar huis (alleen met koelelement als het buiten warm is). meestal drinkt ze het dan de volgende dag al dus dan is invriezen alleen maar jammer van de voedingsstoffen. succes!
Wat ook wel relevant is: je melk kan erg van smaak veranderen door koelen/invriezen. Sommige babies hoeven die melk dan niet meer, sommige drinken alles hoor. Voor mijn gevoel verandert de smaak/geur bij mij minder bij invriezen dan bij koelen. Voor mij een reden dus om in te vriezen, ook als het na twee dagen alweer gebruikt wordt.