Ik ben eergisteren begonnen met kolven, aangezien ons mannetje een beetje opstart problemen heeft en niet veel energie heeft om live te eten. Mijn productie lijkt al redelijk omhoog te gaan met kolven waarvan ik begon met 5-10cc zit ik nu al op een 50cc dus dat gaat goed.. Alleen het begint gewoon pijn te doen, en daar baal ik van. Het liefst zou ik iedere dag een cluster moment doen maar zo het nu staat vind ik een keer in de 2-3 uur echt voldoende voor mijn lichaam.. De tepel zelf doet niet pijn tijdens het kolven, alleen het tepelhof ziet er rood en branderig uit. Onnatuurlijk rood. Als de kleine huilt en ik voel mijn borsten lekken dan geeft dat ook een prikkerig gevoel. Ik heb zelf een beetje gevoel dat het standaard maat te groot is (M), maar ik weet het niet zeker.. Ik ben zelf een beetje bang dat als ik S ga bestellen dat het dan misschien te klein word.. of te pijnlijk.. heeft de S alleen te maken met de tepel of de borst? Iemand een idee?
Pijn is niet goed! Ik heb er zelf geen ervaring mee bij het kolven, maar bij het kopen van mijn kolf (medela) kreeg ik de volgende info mee: - Borstschild is te klein als de tepel niet vrij in de schacht kan bewegen. - Borstschild is te groot als er te veel van de tepelhof in de schacht van het borstschild wordt getrokken of als het borstschild niet goed luchtdicht aansluit. Maar als je erg twijfelt, is het wellicht een idee om een lactatiekundige in te schakelen. Zij weten ook veel van kolven af... En ik weet niet of er bij jou in de buurt een borstvoedingswinkel zit? Daar heb ik toen mijn kolf gekocht en zij konden mij heel erg goed adviseren en helpen. Zij kunnen evt meekijken of je de juiste maat borstschild hebt.
Laat een lactatiekundige meekijken inderdaad, die kan goed zien of je een groter of juist kleiner borstschild nodig hebt. Het klinkt ook alsof je een pijnlijk toeschietreflex hebt (dat prikkerige gevoel), dat had ik de eerste tijd ook, maar dat ging vanzelf over. Let ook op de stand van de kolf; misschien staat hij net een tikkeltje te hoog? Hier stelde ik 'm iedere kolfbeurt opnieuw af door te zoeken naar het punt waarop het niet meer prettig voelde en dan daar onder te gaan zitten. Dat kon echt per kolfbeurt verschillen.