Ik vraag me af hoe jullie dat doen. Als je nou een dagje gaat winkelen en je neemt je kind niet mee: waar kolf je dan? Ik zat laatst maar op de wc van de Bijenkorf, maar dat is natuurlijk niks. Onhygiënisch enzo. Bovendien kolf ik dan ook niet echt lekker omdat ik me opgejaagd voel... Of als je bijvoorbeeld een congres hebt van je werk? Hoe doen jullie dat? Gewoon overal vragen? Op de een of andere manier vind ik dat nogal gênant, dus dan ga ik maar gewoon naar een wc...
Congres: kolfruimte vragen Restaurant: kolfruimte vragen Is die er niet? Dan vraag ik om een bezemkast en sluit ik mezelf op Maar dit heb ik nog maar zelden (3x) hoeven doen: ik neem mn dochter gewoon altijd mee Alleen op een freya bijeenkomst heb ik gekolfd en 2 keer uit eten. Verder uiteraard wel veel op mn werk maar daar weet ik wel mooie plekjes te vinden Ik heb 1 keer in een resturant in de rookruimte die niet gebruikt werd gekolfd en 1 keer in een voorraadhok gekolfd. Mn mn kont op de vriezer Congresscentra hebben vaakwel een ruimte. Of een echte kolfruimte of een ehbo hok of een hotelkamer die ze voor dit doeleinde gebruiken.
Ik zou he tniet op het toilet doen. Lijkt me zo vies. jij gaat er toch ook niet je lunch zitten eten? Meestal probeerde ik weg te gaan tussen 2 voedingen door. En als het echt niet ging, dan vroeg ik inderdaad naar een ruimte om te kolven, niet zijnde een toilet.
Ja, ik zit een beetje te dubben. Ik heb namelijk afgesproken om volgende week te gaan winkelen met een vriendin in een andere stad (ruim een uur met de trein, dus tussen twee voedingen door gaat niet lukken). Nu hebben we afgesproken op de dag dat de kinderen op het kdv zijn. Maar eigenlijk is het idd makkelijker als ik de jongste gewoon meeneem. Alleen dan is het natuurlijk niet leuk voor de oudste als die wel heengaat. En om die nu ook mee te nemen: dat gaat niks worden. We 'moeten' namelijk echt winkelen... Maar verder is het wel een probleem dat ik vaker heb. Zo heb ik over een maand een congres. Eigenlijk dacht ik een paar maanden terug dat ik dan wel afgebouwd zou hebben (of alleen 's ochtends en 's avonds zou voeden), maar ik heb eigenlijk nog helemaal geen zin om te stoppen. Alleen dat betekent dan wel dat ik daar moet kolven. Meenemen is natuurlijk geen optie. En bovendien moet ik daar ook nog overnachten. Soms heb ik wel een beetje last van mijn gene.... Ik weet dat ik het gewoon moet vragen, maar dat vind ik moeilijk!
Ik vind het eigenlijk best erg, dat je je geneert voor het feit dat je met je eigen lichaam je kindje voedt. Tegelijkertijd kunnen mensen ook ongelofelijk lomp reageren als duidelijk is dat je borstvoeding geeft. Je zult dus stevig in je schoenen moeten staan. Mijn ervaring is ook: hoe meer je het brengt alsof het de normaalste zaak van de wereld is, hoe meer men bereid is met je mee te denken
Als je daar moet overnachten is het juist ideaal (uitgaande van dat je kamer in hetzelfde gebouw is, kun je fijn op je eigen hotelkamer kolven). Maar idd, wat hierboven ook geschreven werd:rustig 'alsof het de normaalste zaak is' doen. Wat het uiteraard ook is. Over het winkelen: bel eens ff naar wat lunchrooms daar in de buurt en vraag of zij een bezemkast hebben waar je ff mag gaan zitten. Moet je natuurlijk wel een bevroren koelelement en koeltasje meenemen.
Ik heb bij mijn dochtertje full time gekolfd en ben er achter gekomen dat als je vraagt, iedereen wel een ruimte voor je zoekt. Ze hebben zelfs bij een keukenleverancier een keertje de hele back-office op koffiepauze gestuurd zodat ik op het kantoor rustig kon kolven! En een keertje in een kuuroord waar ik een dagje was lekker op een relaxstoel in een behandelruimte die ze beschikbaar stelden. En tijdens een golfmiddag op een luxe hotelkamer. Restaurants zijn vaak wat moelijker omdat die meestal geen aparte ruimte hebben. Maar als je gaat winkelen kun je bv naar een wat grotere winkel gaan (zoals de Hema), daar in het restaurant wat gaan drinken en dan vragen om een ruimte. Je komt waarschijnlijk in het magazijn of het kantoor van de winkelmanager uit, maar het werkt wel hoor! Ik heb nog nooit op de WC gekolfd. Gewoon vragen, nee heb je, ja kun je krijgen. Geneer je er ook vooral niet voor, de meeste mensen vinden het heel normaal en zo niet, jammer dan.
Oh, als aanvulling bedenk ik ineens: als je een dagje gaat winkelen kun je het beste als je moet kolven even koffie gaan doen of gaan lunchen in een restaurant van een hotel, als dat er is. Dan kunnen ze altijd een kamer voor je vinden
Jullie hebben gelijk hoor. Ik moet me er gewoon overheen zetten en vragen. Over dat koelelement... Mijn collega bewaart haar gekolfde melk gewoon de hele werkdag in een koeltas met koelelement en stopt het niet in een koelkast. Nu moet ik zeggen dat mijn koelkastje veel kouder voelt dan de koelkast op mijn werk. Kan ik het dan ook niet beter daar in bewaren? Scheelt namelijk ook een hoop gedoe.
Inderdaad gewoon vragen. Ik heb de dag voordat ik een projectdag buiten de deur had naar het zalencentrum waar we heengingen gebeld en ik begon met: ik heb misschien een beetje een rare vraag... maar die jonger reageerde heel leuk en zei dat hij die vraag bijna dagelijks kreeg We moesten in totaal 5x verspreid over een jaar naar diezelfde locatie en daar kon ik steeds in een vrijetijdsruimte mat allemaal van die grote zitballen zitten Over het koelhouden: in een koeltasje met element hou je het wel een uurtje of 8 koud denk ik (misschien wel langer, maar dat was bij mij nooit nodig) Als je ook overnacht, kun je vragen of het in het hotel in de koelkast/vriezer mag. In dat zalencentrum zetten ze m'n flesjes melk in de koelkast en legden ze m'n koelelement in de vriezer.
Voor mijn werk zit ik wekelijks zo'n 2 tot 3 dagen in congrescentra en hotels. Ik vraag altijd als ik aankom 's ochtends een kolfruimte aan, die is er altijd. Ik heb één keer in een serverhok gezeten. Tijdens het winkelen enzo heb ik nooit gekolft, had mijn ventje altijd mee, maar anders zou ik in een restaurant gewoon om een ruimte vragen. Hoe ingewikkelder je er zelf om doet hoe ingewikkelder het ook wordt. Het is niets raars, je voedt je baby (ben er wel makkelijker in geworden). Ik had een koeltasje met elementen bij me.
Idd gewoon vragen! Ik ging een aantal weken geleden naar de musical Wicked in het theater van Scheveningen, daar heb ik ook gevraagd of ik in de pauze ergens kon kolven. Ik had het woord kolven nog niet eens gezegd, toen ik begon met 'ik geef bv en vroeg me af of....' maakte ze mn zin al af met ' ..er een ruimte is om te kolven'. Ging ze meteen regelen en ik kon in de pauze naar de ehbo ruimte!
Ik zorgde wel dat ik qua winkelen etc niet te ver van huis en nooit langer dan 4/5 uur wegwas, had zelf niet zoveel zin om ergens te gaan kolven, gewoon te veel gedoe. Voor mijn werk heb ik wel regelmatig op andere plekken moeten kolven en mijn ervaring is dat er heel vaak wordt meegedacht. 1 keer een vergadering van een middag in een hotel. Ik kreeg een hotelkamer tot mijn beschikking en ik mocht zolang ik daar was de melk in de koelkast van de kamer laten staan. In een heel grote organisatie kreeg ik beschikking over een achterlijk grote ruimte met loungebanken en megatelevisieschermen, wel lachen. De meeste mensen willen wel meewerken hoor.
Misschien wat tips? In de prenatal doen ze sowieso niet moeilijk als je wilt voeden, (tenminste niet bij die waar ik kom) Geen idee of ze ook makkelijk zijn over kolven?? Lijkt me wel eigenlijk.... Komt die vriendin niet toevallig met de auto? Dan zou je eventueel daar nog kunnen kolven. Misschien aan de oudste uitleggen, dat je een beetje moeilijk melk kunt meenemen voor de jongste, en dat ie daarom mee gaat? (geen idee hoe oud die is..) Kijken of er een ikea in de buurt zit, die hebben altijd goede voedingsruimte.. hoop dat je een oplossing vind!
Het hang heel erg van je koeltasje, element, vriezer, hoeveelheid melk en omgevingstemperatuur af hoe lang het koelengoed gaat. Het staat ook in de gebruiksaanwijzing van je kolf als het goed is. Dat nieuwe medela-element waar de flesjes "in vallen" in ronde uitsparingen staat voor 8u koelen mits goed bevroren op -18 meen ik. De aventtasjes met mini-elementjes die ik heb staan voor 2u. Als je de melk nog wilt invriezen bij thuiskomst zou ik persoonlijk nooit een hele werkdag vertrouwen op een koeltasje, je moet ook nog naar huis en de omgeving is kamertemperatuur. Voor een dagje shoppen waarbij je ook veel buiten bent redt zo'n super koeltasje het misschien net. Ik heb trouwens ook een autostekker voor mijn kolf en een koelbox op (net-)stroom.
Ja, ik heb inderdaad dat medela-element. Maar mijn vriezer is geen -18, dus dan zou ik het korter kunnen bewaren in dat tasje? Ik zal het eens nakijken. Wat ik al zei: het voelt wel erg koud aan, dat tasje, en ook de melk die erin bewaard wordt. Als ik mijn flesje in de koelkast op mijn werk zet en ik haal het er een paar uur later uit, voelt het veel minder koud aan. Ik vraag het nu ook omdat het veel handiger zou zijn op mijn werk. Ik heb daar al eens eerder een topic over geopend, maar ik loop me helemaal het rambam, vooral omdat ik gebruik maak van de koelkast bij iemand op de kamer die er niet altijd is.
Ik lees nu op internet dat de koeltas zelfs 24 uur koud blijft na het moment dat je het element uit de vriezer haalt: Praktijk voor Borstvoeding En op de website van medela staat 12 uur 'when frozen solid'. Nou, die 12 uur haal ik niet op een werkdag, aangezien ik het element pas uit de vriezer haal wanneer ik op het punt sta naar buiten te gaan.