Op 6 juni is mijn prachtige dochter Anouk geboren door een keizersnede. In het begin heb ik veel last gehad van tepelkloven, maar deze zijn nu gelukkig weg. Sinds vanochtend zijn mijn tepels en tepelhoven een stuk kleiner dan de afgelopen dagen en voel ik ze ook heel erg trekken. Ook drinkt ons meisje wat minder goed, ze dronk meestal zo'n 25 min. per borst en nu maar 10 a 15 min. Daarna wil ze ook de andere borst niet meer. Weet iemand wat dit kan zijn? Liefs, Duveldraakje
waarom je tepels en tepelhoven kleiner zijn weet ik niet. Maar de reden van minder/korter drinken kan zijn doordat het aanbod goed is afgestemd op de vraag. zoalng je kindje te vreden is en goed groeit hoef je je daar niet druk over te maken.
Sinds de laatste voeding gisteren pakt ze wel 2 borsten. Vanacht maar 1, maar daarnet weer 2. Ze drinkt dan zo'n 15 min. per borst. Volgens mij is dit wel goed en is ze heel tevreden. Ze is wel heel gulzig en drinkt goed door. Ze heeft nu ook erg goede plasluiers. Dus misschien heb ik me drukker gemaakt dan nodig is. We zullen zien hoe de rest van de dag verloopt. Ik houd nu ook alles even bij met een schema, dan weet ik tenminste goed hoe ze het doet. Mn tepels voelen nog steeds pijnlijk, net alsof je in de kou staat. Dus ik ben ook maar weer gaan smeren met bepanthenzalf. Liefs, Duveldraakje
Mijn tepels blijven heel erg pijnlijk. Ik heb nu mn tepelbeschermers maar weer ingedaan. Hopelijk helpt dat een beetje. Tijdens het voeden doet het ook ontzettend veel pijn, ik moet Anouk na zo'n 15 á 20 min. echt ervan af halen. Ik baal nu echt als een stekker. Vooral omdat ik in het begin al problemen heb gehad en ik eindelijk van de tepelkloven af was en alles zo goed ging. Wordt er momenteel een beetje moedeloos van. Liefs, Duveldraakje
hebben jullie geen spruw? Of iig jij? Verder kan ik je allen het advies geven om te kijken of ze echt een goede grote hap neemt en of ze niet "hangt". Kortom of ze goed aangelegd is. want pijn doen tijdens het voeden mag eigenlijk niet. Misschien kun je je vraag eens neer leggen op het borstvoedingsforum, daar zitten veel (ervarings)deskundigen http://www.borstvoedingsforum.nl succes
Is ze zeker weten goed aangelegd? Grote hap in haar mond ed. Zijn je tepels ook rood en is de pijn branderig?
Bij mij deed de eerste paar weken het voeden ook (erg) veel pijn. Kindje was goed aangelegd, geen spruw, geen kloven enz. enz. Is vanzelf weer overgegaan. Je moet eerst kijken of je kindje wel goed aangelegd is en of er geen sprake is van spruw en kloven. Anders is het mischien een kwestie van harden ?
Voor zover ik weet is het geen spruw. Heb er van alles al over opgezocht. Ook heb ik gelukkig geen kloven meer, ik leg haar volgens mij ook goed aan. De kraamhulpen hebben me dit geleerd. Morgen komt er iemand van het CB daar vraag ik het ook nog even aan, misschien dat zij wel weet wat het kan zijn. Bedankt alvast voor de reacties. Liefs, Duveldraakje
In het begin deed het voeden mij ook erg pijn, mika was gewoon goed aangelegd en we hadden geen spruw. Ik denk dat mijn tepels er ook gewoon aan moesten 'wennen', het is natuurlijk niet niks als er in 1x om de 2 uur een half uur lang aan gedronken wordt. Maar ik zou inderdaad ook eerst even spruw uitsluiten, want daar klinkt het wel naar. En dat kan ook voorkomen zonder symptomen. Drinkt je meisje verder rustig of is ze onrustig aan de borst? Ik hoop dat de persoon van het Cb je vandaag verder kan helpen. Liefs esther
Nou het is toch spruw. Ik heb nu de komende 6 uur verplichte rust en mijn vriend mag haar straks een flesje KV geven en dan moet ik straks 1 keer kolven. Ook moet ik dadelijk met een zalf gaan smeren en een beetje in het mondje van Anouk doen. Ik zit er momenteel eigenlijk echt doorheen. Mijn vriend gaat de komende dagen thuis werken, zodat ik wat meer rust kan hebben. Donderdag kijken we samen met de wijkverpleegkundige hoe het dan gaat. Liefs, Duveldraakje
Waarom moet je kindje dan fv krijgen ? En goed smeren met de zalf hoor ! Ook als het over is nog even doorsmeren anders heb je kans dat het zo terug is. En verder goed op de hygiene letten (handen wassen, zoogcompressen vaak verwisselen, kolf goed uitkoken enz enz) Ik hoop dat het snel over is.
Van rust gaat de spruw niet over hoor... tuurlijk is het goed als jonge mama om te rusten maar heeft niks met spruw te maken. Wat voor zalf heb je? Ik zou als ik jou was miconzalnitraat na elke voeding dun op je tepels smeren en voor je dochter daktarin creme, meerdere keren een klein dotje in de mond (gehemelte, binnenkant wangen) met een wattenstaafje ofzo. Cosequent doorsmeren, als het over is dan nog minimaal 10 dagen door gaan. Verder idd alles wat met melk/mond in aanraking komt goed schoonhouden, warm wassen, goed uitkoken enz. Je mag gewoon door blijven voeden met spruw hoor... als je te veel voedingen overlsaat gaat je bv teruglopen. Helemaal omdat je nog maar zo"kort voedt dus hou daar rekening mee.
Van rust gaat de spruw niet over hoor... tuurlijk is het goed als jonge mama om te rusten maar heeft niks met spruw te maken. Wat voor zalf heb je? Ik zou als ik jou was miconzalnitraat na elke voeding dun op je tepels smeren en voor je dochter daktarin creme, meerdere keren een klein dotje in de mond (gehemelte, binnenkant wangen) met een wattenstaafje ofzo. Cosequent doorsmeren, als het over is dan nog minimaal 10 dagen door gaan. Verder idd alles wat met melk/mond in aanraking komt goed schoonhouden, warm wassen, goed uitkoken enz. Je mag gewoon door blijven voeden met spruw hoor... als je te veel voedingen overlsaat gaat je bv teruglopen. Helemaal omdat je nog maar zo"kort voedt dus hou daar rekening mee.
@Zeeuwsmeisje: miconazol is hetzelfde als daktarin. Daktarin is een merknaam en miconazol is de stofnaam.
Heb je ook orale gel voor je kindje gekregen? je kindje moet echt ook behandeld worden ookal willen huisartsen ed nog wel eens iets anders beweren. Heb je tips gekregen mbt hygiene? Iedere dag je bh wassen op 60 graden, iedere voeding zoogcompessen verwisselen, spuugdoekejs wassen op 60% en het liefst ook alleen afwasbaar speelgoed even aan je kindje geven anders kan ze jullie daarmee blijven besmetten. Anders blijf je maar aan modderen. Ik begrijp dat rust fijn is, maar ik begrijp niet waarom er geadviseerd is 6 uur rust te nemen en een fles kv aan je kindje te geven. Want zoals iemand zei, van rust gaat spruw niet over. Spruw is een schimmel infectie.
De rust was nodig omdat ik er zelf compleet doorheen zat. De wijkverpleegkundige wilde me ook niet meteen laten kolven, vandaar een flesje bijvoeding. Daarnet heb ik gekolfd en heb er toch nog 100 cc uit kunnen halen. Vind dit trouwens wel heel netjes. Die daktarin gel heb ik nu ook. We zullen zien hoe het nu verder gaat. Ze slaapt nu al vanaf 3 uur vanmiddag niet en is net weer gevoed, maar slapen ho maar. Ze ligt hier nu beneden in de box, maar wil zo toch proberen om haar weer even in haar bedje te leggen. Liefs, Duveldraakje
Klopt ook maar op de tubes die je bij de apotheek haalt staat bij de één miconazalnitraat, een zalf die je op je tepels smeert en het spul wat je aan je kind geeft is vaak dakatrin, dat kan ook op je tepels maar plakt heel erg, voor de baby is het wel fijn. Blijft zo wat langer in de mond hangen en smaakt wel lekker... beide zijn idd antischimmelmiddeltjes en doen hetzelfde.
Zo in de na middag en avond zijn veel baby´s wakker en onrustig... in de ochtend slapen ze vaak het beste, is heel normaal. Sterkte.
Ik heb haar daarnet maar weer even aan de borst gelegd en nu slaapt ze gelukkig.Ik wacht nu ook met voeden tot ze zichzelf weer meldt. Al met al is dit een erg vermoeiende dag, maar we blijven positief Hopelijk gaat het vanavond wat beter. Liefs, Duveldraakje