Hallo mama's, Ik twijfel of ik een lactatiekundige moet inschakelen. Ik dacht dat ik het aardig deed met de BV, maar de wijkverpleegkundige raadde mij aan een LK in te schakelen omdat er wat dingetjes niet helemaal goed lopen, namelijk: - Ik weet niet goed te herkennen wanneer een borst leeg is en of ik dus een 2e moet aanbieden of verder kan met de 1e na een boertje/pauze. Kim stopt niet altijd als ze genoeg heeft gehad, geeft dan een golf terug. Ik zie vaak geen verschil tussen sabbelen en drinken. - Madonna houding lukt niet goed nog, liggend weet ik niet of ik het goed doe. Gevolg: tepelkloven. - Tepelhoedje afleren lukt nog niet, rechts pakt Kim af en toe wel, links niet (ingetrokken tepel). - Kim drinkt wel erg kort, totale tijd tussen 5 minuten en 15 minuten per voeding. Is dit wel goed? Moeilijk wakker te houden tijdens het drinken. - Dag en nachtritme klopt nog niet, misschien heeft LK tips? Of zijn dit vragen waar elke moeder mee zit en gaat dit vanzelf goedkomen? Wat zouden jullie doen? Reden dat ik zo twijfel is omdat ik een VK heb die anti-lactatiekundige is, dus ik zal moeten 'strijden' om een doorverwijzing (die ik weer nodig heb om de kosten grotendeels te laten vergoeden). Alvast bedankt voor de reacties.
als je graag een tijd bv wilt geven zal ik naar een lactatiekundige gaan. hoor hier veel positieve verhalen over en snap niet wat je vk er tegen kan hebben. de vragen die je stelt in je berichtje kun je dan aan haar stellen veel succes
Je kunt ook via je HA een doorverwijzing krijgen voor een LK. Verder klinkt je motivatie om een LK in te schakelen bekend in de oren. Ik heb het nooit gedaan. Het is vanzelf wel goed gekomen (heeft wel bloed, zweet en tranen gekost). Op de site www.borstvoeding.com kun je ook veel info vinden (en ook filmpjes over 'goed drinken'). Verder weet ik ook nog steeds niet precies wanneer een borst nu leeg is. Als Mirre gaat mopperen aan een tiet dan krijgt ze de andere. ALs de toeschietreflex stopt gaat een kindje sneller zuigen, maar soms kan dat zorgen voor een tweede toeschietreflex. Of dit nu een reden is om een LK in te schakelen ... ik weet het niet. Problemen met aanleggen wel trouwens. Dus als je VK moeilijk doet (zou ik raar vinden, waarom is ze zo anti?), contact opnemen met HA ...
Als ik dit zo lees zou ik zeggen: neem contact op met een lactatiekundige. Als het goed is kan een huisarts (of CB-arts) ook een verwijzing geven. Informeer anders even bij je verzekering hoe het zit met de vergoeding, want die verwijzing geldt bij een aantal verzekeringen alleen in de kraamtijd. Heeft je CB misschien ook een contract met een lactatiekundige, dat is vaak ook een stuk voordeliger. Je kunt eerst ook nog bellen met iemand van VBN of LLL, maar aangezien je toch wel met een stapeling van issues zit (kloven, tepelhoedjes) is een lactatiekundige denk ik een snellere manier om tevreden bv te gaan geven.
Je verzekering vergoed alleen een lk als je een doorverwijzing krijgt ? Je zou ook gewoon contact kunnen zoeken met een lk en dan de rekening bewaren en opgeven bij de belasting. Dan krijgt je (als je genoeg kosten hebt gemaakt) het ook terug. Vergeet niet dat als je een tijdje voed je ook veel kosten bespaart aan kv. Of anders contact zoeken met een vrijwilliger van de de VBN of LLL is gratis.
Je treft het ook niet, Rotterdam e.o. is geen erg borstvoedingsvriendelijke streek...vandaar de houding van je verloskundige ook, vermoed ik. Ik zou toch contact opnemen, de kosten van een lang lactatiekundig consult komen overeen met de kosten van 3 a 4 pakken ha-melk, dus dat heb je er snel uit als je daardoor gewoon je kind aan de borst kunt houden!
Als ik jou was zou ik gewoon een lk bellen, en vragen of ze langs wil komen. Zij kan je volgens mij met al je vragen helpen. Succes hoor! Wat betreft de kosten moet ik dirksmama eigenlijk ook wel gelijk geven, kv is ook stervensduur!
Bedankt voor alle reacties! @Snoopy, goede tip over het wegen voor en na de voeding bij het cb. Volgende week kan ik voor het eerst naar het cb en dan ga ik dat doen. Ik vind 5 minuten zó weinig, maar als ze inderdaad ook zoveel binnenkrijgt in korte tijd dan zou mij dat zeker geruststellen! Ik zit bij Menzis en die vergoedt tot 200,- mits op voorschrift. Dus ik ging er eigenlijk vanuit dat het dan minimaal dat bedrag of hoger is wat een LK kost. Maar ik begrijp uit de reacties dat het waarschijnlijk lager is. Mijn verloskundigepraktijk bestaat uit 3 verloskundigen waarvan de 'baas'/de oprichter een man is. En die vindt dat BV zo natuurlijk is, dat iedereen het gewoon kan zonder hulp. Het ging vroeger ook altijd goed zegt hij, dus waarom zou iedereen nu ineens een LK nodig hebben vraagt hij zich af. Tja...het is een mening. Ik ben het er zeker niet mee eens en heb daar mijn eigen gedachten over. @Dirksmama, ik weet niet of het iets Rotterdams is, maar veel mensen in mijn omgeving geven inderdaad de fles, vinden het genant als er in het openbaar gevoed wordt en roepen nu al dat ik na 3 maanden toch wel zeker zal stoppen terwijl ik 6 maanden vrij ben (dus waarom zou ik na 3 maanden al stoppen?). Ik vind dat erg jammer. Het geven van BV is een strijd van mij alleen geweest, ik heb daar totaal geen support bij gehad. Als het tegenzat (het lukte niet in het begin) werd er geroepen dat een pak KV zo gehaald is Ik ben zo blij dat ik koppig ben doorgegaan ermee. Hmm, nu ik dit zo type bedenk ik me dat ik wel wat hulp 'verdiend' heb. Ik denk dat ik toch maar een LK ga inschakelen. Het is wat sommigen al schreven: het zijn meerdere vragen tegelijk die ik heb.
Ik ben lid geworden van Icare , kost 15 euro per jaar, maar dan is de LK helemaal gratis. En je kunt nog van heel wat meer services gebruik maken. Misschien is dat daar bij jou ook zo?
Volgens mij was een visite van mijn lk iets van 60 euro exc. reiskosten. Tel consult is na een kwartier iets van 10 euro. Dus dat is echt niet zoveel (vind ik). Ik had een cursus gedaan bij mijn lk en had daarna weken lang gratis telefonische conculsten. p.s. Icare hoor ik meerdere slechte verhalen over.
Ik zou het ook maar gewoon doen! Straks heb je helemaal verschrikkelijke kloven of nog erger een borstontsteking. Ze kunnen je helpen met de juiste houding enzo. Lekker laten adviseren hoor, het zou zonde zijn als je daardoor de bv zou moeten opgeven. Dag/nacht ritme heeft hier ook wel een paar weken geduurd hoor! En moeilijk wakker te houden herken ik ook. De eerste weken viel Thijs ook constant in slaap. Wat ik dan deed is hem verschonen en dan werd hij meestal wel weer wakker en gaf ik hem "het toetje" de andere borst dus. De ene keer drinken ze nou eenmaal ook wat meer dan de andere keer. Maar als kim voldaan is dan zal het wel goed zijn. Anders zal ze wel eerder komen voor de volgende voeding denk ik. Is ze verder tevreden? Succes
Toen Eva nog zo klein was (alsof ze nu oud is ofzo ) viel ze ook in slaap aan de borst, maar had wel genoeg gedronken. De kraamhulp heeft haar op ik denk de 3e dag gewogen voor en na de voeding, omdat ze zo snel klaar was, maar ze had precies op wat een baby dan zou 'moeten' drinken. Daarom heb ik me nooit druk gemaakt als ze in slaap viel, ze was dan gewoon klaar. En was ze dan eigenlijk niet klaar, dan merk je dat een uur later wel weer . Ik heb trouwens al een paar keer op het punt gestaan een lactatiekundige te raadplegen, haar nummer staat al in mijn telefoon . Maar telkens kreeg ik de dag erna weer moed of ging het beter. Maar er zitten bij jou wel wat punten bij waarbij het me wel verstandig lijkt iemand te raadplegen. Je zou ook nog die vrijwilligers kunnen proberen, die hebben ruime ervaring.
Wat een onzin van die VK. Okay, natuurlijk is BV iets heel natuurlijks, maar dat het vanzelf maar moet gaan ben ik het absoluut niet mee eens. Ik ben er nu van overtuigd dat als ik genoeg juiste begeleiding had gehad bij de oudste, dat ik hem ook zelf had kunnen voeden. Bij hem ben ik na een keiharde strijd na 6 weken gestopt met bv. Nu, dankzij de kraamhulp die ik kreeg én dankzij het CB (ja ik weet het, ik bof blijkbaar met 'mijn' CB), lukt het wel. Ook niet als vanzelfsprekend, maar het lukt. Daarbij vind ik dat een VK een dienstverlener is. Hij mag zijn mening m.i. hebben, maar als jíj toch behoefte hebt aan een verwijzing voor een LK, dan heeft hij je die te geven, dan moet hij zijn mening maar lekker voor zich houden Je levert een mooie strijd hoor, en ik moet zeggen petje af dat je zo knokt. Ik heb hier ook vaak het gevoel er alleen voor te staan, qua omgeving. Gisteren nog bijvoorbeeld flink zitten argumenteren tegen mijn moeder waarom ik BV zo lang mogelijk wil blijven geven, helaas is zij ook zo bekrompen om te denken dat FV beter is, want dan is je kindje 3 uur stil. Ik heb een supermoeder, het is een schat van een mens, helaas is zij van het FV-tijdperk. Succes!
Zo ken ik er nog een paar. Bevallen is uiteindelijk ZO natuurlijk, waarom zou je daar een verloskundige bij halen... Ja, het is iets van deze streek, helaas. Toen ik met mijn dochter naar de nagym ging was ik de enige van de 12 moeders die nog volledig bv gaf. 1 was aan het afbouwen, 1 had al afgebouwd. De rest was er niet aan begonnen of al in de kraamweek gestopt. Er zijn wel een aantal lc's werkzaam in Rotterdam, o.a. bij de verloskundigen aan de Voorschoterlaan, in het Franciskus, in Ikazia, aan het Weena, de Hofstedelaan, in Capelle en in Barendrecht.
Dank jullie wel voor jullie steun! Het is fijn om te lezen dat anderen hetzelfde denken over bepaalde dingen. Ik ga dinsdag de VK bellen en een verwijzing vragen (en als hij weer moeilijk gaat doen, dan ga ik het eisen!). Als het echt een vervelende discussie gaat worden dan haal ik mijn huisarts erbij. @Maeve, ik ben met mijn 1e (is vier jaar) ook gestopt binnen enkele weken met de BV omdat het niet lukte en ik totaal geen begeleiding had. Ik had me er ook van te voren niet in verdiept waardoor ik ook totaal niet voorbereid was. Toen is mij een lactatiekundige ook geweigerd door de VK. Het zou vanzelf wel goedkomen is toen gezegd, niet dus. @Dirksmama, ik moest erg lachen om je eerste opmerking over bevallen zonder VK Binnenkort heb ik ook de nazwangerschapsyoga les, ben benieuwd hoeveel er daar aan BV doen.
Als je VK moeilijk doet over de verwijzing mag je me rustig citeren... Trouwens al heel goed dat je CB met de tip van de lactatiekundige kwam, op dat punt gaan ze vooruit in Rotterdam! (Welke kant zit je? Ik kan je misschien wel in contact brengen met iemand - pb me even)
Als hij moeilijk gaat doen dan ga ik je zeker citeren! Zal hij geen antwoord op hebben haha. Ik zit in Nesselande (noord/oost kant), maar heb al een nummer van een LK. Ze is mij aangeraden door een moeder die bij haar eerste kind wel een LK erbij heeft gehaald waardoor BV is gelukt. Die LK zit in Zoetermeer, dat is niet zo ver weg. Maar bedankt voor je aanbod!
Oh, Siemian? Die is echt super! Een van de allereerste van Nederland, heel aardig en heel veel ervaring! In Hillergersberg zit bij mijn weten nog een contactpersoon van VBN trouwens.
Nee, ik heb het opgezocht, maar ze heet Annet Helmsing. De naam die jij zegt ken ik trouwens wel van internet. Dat is de vrouw die je via de site van Medela kan mailen met vragen over borstvoeding. Dat heb ik twee weken terug gedaan en kreeg een automatische reply terug dat ze wegens ziekte voorlopig niet kan reageren Maar zij is ook voorzitter ofzo van een bepaald BVorganisatie toch?