Hoe kunnen we de nachtvoedingen weg laten?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Menvra, Aug 29, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Menvra

Menvra Lid

Feb 14, 2014
    7
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ons kindje is nu 4 weken oud, ik geef borstvoeding, en ik ga vanaf dit weekend starten met de voeding te kolven. Ik voed op vraag zoals dat het advies is.

Het drink ritme van ons kindje is nu dat ze overdag 5 of 6 uur tussen de voedingen laat, en 's nachts juist veel vaker wil drinken. Is er een manier om dit ritme om te draaien bij borstvoeding? Kan het daarbij nog helpen als ik de voeding per fles ga geven, of is het juist handiger om de nachtvoedingen direct uit de borst te laten drinken?

Alvast bedankt!

2. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

Jul 28, 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Overdag vaker aanleggen om de 3 uur bijvoorbeeld, desnoods als ze overdag lang drinkt de voedingen iets inkorten zodat ze sneller weer honger heeft.

3. janny

janny Actief lid

May 29, 2010
    335
    47
    28
    Je kindje draait dag en nacht om, lastig is dat. Maar omdat ze nu overdag zo lang er tussen laat is het wel logisch dat ze 's nachts vaker wil drinken. Ik zou overdag niet meer dan 3 uur tussen de voedingen laten, in de hoop dat ze dan 's nachts minder nodig zal hebben. Voeden op verzoek kan soms ook op jou verzoek zijn. Ik zou de voedingen niet in gaan korten, maar wel goed opletten of je kindje actief drinkt.

De nachtvoedingen direct uit de borst geven is natuurlijk veel makkelijker dan eerst te moeten kolven en vervolgens een fles te gaan geven.
    Wat bedoel je trouwens met dat je van plan bent om te starten met kolven? Ik neem aan zo af en toe een keer om te gaan oefenen met de fles, of ben je van plan alle voedingen te gaan kolven??
    Oefenen met de fles kan inderdaad vanaf 4 weken. Maar je hoeft dan niet perse een hele voeding te kolven. Je kunt ook een klein beetje kolven (30 ml bijvoorbeeld), en je kindje zo laten wennen aan het drinken uit de fles. Bij voorkeur geef je de fles dan niet zelf, maar bijvoorbeeld je partner.

4. Annekijn

Annekijn Actief lid

Mar 29, 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wed dat jullie samen slapen?
    Je kindje ruikt jou...
    Probeer eens een nacht in een andere kamer te slapen. Je zal zien.

Anderzijds vind ik 4 weken nog erg jong...
    Probeer zelf overdag goed bij te slapen.

(Borst of fles maakt nog geen verschil volgens mij in dit geval.)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Op jouw verzoek gaan voeden

6. MissLuke

MissLuke Niet meer actief

Beste advies ooit...NOT

Ik zeg niet dat je het niet een beetje kunt sturen. .. maar als ze honger hebben, hebben ze honger..
    Je kindje is pas 4 weken. .. geef het wat tijd!

7. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

Jun 10, 2011
    2,670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Ik vind het een prima advies!
    Voeden op jouw verzoek..

Voeden op verzoek hoeft namelijk niet alleen maar op verzoek van het kindje te zijn maar ook op jouw verzoek.
    Voor 4 weken drinkt je kindje overdag echt veel te weinig, dit gaat uiteindelijk ook ten koste van je productie

Ik zou dus zeker om de max 3 uur aanleggen (op jouw verzoek)
    en komt je kindje eerder, geef je eerder (haar verzoek) ;)

8. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

Jun 10, 2011
    2,670
    355
    83
    Zuid-Holland
  9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Waarom niet.. op mijn verzoek was elke 3 - 3,5 uur... Mijn kinderen hebben nooit gehuild van de honger maar sliepen wel lekker door met 6,5 week, 7,2 week en 11 weken :D

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

precies

11. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Inderdaad overdag iedere 3u aanleggen op jouw verzoek en dan 's nachts laten komen op haar verzoek.
    Juist een erg goed advies!
    En bij meer honger natuurlijk vaker aanleggen...

Hier ook zo gedaan en sliep ook door bij bijna 3mnd op eigen verzoek ;)

12. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

Feb 21, 2012
    2,830
    477
    83
    Female
    Met 4 wk zijn nachtvoedingen nog helemaal normaal en zelfs wenselijk. Voor je productie en voor goede groei bij je kindje. Als hij het dag nacht ritme omgedraait heeft kun je overdag overdag voeden op jouw verzoek. Dus elke 3-3.5u aanleggen en s avonds je kindje de gelegenheid geven te clusteren. Gedurende de nacht wel op zijn verzoek voeden.

Verder kun je je kindje overdag laten slapen met wat meer licht en geluid en s nachts bij voedingen het zo donker en stil mogelijk houden. Ik zou s nachts gewoon aan de borst voeden, kolven en dan fles geven lijkt me veel met moeite kosten dan alleen ff aanleggen.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met 4 weken kunnen de meeste kinderen nog niet echt zonder een nachtvoeding, dat hebben de meeste kinderen fysiek gezien simpelweg nog nodig. Sommige baby's kunnen met minder vaak toe, dat is heel erg afhankelijk van de opslagcapaciteit van mama's borsten, maar dat kun je eigenlijk niet echt sturen door volledig op jouw verzoek te voeden. Je kunt het natuurlijk wel proberen, maar hou dan wel in je achterhoofd dat dat niet altijd lukt en dat dat dan niet jouw schuld is of van je kind!
    Op deze leeftijd is het vrij normaal voor de gemiddelde baby om overdag om de 3 uur te drinken, en om minimaal 8 keer op een dag te drinken, en als je gaat kolven zul je dat ook moeten doen, tenminste als je voldoende melk wilt houden. Je doet jezelf wel enorm veel extra werk aan als je alles wilt gaan kolven hoor!
    Ik moest voor mijn jongste de eerste tien weken kolven en ik ging echt op mijn knieën uit dankbaarheid toen ze het daarna gewoon helemaal zelf kon!

14. giebel

giebel Fanatiek lid

Aug 26, 2011
    2,565
    601
    113
    Mij is verteld door (een zeer ervaren) kraamhulp dat het echt raar is dat veel mensen tegenwoordig maar 'willen' dat kinderen zo vroeg doorslapen. Zij zegt,en ik geloof dat direct, dat alle baby's tot 3 maanden een nachtvoeding nodig hebben. En dat je het daarna eraf kan halen door de baby te troosten als hij/zij 's nachts wakker wordt, maar niet voeden. Daarna schijnt de baby heel snel al niet meer te komen 's nachts... Maar binnen 3 maanden doorslapen, is volgens haar niet normaal.

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
    Mwah, waar baseert je kraamhulp dat precies op eigenlijk?
    Geen kind hetzelfde, geen borstvoeding hetzelfde.
    En wat nou als je, met 3 maanden, je kindje probeert te troosten, maar die is ontroostbaar?
    Dan maar laten huilen?
    Mijn meiden skipten de nachtvoeding rond de 16 weken. Daarvoor hadden ze die toch echt nog wel nodig en viel er niets te troosten.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
    Ga je af en toe een flesje geven, of ben je echt van plan om alle voedingen te kolven?
    In dat laatste geval, is daar een specifieke reden voor?
    Kolven is dubbel werk; en uit de fles en kolven.
    Daarnaast is je kindje nog zo jong dat er geclusterd wordt om je productie op te voeren. Dat moet je dan met de kolf nabootsten, dus nog meer kolven. Live voeden is zoveel eenvoudiger!

Share This Page