Ervaring met medicijngebruik en borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Devero, 26 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Vorige week heb ik overleg gehad met mijn arts over de medicijnen tegen mijn migraine.
    Het middel komt in de moedermelk terecht en moet 12 uur lang worden afgekolft + weggegooid.

Medicijnen laten staan om toch te kunnen voeden is niet haalbaar. Ik word gewoon té ziek als ik een aanval heb en niks kan nemen. Daar heeft niemand wat aan, ook de baby niet.

Maar goed, ik kan natuurlijk moeilijk 12 uur lang geen voeding geven omdat ik die troep in mijn lijf heb. De aanvallen komen niet zo heel vaak voor en zijn niet te voorspellen dus ik moet net de mazzel hebben dat we toevallig genoeg 'afgekolfte voorraad' hebben. We kunnen moeilijk iedere dag een voorraadje in de koelkast zetten 'voor het geval dat ik een keertje migraine krijg'.

Ik wil graag voorbereid zijn op een situatie waarin ik niet voldoende voeding heb om 12 uur door te komen. Is het in zo'n geval mogelijk om een paar flesjes kunstvoeding te geven en na die 12 uur gewoon de borstvoeding weer op te pakken?

(Of heeft iemand andere tips...ik hoor het graag :))

2. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou proberen een voorraadje in de vriezer aan te leggen; dat blijft 3 mnd goed (bij -18 graden, oftewel een 3sterren vriezer).

Natuurlijk kun je ook af en toe kunstvoeding geven, dat kun je best combineren met borstvoeding. het beste is dan om hypoallergene voeding te gebruiken.

Wat je ook doet, op het moment dat je je kind een flesje geeft (met afgekolfde melk of met kunstvoeding) zou je zelf eigenlijk ook moeten kolven om je productie op peil te houden.

3. Sincerity

Sincerity Actief lid

14 okt 2010
    105
    0
    0
    Enschede
    Vraag het na bij de lactatiekundige voor de zekerheid.

Mij werd ook medicijnen gegeven waarvan de dokter en apotheker zij dat het niet in combinatie met borstvoeding gegeven kon worden, maar de lactatiekundige zij wel

Op Borstvoeding.com staat ergens ook een lijstje met medicijnen, daar kun je het ook nakijken :).

4. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Thanks!

Kolven is geen probleem als ik mijn medicatie kan nemen, het is namelijk echt een wondermiddel :D
    Na een injectie ben ik vaak binnen 10 minuten verlost en kan daarna in principe weer doen wat ik wil.

Belangrijkste is dat 'beebie' gewoon eten krijgt. Fijn dat dit kan door een paar flesjes kunstvoeding te nemen. Die oplossing heb ik dus :) Van kunstvoeding kan ik makkelijk een voorraad hebben staan en indien nodig een fles maken. Borstvoeding uit de vriezer zal toch eerst weer moeten ontdooien dus neemt weer wat meer tijd in beslag. Of valt dat wel mee?

@ Sincerity: iemand van de LLL heeft het ook voor me nagevraagd en er komt op basis van die medicatie-lijst hetzelfde advies uit - 12 uur afkolven. Ik ben alleen vergeten om haar vervolgens mijn vraag te stellen ;)

5. Bri

Bri Niet meer actief

Langzaam ontdooien van ingevroren voeding (in de koelkast, duurt ongeveer 24 uur) is het allerbeste, maar als je haast hebt kun je ook prima ontdooien onder een stromende warme kraan of zelfs in de magnetron. Er gaat wel een deel van de voedingsstoffen verloren, maar het blijft supergoede voeding die je dan binnen een paar minuten op temperatuur hebt. Het doet niet onder voor kunstvoeding. Maar beide zijn mogelijk.

Puntje is misschien wel dat je baby misschien niet meteen snapt hoe te drinken uit een flesje. Ook dat is op te lossen, met cupfeeding of fingerfeeding (met een spuitje). Maar er zijn ook baby's die een flesje wel meteen snappen en die daarna zonder probleem weer terug overstappen naar de borst.

6. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Na ongeveer 6 weken moeten we toch gaan oefenen met een flesje dus voor die tijd mag ik gewoon geen migraine krijgen, lijkt me een goeie deal :D Hormonen schijnen trouwens een gunstige rol te spelen bij vrouwen die borstvoeding geven dus met een beetje mazzel valt het allemaal erg mee...

7. Bri

Bri Niet meer actief

Ik hoop het voor je! zou fijn zijn als je die medicijnen niet nodig zou hebben, in elk geval voor een hele poos.

Deel Deze Pagina