1 of 2 keer kolven op het werk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door maanvrouwtje, 27 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    Ik heb een dochtertje van ruim 6 maanden oud (7,6 kg). Ik werk 4 dagen in de week. Daar kolf ik twee keer, om dezelfde tijden dat mijn dochtertje op het KDV haar flesje drinkt. Ik laat haar 180 ml bv per keer geven. Ze drinkt de flesjes wisselend wel of niet leeg, maar vaker niet dan wel. Ik kolf meer dan dat ze drinkt, ongeveer 500 ml. Zelf denk ik dat ze thuis beter drinkt. Ze spuugt thuis ook veel meer dan op het KDV. Als ik niet werk, kolf ik niet, echter merk ik wel dat ik ruim melk heb. Eerder kolfde ik wel bijna dagelijks omdat ik last van de stuwing had. Zou de melk beter afgestemd zijn als ik maar 1 keer kolf op mijn werk? Maar ik wil ook niet dat ik melk tekort kom op de dagen dat ik niet werk.
    Naast haar bv krijgt ze ook elke dag fruit en groente.

Ik heb haar recent laten wegen, ze was minder aangekomen sinds ze naar het KDV gaat, echter ook in de lengte minder gegroeid, dus nog steeds in verhouding. Ze gaat van de +1SD qua lengte en gewicht, nu richting de o lijn. Ze is altijd blij en tevreden.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

op zich kolf je voldoende om naar 1 keer kolven per dag te gaan. Maar als zij normaal gesproken 2 keer in jouw werktijd drinkt kan het wel handig zijn om 2 keer te kolven. Ik zou dan minder lang kolven, gewoon tot je borst soepel is.
    Als de tijdsinvestering van kolven teveel voor je wordt kun je gezien de hoeveelheid die je kolft ook terug naar 1 keer kolven onder werktijd, je productie heeft er blijkbaar niet onder te lijden!

Dus eigenlijk: kijk maar wat je wilt, wat je prettig vindt, het kan allebei.

Dat je dochter anders/minder drinkt op een werkdag van jou is normaal. Dat doen veel baby's. Hoef je je geen zorgen om te maken, ze halen het vaak de avond/nacht of volgende dag wel weer in.

Mirjam

3. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    Dankjewel voor je antwoord Mirjam.

Het kolven kost me 10 minuten per keer, dus qua tijdsinvestering is het geen probleem. Vind het wel vervelend dat ik met name in de ochtend last van stuwing heb in het weekend en op mijn vrije dag.

Inderdaad zou ik kunnen kolven zoveel als mijn dochtertje normaal zou drinken.
    Maar ik dacht altijd dat je beter alles kon kolven vanwege de vette achtermelk?
    Ik merk ook als ik een beetje de druk eraf kolf, dat het blauw/doorzichtig is. En als ik gewoon kolf staat er na een dag bewaren in de koelkast een lekkere laag "room" op.

Deel Deze Pagina