Ik ben 24 weken zwanger van ons vijfde kindje en wil bv gaan geven. Onze tweede dochter heb ik 13 maanden zonder problemen (behalve hardnekkige spruw) bv gegeven. Helaas weet ik nog van de andere keren, dat kolven bij mij echt niet werkt. Ik heb van alles geprobeerd, maar kolven werkt bij mij gewoon averechts. Mijn productie holt achteruit ipv omhoog te gaan, zoals het hoort. De vk die ik nu heb is de eerste in al die jaren, die constateerde dat kolven voor mij gewoon een afknapper is en dat dit best vaker voor komt. Omdat ik een grote cupmaat en grote tepels heb en mijn baby's doorgaans een klein mondje en niet erg gretig happen, gaat het vaak de eerste week al mis: pijnlijke tepels, blaasjes erop, kloven en dan moet ik dus gaan kolven. Ik wil het dit keer graag weer proberen, maar ik ben zo bang dat het weer pijn gaat doen. Ik ben me aan het voorbereiden, ga binnenkort naar een bv cursus en heb mijn vk gevraagd om na de bevalling de baby zo lang mogelijk op mijn buik te mogen houden indien enigzins mogelijk, om zo de eerste kostbare momenten van zoeken naar de tepel en het happen niet te missen. Mijn eigenlijke vraag voor nu is: komt dat 'afknapper'-gevoel inderdaad meer voor? Wat adviseren jullie in zo'n geval? Is er een mogelijkheid om zonder apparaten te kolven? Ook nu al zijn trouwens mijn tepels erg gevoelig en voel ik soms steken in mijn borsten, net als bij een spruwinfectie. Mijn tepels zijn niet wit, maar ik vraag me af waar spruw eigenlijk vandaan komt. Wie besmet wie uiteindelijk, of dit een 'kip-en-het-ei' verhaal? Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal!
Gelukkig is er veel veranderd afgelopen jaren en hebben de meeste merken verschillende schilden op de kolf: van S tot XL dus er is zeker een passend schild voor jou. Daar zal (denk ik echt) het probleem hebben gezeten bij jou. Soms moet inderdaad het kindje echt even groeien wil het live voeden goed gaan bij een grote tepel, maar goede begeleiding is handig hierin. En dan vanaf het begin: heb je een LK in je buurt waar je al ooit eens fijn contact mee hebt gehad? Spruw: er is geen standaard voor spruw: soms komt het vanuit de moeder soms vanuit het kind. Als je makkelijk spruw krijgt (heb je ook regelmatig een vaginale candida?) dan is het wellicht nog eens handig om met een dietiste te praten. Spruw is een schimmel en de schimmel groeit makkelijker op een "zoete" omgeving: dus bij regelmatig een candida infectie is het fijn om eens je dieet door te nemen.