Ik denk dat mijn zoon van 13 weken (die al vanaf een week na zijn geboorte overmatig huilt) last heeft van koliek(aanvallen). We krijgen hem dan niet getroost, hij lijkt constant buikpijn te hebben, winderigheid, of verstopt zijn of diarree en noem maar op. We lopen uren en uren met hem rond. Hij slaapt nauwelijks nog in zijn bedje. Het is niet meer te doen... Alle onderzoeken die gedaan kunnen worden zijn al gedaan. Hij zit momenteel ook aan de koemelkvrije voeding. Nu lees ik overal dat koliek met 3 maanden ongeveer voorbij moet zijn. Ik vraag me dan af wanneer dit bij mijn zoontje het geval is, aangezien hij inmiddels al 3 maanden oud is, én het absoluut niet minder wordt. Iemand hier ervaring mee?
Bij ons duurde het ook veel langer dan 3 maanden, zeker tot een half jaar. Het werd vanaf een maand of 3 a 4 wel langzaam aan wat minder, dus misschien nog heel even volhouden? Met een maand of 6 werd het dus beter, maar de introductie op vast voedsel ging bij ons ook heel moeizaam. Bepaalde dingen, vooral vers fruit, resulteerde 's nachts weer in heel veel huilen van de pijn. Diarree gebeurd hier niet zo vaak, maar hij zit eigenlijk continu aan de roosvicee laxo omdat hij nog steeds moeilijk poept (hijs nu 14 maanden). Darmproblemen zit bij ons wel in de familie dus we kijken er niet raar van op, maar het was loeizwaar. Vooral in het begin als inderdaad de hele dag/ nacht met hem rond moet lopen. Ik denk niet dat ik echt tips kan geven die je zelf waarschijnlijk nog niet geprobeerd hebt, infacol en dat soort spul bijvoorbeeld. Op een gegeven moment hebben we wel heel hard gewerkt aan slapen in zijn eigen bedje. We legden hem dan op zijn zij met opgetrokken beentjes en dan hielden we hem vast en klopten op zijn kont. Als we dit dan deden viel hij uiteindelijk wel in slaap. Dit hebben we avonden lang gedaan om toch maar te zorgen dat ie in zijn eigen bedje slaapt. Als we dan weg waren en hij rolde weer op zijn rug had je kans dat we weer opnieuw moesten beginnen... Dit heeft heel veel tijd en energie gekost, maar nachten met hem rondzeulen vonden we op een gegeven moment ook echt slopend en hij went er ook aan. Nu heeft hij, op de obstipatie na, geen klachten meer en slaapt hij heerlijk in zijn eigen bed (hij wil nergens anders slapen) dus het was het wel waard. Heel veel succes! Ik hoop voor je dat het snel minder wordt!
Als ik jou was zou ik per direct een verwijzing vragen voor een kinderarts. Wij (ik niet.. ) kunnen je wel adviezen geven en er zitten hier ook wel ervaringsdeskundigen! Maar zowiezo om het eea even door te nemen, in te stellen, misschien andere voeding, etc. Sterkte meid
SmurfjesMama, fijn om te horen dat het dus niet bij iedereen na 3 maanden weg is...(jammergenoeg haha Op de zij leggen heb ik ook al geprobeerd, soms werkt het. Vooral als ik hem op zijn zij tegen me aanhoudt (gezichtje tegen mijn borst, speentje erin en dan maar lopen) dat helpt vaak wel. Maar is toch vermoeiend ja. Ik ben ook echt bang dat hij dalijk niet meer in zijn eigen bedje wil slapen, dus ik weet niet goed hoe ik hem hieraan moet laten wennen. Ik probeer hem nu altijd na een bepaalde tijd (meestal wanneer hij rustig is) op bed te leggen. Heel soms slaapt hij dan 10 minuutjes, maar meestal niet. Hij gaat dan huilen en het wordt van kwaad tot erger. Uiteindelijk moet ik hem dan wel weer eruit pakken omdat hij anders hysterisch wordt en dan ben ik verder van huis... Ik probeer hem toch zo vaak mogelijk in bedje te krijgen, maar het mislukt eigenlijk altijd...Soms heb ik ook echt geen zin in dat gedoe en doe ik me niet eens de moeite hem op bed te leggen (bijv. als hij alleen maar huilt) en loop ik met hem en kan hem dan hopelijk even in de box leggen (10 min) Wat me opvalt is dat je hem wel af kunt leiden, bijvoorbeeld met gekke geluidjes, stemmetjes, dingen laten zien. Maar dat is ook steeds van korte duur en op een gegeven moment raakt hij denk ik overprikkeld en dan werkt het niet meer. Ik heb het er erg moeilijk mee. Kan ook echt niet genieten van deze periode. Voor mijn bevalling had ik al hoge bloeddruk en uiteindelijk zwangerschapsvergiftiging, dus echt een mooie tijd is het voor mij niet geweest. Krijg ik nu ook nog dit erbij... Maar het arme ventje kan er ook niets aan doen natuurlijk en het zal ooit over gaan (zoals ook bij jou gelukkig @Kwebbel: ik ben al met hem in behandeling bij de KA. Er zijn al een hele hoop onderzoeken geweest (2 opnames ter observatie), ben ook al 4 keer van voeding veranderd (ivm koemelk), dik de voeding in (ivm vermoedelijk verborgen refluxklachten) en heb sinds vandaag maagzuurremmers voorgeschreven gekregen (in de hoop dat dit een beetje helpt). De KA gaf ook aan dat als het bovenstaand allemaal niet blijkt te zijn, het inderdaad waarschijnlijk zo is dat hij er overheen zal moeten groeien omdat zijn darmen gewoon langzamer ontwikkelen...
Heb je het idee dat hij huilt als er voeding omhoog komt? Mijn zoontje huilde dan ook heel erg van de pijn, ondanks maagzuurremmers. Het bleek de Nutriton te zijn. Ingedikte voeding die omhoog komt was voor hem blijkbaar erg pijnlijk. Heel veel sterkte en energie gewenst! Het is slopend, zo'n kindje dat de hele tijd van streek is. Bij mij was een draagdoek een zegen. Kindje stil, ik mijn handen enigszins vrij. Ik was ook bang dat hij nooit meer in zijn bedje zou willen slapen, maar dat bleek ongegrond. Ik heb besloten wat dat soort dingen betreft ook maar niet meer te ver vooruit te kijken. Doe wat nu werkt en goed voelt en dan komt de rest later wel weer.
Welke voeding geef je? En hoe lang nu? Welke fles gebruik je en hoelang doet hij over de fles? Hoeveel krijgt hij per hoevaak? Wat gebruik je om in te dikken?
Ik gebruik inmiddels de nutramigen AA. Nu sinds een week. Hiervoor had ik de Friso Allergy Care (en daarvoor de Pep, en daarvoor de H.A. en daarvoor borstvoeding Hij krijgt meestal 5 voedingen (<--als hij het haalt, soms ook 6) van 150 water met vijf schepjes. Hij laat soms wat staan, ik dring het hem niet op. Hij weegt nu 5,8 kilo (geboortegewicht was 2,8 kilo, dus hij is flink gegroeid in korte tijd). Ik doe twee schepjes nutriton erbij. Van de KA moest ik 3 doen maar dan drinkt hij de fles bijna niet leeg. Ik heb al een groter speentje gekocht, maar het probleem blijft. Ik doe dus twee schepjes. Ik heb eigenlijk niet het idee dat het veel helpt (alleen dat hij er wat rustiger door drinkt) en ben bang dat hij er juist krampjes van krijgt. Als ik nutriton erbij doe, dan doet hij zo'n 20 minuten tot half uur over de fles. Zonder nutriton op het kleinste speentje doet hij er zo'n 15 minuten over.
Poeh, dan heb je in die 3 maandjes tijd ook wel heel wat verschillende voedingen geprobeerd. Dat geeft in die onder ontwikkelde darmpjes natuurlijk ook niet veel rust lijkt me... Ondanks de ellende zijn wij altijd bij Nutrilon HA gebleven. Huisarts, kinderarts en cb hadden bij ons allemaal het gevoel dat een andere voeding niet echt zou helpen. Ze hebben wel aangegeven dat we konden experimenteren met die extra middelen zoals dus nutriton, johannes spul of rijstebloem. Het is vanaf heel vroeg al rijstebloem geworden omdat hij te snel dronk (150 ml in 3 min!!!!), maar geen last had van reflux of wat dan ook. En de difrax fles deed het meest zijn anti-krampjes werk. Maar wij kregen het advies niet te wisselen van voeding soort omdat ze geen medische oorzaak konden vinden, gewoon onder ontwikkelde darmen, moest vanzelf goed komen. Met 3 maanden dronk die van ons tijdens de "goede" perioden tussen 150 en 210 ml. Wij boden eigenlijk altijd 210 aan en gemiddeld was het 180. Omdat we zoveel ellende hadden en hij ook nog opgenomen is het ziekenhuis vanwege te weinig eten, diarree etc zijn we gaan bijhouden wat hij at op een dag, vandaar dat ik het nu nog zo goed weet, lang leve excell . Ik hoop voor je dat het snel beter wordt! Probeer toch ook een beetje te genieten van alles ook al is het zwaar. Wat ik veel deed was met van die zwitsal olie zijn buikje masseren, hij werd er rustig van en ik vond het leuk om te doen, toch een beetje een geniet momentje. Alleen wel neus dicht van al die scheetjes die je dan om je oren krijgt
Voeding heeft minimaal 2 weken nodig, hierna kun je er pas wat over zeggen. Omdat je nu net medicatie hebt gekregen zou ik zelfs de 2 weken nu pas in laten gaan. Verander zo min mogelijk, liever niets, in deze 2 weken. Darmen hebben de tijd nodig om te wennen aan andere voeding. Medicatie heeft tijd nodig om te werken. Nutriton kan zorgen voor krampjes, diarree of verstopping. Ook kan een combinatie van krampjes + iets voorkomen. Nutriton bevat maar 30% jbpm, de overige 70% zijn toevoegingen en die toevoeging zijn doorgaans de veroorzaker van problemen, Pure jbpm (natufood) werkt vaak beter, dat is 100% jbpm. Jbpm of nutriton maakt de melk dikker. Dit kan ervoor zorgen dat de melk minder goed terug stroomt, maar kan ook voor extra pijn zorgen. Vloeibaar spugen doet doorgaans minder pijn dan dikke brei spugen. Welke fles gebruik je? Ik ben bijzonder grote fan van de dr browns flessen. Hier werden alle flessen vacuum gezogen en deze niet. Daarnaast hebben wij eigenlijk nooit last gehad van de normale krampen bij deze fles. Flestijd is nu opzich wel heel netjes. Welke medicatie heb je gekregen?
Die scheetjes zijn niet te harden nee Maar ik moest van voeding wisselen ivm een vermoedelijk koemelkallargie. Want naast darmproblemen heeft hij namelijk ook last van reflux. Dit samen (maar ook darmproblemen alleen) kan wijzen op een koemelkallergie. Ik wilde zelf ook liever niet van voeding wisselen, maar we moeten wel uitsluiten of het dat is of niet. In ieder geval is zijn stoelgang wel vooruit gegaan, dat wil zeggen dat hij nu zo'n 3 a 4 keer op een dag poept, tegenover 1 keer in de twee a drie dagen.
Hier ook een zoontje met ontzettend veel darmproblemen. Uiteindelijk brachten de osteopaat en een kuur met probiotica verbetering. Bij acute aanvallen was en is Cinababy van VSM goed voor zijn buik.