Hoi meiden, in het begin dat ik wel eens kolfte toen kolfte ik als ik in plaats van een voeding kolfte ongeveer 160-180 en tussen de voedingen in 120ml... Nu ben ik bezig een voorraadje op te bouwen ivm opvang maar sinds ik een week op vakantie ben geweest en helemaal niet meer heb gekolft kolf ik tussen de voedingen in slecht 30-60ml per keer. Dat schiet dus voor geen meter op. Ik dacht eerst dat het maar een dagje zou zijn maar het is nu al een week. Ik wil morgen de huisarts bellen voor de syntosinon spray maar hebben jullie misschien nog andere tips???
Warme thee drinken, diep zuchten en je goed ontspannen. Dat helpt bij mij vaak wanneer ik niet snel genoeg een tsr krijg. Als het dan nog niet lukt pak ik inderdaad die spray.
Ik gebruik de spray en dat werkt prima, ik hoef verder niks bijzonders meer te doen. MAAR: nu ik de spray een paar maanden voor bijna elke kolfbeurt gebruik, kan ik niet goed meer kolven zonder spray. Misschien iets om rekening mee te houden. Toen ik laatst de spray vergeten was, moest ik tussen-de-middag naar huis om de spray te halen, aangezien ik nogal stuwing kreeg. Trucs om meer te kolven: - ontspannen, lekker zitten, iets te drinken erbij, muziekje aan. - foto / filmpje van je kind kijken of geluidsopname beluisteren - warme compressen op je borst. - borsten masseren (richting tepel), borsten 'losschudden', over de tepel wrijven. - eerst even met de hand 'kolven' wekt bij mij altijd een betere tsr op.
k kolfde de late voeding elke avond, toen hij die niet meer kreeg...maar ging altijd daarvoor onder de warme douche...dan ging het lekker snel! ik kon niet kolven zonder de spray, had altijd een extra in de koelkast.. zoontje dronk altijd om de 3uur, tussendoor kolven, was hier ook lastig sparen, wnat had vaak dan niet genoeg wanneer hij weer moest drinkne
Dat is heel normaal. De eerste weken na de bevalling heb je overproductie o.i.v. hormonen. Na een week of 6 stellen je borsten zich in op de vraag van je kind, en heb je geen overproductie meer. Die hoeveelheden die jij kolft zijn prima voor kolven tussendoor! En als je dit elke dag doet, bouw je een heel goede voorraad op. Als je kolft voor de vriezer, dan werkt het het beste om kleine porties in te vriezen, zo rond de 75cc. Je kunt dat één portie ontdooien als je een keertje een beetje te weinig gekolfd hebt, dus om aan te vullen, en 2 porties als je een hele voeding nodig hebt. Ik zou niet naar hulpmiddeltjes als spray gaan grijpen, je borsten doen heel normaal wat er van ze verwacht wordt. En als je wat langer elke dag kolft, dan gaat je productie vanzelf weer omhoog. Hou er ook rekening mee, dan je kind binnenkort weer met regeldagen gaat komen. Dan zit je weer even een hele dag (of 2) met een kind aan de borst, maar daarna is je productie vaak flink omhoog geschoten.
Ik heb me toch hard gewerkt aan een voorraad.. ben nu aan het werk en er ligt 12 liter in de vriezer. Doodzonde want ik kolf genoeg op mijn werk om zoon te laten drinken. Dus je hoeft ook niet teveel stress te hebben voor een voorraadje. Gewoon de kleine beetjes opsparen. Ik kolf hier standaard na de ochtendvoeding leeg (2 voedingen), en op werkdagen tijdens de lunchpauze (1 a 1,5 voeding) en heb dan voldoende voor kdv-dagen.
Ik heb nooit een spray gebruikt, en het kolven ging meestal goed, niet altijd makkelijk. Bij m'n zoontje had ik een flinke voorraad in de vriezer toen ik ging werken, had me echt suf gekolfd daarvoor. Bij m'n dochter heb ik nooit meer dan 3 porties (halve liter) en meestal zelfs maar 1 in de vriezer gehad. Ze heeft nooit te weinig mee gehad. Relax dus.... helemaal eens met dirksmama en JuJu81. Kolfproductie opvoeren: - liever wat vaker kort kolven dan één keer lang - kolven tot TSR wegvalt, 2 min pauze, weer kolven tot TSR wegvalt, 5 min pauze, nog een keer kolven (dit werkt veel beter dan maar door blijven gaan) - véél drinken - kolven voor je zelf naar bed gaat - een uurtje na de ochtendvoeding had ik ook altijd wel extra, dat was een goed kolfmoment voor de voorraad