Ik kolf nu ruim 9 weken fulltime en ben een tijdje terug gestart met om de 6uur te kolven zodat ik niet de hele dag alleen maar daarmee bezig was. De productie liep, nadat ik wat slordig werd met de tijden, wat terug dus toen ben ik weer om de 3 a 4uur gaan kolven maar ik begin het nu wel zat te raken en wil het gaan afbouwen om uiteindelijk te stoppen met kolven en dus ook met borstvoeding. Nu vind ik het alleen wel een hele stap om te stoppen met borstvoeding omdat ik best veel melkproductie heb dus ik twijfel nog of ik volledig wil stoppen met kolven of dat ik bijvoorbeeld alleen 's morgens 1x en 's avonds 1x ga kolven. Op die manier krijgt onze kleine man nog 2 flessen borstvoeding naast zijn flesvoeding en we hebben nog een behoorlijke voorraad in de vriezer liggen dus ook al zou ik helemaal stoppen dan zou ik hem voorlopig nog borstvoeding kunnen geven. Ik heb alleen geen idee hoe ik het kolven moet afbouwen naar 2 keer of helemaal kan afbouwen en is het wel een optie om nog 2x per dag te kolven? Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Ik zou 1 voeding per 2 weken afbouwen, maar wel in de gaten houden natuurlijk of dat goed gaat met je borsten. Je kan proberen 2 keer per dag te blijven kolven, maar de kans is groot dat het dan snel terugloopt. Je kan ook 3 keer gaan kolven: 's ochtends, als je thuis komt uit je werk (als je straks gaat werken, weet niet of je werk hebt) of evt. 's avonds en vlak voor je gaat slapen. Is toch een keer extra kolven en de kans is dan kleiner dat het terugloopt.
hee! bedankt voor je tips! Hoe kan ik 1 voeding per 2 weken het beste afbouwen? elke dag een uur langer tussen het kolven laten tot die voeding volledig is vervallen met kolven of..?
Je kunt er ook voor kiezen om per kolfbeurt steeds een beetje minder te kolven. Maar als je het kolven niet meer zo leuk vindt, heb je er over gedacht om het aan de borst drinken nog een keer te proberen?
Dat heb ik geprobeerd inderdaad maar de melk komt erg snel bij mij waardoor hij zich steeds verslikt en vervolgens hysterisch wordt door de grote hoeveelheid die ook nog eens snel komt dus daar ben ik mee gestopt en ga ik ook niet meer doen. Dat vind ik het niet waard. als ik per kolfbeurt minder ga kolven, stopt de productie dan op een gegeven moment op dat tijdstip of in zijn geheel? dan hoef ik alleen de spanning eraf te kolven toch?
Ik liet tussen de kolfbeurten gewoon wat langer zodat ik op minder keren kolven uitkwam. Maar ik nam het nooit zo heel nauw met de tijden, als het eens zo uitkwam kolfde ik een dag een keertje minder. Hier bij Eva ook heel veel onrust met drinken de eerste 4/5 maanden, dat was niet zo leuk, maar ik heb uiteindelijk wel met heel veel plezier (ook voor Eva) 14 maanden borstvoeding gegeven. Bij Lisa kon dat helaas niet en dat vind ik nog steeds moeilijk, ben al lang blij dat ze toch 1 jaar borstvoeding heeft gehad. Maar goed, dat ben ik, misschien sta jij hier heel anders in
Maar hij is nu ouder. Een sterke melkstroom is typisch een kraamtijdprobleem. Dat is echt met een week of 10 a 12 normaal gesproken over hoor.
@Snoopy, Zo dat is fijn zeg dat je bij de 1e 14 maanden en bij de 2e een jaar bv hebt kunnen geven! ik had ook heel graag gewoon bv willen geven maar onze zoon is bijna 3 weken te vroeg geboren en eerst hapte hij niet goed en daarna had hij nog niet de kracht om vacuüm te zuigen. Het hielp ook niet echt dat de verpleging in het ziekenhuis nogal van de oude stempel waren en mij vertelde dat het aan mijn instelling lag dat het niet lukte. Uiteindelijk na 2 weken intensief aanleggen,blijven proberen en hulp van de kraamhulp en lactatiekundige leek het te lukken maar toen viel hij na even drinken steeds in slaap. Het brak mij erg op om eerst aan te leggen en daarna nog te kolven en te voeden dus ik heb toen de keus gemaakt om van mijn zoon te genieten ipv constant te slapen en ben ik fulltime gaan kolven. Toen hij 4 a 5 weken was heb ik het weer geprobeerd met hulp maar dat ging de ene dag wel en de andere dag niet, wel volgehouden maar weer viel hij weer steeds in slaap aan de borst (of hij lag alleen te likken aan mijn tepel terwijl de melk eruit stroomde ) Uiteindelijk heb ik het 1,5 week geleden weer geprobeerd om hem alleen aan te leggen maar nu verslikt hij zich dus nog steeds en wordt dan hysterisch. Ik heb in ieder geval alles uit de kast getrokken om het te laten lukken maar ik vind het nu welletjes geweest en wil ik tot ik ga werken nog blijven kolven en daarna stop ik ermee. Andere moeders houden het fulltime kolven misschien langer vol. @dirksmama, hij is nu 9 weken oud dus als die melkstroom idd minder wordt dan zou ik het over 1-3 weken nogmaals kunnen proberen. (waar ligt dat aan dan dat de melkstroom minder snel gaat stromen met 10-12 weken?)
De eerste weken wordt je melkproductie aangestuurd door de hormonen die bij de bevalling vrijkwamen. Zo rond de 10-12 weken zijn die 'op' en gaat de productie puur op vraag en aanbod werken. Vrouwen die i.v.m. veel melk de eerste weken weinig voedingen gaven, of niet vaak kolfden (6 keer per dag of minder) merken bij die overgang vaak een sterke afname in de productie. Dat kan tot heftige regeldagen leiden bijvoorbeeld. Of vrouwen stoppen omdat ze denken dat ze opeens droog staan. Ik heb tot mijn dochter tien weken was grotendeels voor haar gekolfd (aanleggen, kolven, vingerhoeden), maar dat deden we toch al snel zo'n tien keer per dag. Daarna was zij wat groter en sterker en kon z het zelf (om nog jaren te blijven drinken). Je kind is nu naturlijk nog erg jong, je bent nog maar net bezig. Voor dit moment bij jullie: een tepelhoedje is een hulpmiddel om een sterke melkstroom te beteugelen.
Zo te lezen heb je al van alles geprobeerd, jammer dat het niet gelukt is, maar ik snap je wel. De een is eerder klaar met dingen proberen dan een ander, als je maar achter je keuze staat. Dirksmama, Lisa dronk soms maar 5 keer op een dag, met 10 weken ben ik 6 keer per dag gaan kolven (met heel veel stress) en mijn productie is altijd prima geweest. Ben redelijk snel op 5 keer kolven overgegaan en uiteindelijk met bijna 1 jaar op 1 keer kolven. Heb het idee dat als je productie heel erg goed is het wel wat kan hebben. Bij mij deed stress en vermoeidheid dus helemaal niets, het bleef prima gaan.
Kan heel goed Snoopy. Die flinke dip zie je juist vaak als er de eerste weken erg veel melk was die hrd spoot. Voor Petra kan dit betekenen dat over een week of twee, drie hat afbouwen gemakkelijker gast omdat de periode van overproductie dan voorbij is.
Snoopy, gaf je naast die ene keer kolven dan gewoon borstvoeding aan de borst? (hihi rare zin) dirksmama, tepelhoedje hielp tot nu toe nog niet goed maar altijd nog een allerlaatste poging wagen. In ieder geval bedankt voor jullie tips!!
Nee helaas geen borstvoeding aan de borst ernaast, Lisa heeft van 10 weken tot 8,5 maand volledige sondevoeding gehad. Daarna borstvoeding uit een beker. Maar aan de borst dus maar 10 weken. Eva heeft wel 14 maanden borstvoeding aan de borst gehad, de eerste 4/5 maanden dus vaak erg onrustig en ik vond het vaak echt niet leuk, maar ik wilde zo graag doorzetten en heb daarna dus nog maandenlang met heel veel plezier gevoed.