Hallo, Ik heb even een vraagje, mijn dochter van 8,5 week slaapt ingebakerd. Ik had het liever zonder gehad, maar ze heeft de begrenzing echt nodig om tot rust te kunnen komen. Nu ligt ze sinds een aantal dagen vaak gewoon wakker te zijn in haar bedje, maar ze is wel rustig, ze ligt af en toe wat te kirren, maar gaat niet huilen. Uiteindelijk valt ze dan ook wel in slaap en vaak maak ik dan na 4 uur de inbakerdoeken maar los zodat ze snel weer wakker wordt voor een voeding. In de periodes dat ze wakker is in haar bedje ligt ze alleen wel vaak wat te smakken en haar tongetje uit te steken, maar ze blijft er rustig onder; het loopt niet uit op huilen. Omdat ze niet echt onrustig op me overkomt dacht ik eerst steeds dat het zomaar wat smakken, wellicht zuigbehoefte zou zijn, maar omdat inbakeren toch een beetje als een 'risico' bij borstvoeding wordt gezien blijf ik maar twijfelen. Ik wil niet op mn geweten hebben dat ze te weinig voeding krijgt. Dit smakken en aan de handjes likken begint vaak al vrij snel na de voeding in de box, maar ook daar is ze verder gewoon rustig. Hoeveel mijn dochtertje nu weegt weet ik niet (moet maandag weer naar het CB) maar als ik met en zonder haar op de weegschaal ga staan kom ik op 5,4 kilo ongeveer. Bij het bezoekje toen ze 1 maand was woog ze 4280 gram. Elke luier is gevuld met plas (streepje urineindicator volledig verkleurd) en ze poept vrij regelmatig (maar niet meer elke dag). Even de kern van mijn vraag: hoe kan ik nu de gewone zuigbehoefte van hongersignalen onderscheiden?
Hoi. Dat is een goede vraag. Smakken, sabbelen op haar handjes en tong uitsteken kunnen inderdaad de eerste hongersignalen zijn. Jij kent je kindje het beste. Luister naar je gevoel. Leg haar aan als je denkt dat ze wilt drinken of laat haar nog even liggen en kijk wat er gebeurt. Volgens mij doe je het prima als ik lees dat je kindje goed groeit, goed plast en poept en alert is wanneer ze wakker is. Ik zou zeggen ga zo door en blijft alert op het groeien, plassen en poepen. Als dit veranderd moet je haar dus wel vaker voeden. Groetjes Saskia