Waar zijn de hoeveelheden kunstvoeding op gebaseerd?

Discussion in 'Voeding' started by Arya, Jan 5, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Arya

Arya Bekend lid

Jun 26, 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik plaats m hier ook nog maar even, ik weet niet of ik antwoord krijg van de voedingskundige ivm hun richtlijnen.

Ik begrijp niet zo goed het verschil tussen hoeveelheden en frequentie van kunstvoeding t.o.v. borstvoeding. Misschien dat jullie het me uit kunnen leggen.

aanname 1: alle baby's zijn in beginsel hetzelfde en borstvoeding of indien noodzakelijk kunstvoeding verandert daar niets aan (m.u.v. de darmen)
    Aanname 2: baby's hebben frequent (om de 1,5 a 2 uur in het begin, later om de 2 a 3 uur) voeding nodig.

De natuurlijke maaginhoud van baby's is ongeveer zo:
    Prematuur: 1 tot 2 cc
    1 dag oud: 5 tot 7 cc
    2 dagen oud: +/- 16 cc
    3 dagen oud: 22 tot 30 cc
    10 dagen tot 3 weken: 40 tot 60 cc

Maagcapaciteit:
    * 1 tot 6 maanden, geleidelijk toenemend: 60 tot 100 cc
    * 6 tot 12 maanden, geleidelijk toenemend: 100 tot150 cc

En dan ga je zeker tot zes maanden uit van 8 a 12 voedingen en daarna wordt het iets minder, maar tot een jaar is melk de hoofdvoeding.

Terwijl nutricia (im dit geval) het volgende zeggen:
    Leeftijd baby Aantal voedingen per 24 uur Per voeding Water Afgestreken maatschepjes Nutrilon
    6-8 maanden 3-4 200 ml 180 ml 6
    8-10 maanden 3 200 ml 180 ml 6
    10-12 maanden 2-3 200 ml 180 ml 6
    Vanaf 12 maanden 2 165 ml 150 ml 5

Dit zijn a. veel minder voedingsmomenten en b. veel te grote hoeveelheden voor een babymaag. Waarom adviseren de kunstvoedingdfabrikanten dit op deze manier? Zo rek je de maag van baby's toch juist op en kun je makkelijk overvoeden (zeker omdat het met de fles is)?

Ik begrijp het echt niet. :)

2. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

Jun 5, 2013
    1,042
    80
    48
    ik snap het ook niet, vooral die hoeveelheden niet? Maar denk dat die hoeveelheden gebaseerd zijn op 3u zonder voeding. "ergens" is het idee ontstaan dat vaker dan om de 3u een voeding te vaak is en hoor je vaak dat wanneer een kindje bijv met bv om de 2u komt er niet genoeg voedingsstoffen in de melk zitten.

3. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Ik dacht dat bij KV om de 3 uur was omdat dit meer vullend is en zwaarder valt dan BV. En dat BV dus licht verteerbaar is waardoor er meer voedingen nodig zijn. Bovendien zit je bij KV aan een max per dag gebonden en bij BV niet. Je ziet ook vaak dat baby's die BV krijgen vaker een poepluier hebben dan baby's die KV krijgen.

Verder weet ik er ook weinig van hoor!

Oh en die schema's van hoeveelheden zijn hier nooit zoals beschreven geweest, eigenlijk altijd (met een enkele uitzondering daargelaten) minder geweest. Baby's geven dat zelf toch wel goed aan lijkt mij.

4. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

Jun 5, 2013
    1,042
    80
    48
    maar als je een max per dag hebt, kun je toch beter vaker een kleiner flesje geven dan minder vaak grote flesjes?

Dat is en beter voor de maaginhoud en beter voor de hersenontwikkeling.

5. tuc

tuc Niet meer actief

volgens mij is bv veel lichter verteerbaar, dus heeft een baby sneller honger. Ondanks dat vind ik de hoeveelheden die voor flesvoeding geadviseerd worden ook veel te veel en hebben mijn kinderen nooit zoveel gekregen.
    Mijn zoontje kreeg vanaf de kraamweek om de 4 uur eten om de simpele reden dat hij eerder niet at. Mijn dochter kreeg een tijd om de 3 uur, toen om de 4 uur en later weer om de 3 uur maar dan kleinere hoeveelheden omdat ze er niet genoeg aan had. En ik wilde de bijvoeding zolang mogelijk uitstellen, omdat ze nog geen 6 maanden was.

6. Arya

Arya Bekend lid

Jun 26, 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat het zwaarder op de maag ligt, waardoor een baby minder snel (een gevoel van) honger heeft. Maar waarom maken ze het dan niet lichter verteerbaar? Die hypoallergene voeding is dat toch ook?

7. Arya

Arya Bekend lid

Jun 26, 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja als jij wel wilt en baby niet dan wordt t lastig inderdaad :)

8. Stom eigenlijk, maar ik heb er nooit zo bij stilgestaan. De kraamzorg zei: elke dag de voeding met 10cc ophogen tot hij per fles op 90cc zit. Daarna gaat het op basis van gewicht steeds een stukje omhoog.

Maar waarom?! Geen flauw idee. Waarschijnlijk ooit eens bedacht voor het gemak van ouders, dat je minder voedingsmomenten hebt ofzo? Of omdat de gedachte er is dat langer doorslapen beter is?? Maar dit zijn gewoon gedachtes die ik dan in me op hoor komen hoor, ik weet het ook niet ;)

9. Overigens toen ik kolfde kreeg Tobias ook die hoeveelheden die hij ook met de fles zou hebben gekregen en dat ging ook gewoon op hoor :) En daar sliep hij dan ook prima op. Maar uit de borst drinken kost meer kracht dan uit een fles, dus misschien dat kindjes uit de borst dan sneller opgeven omdat ze moe zijn :(

10. Arya

Arya Bekend lid

Jun 26, 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is denk ik andersom, fles is te makkelijk dus daar drinken ze snel te veel uit. :)

11. Kan ook... Maar ik weet dat Tobias altijd stopt als hij genoeg heeft met de fles. Hij liet regelmatig wat staan. Ook als hij niet moe was :) Maargoed, niet alle kindjes kunnen dat / doen dat.

12. Arya

Arya Bekend lid

Jun 26, 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook soms het idee dat weinig voedingen en grote hoeveelheden voor het gemak voor de ouders bedoeld is ja...

Maar goed, ik ken er ook een paar die hun kind van drie maanden naar vier of drie flessen willen :$ "want andere is het zo'n gedoe".

Zit ik dan met mijn minimaal acht voedingen :D

13. Arya

Arya Bekend lid

Jun 26, 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik bedoelde dat als je redeneert vanuit dat aan de borst drinken de norm is dat de fles dus te makkelijk is. Maar er zijn vast kinderen die inderdaad netjes flesvoeding op verzoek kunnen. Lijkt me wel lastiger dan aan de borst.

14. Ja, ik snap dat ook nooit, dat gemak voor jezelf.... Je wilt toch wat het beste is voor je kindje. :( Ok, ja, dat is borstvoeding, maargoed... Als dat niet lukt / je wilt het niet, dan alsnog hoef je toch niet zo geforceerd naar 3 flessen toe?!

Wij hebben altijd op verzoek gevoed. Wel altijd flessen die qua grootte bij zijn gewicht pasten volgens Nutricia, maar echt niet zo op schema. En hij liet dus ook regelmatig wat staan.

En ondanks het niet forceren zit hij nu ook op 2 flessen... Meestal ;)

15. Eerlijk gezegd vond ik het een verademing toen we overgingen op flesvoeding. Ik was elke keer gestresst of hij wel voldoende had gedronken enzo.... Maar misschien als ik wat meer / betere begeleiding had gekregen in de kraamweek dat het dan wel goed was gegaan. Ik had de eerste dag al voldoende melk maar daarna is het misgegaan helaas :(

16. Arya

Arya Bekend lid

Jun 26, 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah, dat is wel heel erg balen ja. :(

Ik blijk onwijs relaxt te zijn. Had ik zelf niet gedacht... Maar de kraamhulp heeft me ook steeds gerustgesteld. Hij kwam wel aan maar niet heel snel in t begin. Was prima zei ze.

17. Echt fijn dat jij er zo relaxt mee kon zijn. Een volgende keer zou ik dat denk ik ook wel meer zijn, al zou ik dan wel twijfelen of ik uberhaupt nog bv zou proberen. Voor mijn gevoel zóveel gemist van de kraamtijd omdat ik constant aan het kolven was ;)

Maargoed, ook dat had anders gekund achteraf gezien

18. Arya

Arya Bekend lid

Jun 26, 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb niet gekolfd, dat kan ook nog :)

19. Ik weet dat het ook zonder kolven kan... Maar hier had ik een kraamzorg die echt van toeten noch blazen leek te weten. Alles wat mis kon gaan leek ook wel mis te gaan. Blegh.

Ik heb het hier op papier gezet mocht je het interessant vinden:Borstvoeding: mijn ervaring - Plazilla.com

20. fafa

fafa Niet meer actief

Het is volgens mij een kwestie van concurrentie: als merk x zegt: "met mijn melk moet je 9 voedingen op een dag geven" en merk y zegt: "met mijn melk moet je 6 voedingen op een dag geven" zullen de meeste mensen toch voor merk y kiezen, want zoals al gezegd; minder voedingen is makkelijker. Dus geeneen merk dat zal zeggen dat je beter vaker kleine hoeveelheden kan geven. Ze zitten allemaal op het randje van wat nog reëel/ethisch/wenselijk is, vrees ik.

Share This Page