kolven en 'altijd onderweg'

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door eva1984, 13 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eva1984

eva1984 Lid

3 sep 2011
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op dit moment ben ik er nog lang niet aan toe, maar ik ben hier met mijn werkgever al wel over aan het nadenken. Ben benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn...

Ik werk ambulant in de welzijnssector, bij mensen thuis dus. Gemiddeld ben ik 9 uur van huis, waarin ik in ongeveer vijf huishoudens ben. Deze huishoudens zijn veelal niet geschikt om te kolven. Dit niet enkel ivm verhouding met de klant, maar ook omdat er geen rust is en er vaak sprake is van erg onhygiënische zaken.

Mijn werkgever denkt graag mee, maar dit is wel lastig. We hebben gedacht aan gordijntjes in de auto, maar misschien is dat wel een beetje omslachtig. Op één dag kan ik waarschijnlijk kolven bij mijn moeder, omdat ik daar een aantal cliënten in de buurt heb.

Hoe hebben jullie dit opgelost? En hebben jullie ook tips voor fijne kolven die werken op accu/batterij?

2. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Goede dubbelzijdige kolf (bijvoorbeeld medela freestyle) lijkt me in ieder geval essentieel...

Ik ben ook vaak onderweg, heb bijvoorbeeld op het toilet van een openbare ruimte wel gekolfd. Is een beetje omslachtig, maar wel te doen. Flesje desinfecterende gel in de handtas ;)

Is het niet mogelijk om tijdelijk minder onderweg te zijn? Wettelijk gezien is het de plicht van je werkgever om voor een geschikte kolfruimte te zorgen...

3. eva1984

eva1984 Lid

3 sep 2011
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedankt voor je reactie!

Hmm.. mja, ik ben misschien ook wel aangewezen op openbare toiletten, de reden waarom ik me daar wat zorgen om maak is dat je vaak hoort dat het niet vlot gaat als je niet rustig kan zitten. Lukte dit bij jou wel?
    De handgel staat idd altijd al in een pompflesje in de auto, evenals vaak een tas met handschoenen, schone kleren en antivlooienspray :D

Ik werk door de hele provincie en kantoor (waar ik natuurlijk zou kúnnen kolven maar wat wel één kleine gedeelde ruimte is) is helaas vlak bij huis, in tegenstelling tot mijn klanten.

Minder onderweg zijn lukt helaas niet in mijn werk. Net als het hebben van een rookvrije omgeving. In mijn privesituatie zit ik nooit ergens in de rook, maar tijdens mijn werk vrijwel constant. Helaas....

Hoe vaak moet je eigenlijk kolven op een dag, net zo vaak als dat je normaal in die tijd aan zou leggen? Of kan het ook in minder keren? Eén keer op een dag anderhalf uur op-en-neer naar huis zou misschien nog kunnen, maar drie of vier keer...

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je hoeft niet persé onder werktijd te kolven. Je hebt VOED recht, geen KOLF recht.

Je mag maximaal een kwart van je werkdag besteden aan het voeden van of kolven voor je kind. Dat kan ook ingevuld worden door later te beginnen en eerder naar huis te gaan, door je kind naar je toe te laten brengen en/of door naar je kind te gaan.

Je werkgever moet je dus simpelweg bij een kwart minder mensen inroosteren. Als je dan later begint en eerder naar huis gaat kun je het wel overbruggen met een keer in de auto of bij je moeder kolven (of is het op die moederdag niet makkelijker als de baby bij je moeder is?).

Verder heb je de eerste 6 maanden na je bevalling ook recht op aangepast werk, of je nou wel of geen borstvoeding geeft.

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Gewoon in de auto op een min of meer rustige parkeerplaats met zo'n dunne brede sjaal om je hals en over je twee borsten. Dat is bij mij nog nooit iemand opgevallen. Evt kun je misschien zo'n zonnescherm van binnenuit voor je voorruit zetten als je nergens een rustige plek kunt vinden? Overigens kolf ik meestal rijdend :< Maar dat heeft met mijn lange reistijd te maken! Op een parkeerplaats is wel ontspannener denk ik ;)

Mijn kolf (dubbele Philips) had geen batterijen of accu, en ook geen autosnoertje. Maar bleek toen ik op het netsnoer keek, zo'n snoer met een "blok" middenin wat dus een transformator is, gewoon op 12V gelijkstroom te werken! Dus precies die stroom die uit je autoaccu komt. Een bezoekje aan een electronica-onderdelenwinkel en 3 euro later was ik een super auto-kolf rijker. (Volgens mij geldt dit voor veel electrische apparaten tegenwoordig, dat ze op 12V gelijkstroom werken, dus kijk maar goed naar je kolf.)

Dan nog het koelen: koop een koelboxje op autostroom en netstroom, en een goed koeltasje met element dat je thuis echt goed invriest. Met die combi moet je je melk wel een dag goed kunnen koelen.
    Overigens, als je auto al wat ouder is, kun je door een handige jongen of knutselende garage wel een sigarettenaansteker laten knutselen die altijd stroom heeft, ook als het contact van je auto af is. Dan kan de koelbox gewoon aanblijven als je bij je klant bent. Moet je natuurlijk wel even checken hoe lang dat kan voordat je accu leeg is :D

Dan zit je alleen nog met het tussendoor schoonspoelen van je spullen. Dat moet je toch met koud en heet stromend water doen op een min of meer schone plek, dus bij je clienten denk ik. Wat ik handig vond is een rol witte prullebakzakjes in mijn kolftas. Dan kun je je spulletjes onzichtbaar meenemen en altijd schoon wegbergen zonder teveel gedoe. Kolfsetjes dan in de koelbox erbij tussen de kolfbeurten door, en het is hygienisch genoeg. 's avonds goed afwassen en uitkoken.

Overigens handig om super lichte kolfsetjes te gebruiken. Mijn philipskolf heeft nogal zware setjes, ik heb dus twee setjes van Ardo erbij gehaald, en de slangetjes daarvan waren wel dunner maar flexibel en konden perfect op de Philips worden geschoven. Lichte setjes kun je gewoon achter je bh haken en icm het vacuum hoef je ze dan dus niet vast te houden!

Met een beetje creativiteit kom je een heel eind :D Maar ik moet wel zeggen dat ik pas zulke handige oplossingen ging bedenken toen ik eenmaal een beetje handigheid in het kolven had hoor. Dat moet echt wel even wennen eerst.

Wel super dat je je vast aan het voorbereiden bent!

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Volgens mij mag je dat kwart niet aaneengesloten opnemen aan het begin of eind van de werkdag.

Drie keer kolven was voor mij wel vrij lang noodzakelijk. Ook toen ik in de 4 maanden dip zat. Het was ook effectiever, 3x kort dan 2x langer kolven.

Als je eenmaal handigheid hebt kun je misschien op de heen- en terugweg kolven en dan hoef je tijdens de dag nog maar een keer.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In de wetstekst staat niets over al dan niet aangesloten opnemen van de voedtijd. En er zijn best veel vrouwen die een deel van hun voedrecht inzetten door later te beginnen en eerder naar huis te gaan en tussendoor een keer te kolven.

8. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik weet dat ik dit ergens heb gelezen. Maar niet meer waar. En ik heb het over het hele kwart aan begin OF eind van de werkdag he?

Ik heb het ook vaak zo gedaan als jij beschrijft trouwens, vooral toen ik onderweg ging kolven. Kon ik mijn reistijd = kolftijd mooi als werktijd zien, ik maakte toch belachelijk lange dagen.

9. eva1984

eva1984 Lid

3 sep 2011
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wauw, bedankt voor de goede tips!

Het koelen had ik helemaal nog niet over na gedacht, maar dat is inderdaad ook zeker aan de orde straks in de zomer. Ik lees vanavond even uitgebreider bij. Dankjulliewel!

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik werk in de kraamzorg en bij ons is het zo geregeld dat je de kolftijd bij je werktijd op telt, dus 6u werken + 1,5u kolven is 6 uur voor het gezin en 7,5u op mijn urenbriefje.
    Hier altijd 2x gekolfd onder werktijd en s morgens voor ik wegging thuis. Mijn werkdagen varrieeren van 6-10 uur.
    Meestal kolfde ik in het gezin, maar zit dan in een wat andere en wat gunstigere situatie. In een enkel geval kolfde ik in de auto tussen 2 gezinnen door, als ik 2 korte op een dag had en de mensen niet zo geschikt waren.

11. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Ik zou denk ik gewoon in de auto kolven. Ergens een rustig plekje op zoeken en inderdaad een sjaal o.i.d. ervoor hangen.

Wat betreft de kolf: Ik heb de medela freestyle. Echt ideaal voor onderweg. Is super klein en ik laad 'm maar eens in de 6-7 dagen op. Echt heel weinig.

12. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    En wat betreft frequentie: zo rond de vier maanden moest ik ook écht drie keer kolven.

13. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Hoi, ik was/ben ook altijd onderweg, en ook nog geen rechten, want zzp-er. Ik had een enkelzijdige avent kolf, en dat was vooral praktisch omdat ik dan mijn sjaal op zijn plek kon houden. Bovendien heeft die en goede batterij aansluiting.Volgende keer wil ik denkik dubbel zijdig.maar ik wist op een gegeven momentwel goede parkeer plekken met rustige hoekjes. Ook bij de ikea kun je goed kolven. Ik had de koeltas van avent, die is goed dik, en daar deed ik 2 grote koel elementen in. Dit bleef echt goed koud daarmee. Alleen hartje zomer niet, dan had ik er 3. Het is niet ideaal, maar ik vind het prettiger om het zo te doen dan afhankelijk te zijn van andere en maar zien wat je krijgt...ik heb ook veel tips gekregen via Borstvoedingsforum.nl :: Index Succes met uitzoeken!

14. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik heb zo'n dunne brede sjaal, Blokker 4 euro ofzo, die blijft echt wel hangen zonder handen. Dubbel kolven scheelt natuurlijk erg veel tijd en je benut je tsr ook dubbel.

15. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Als je voor een dubbelzijdige kolf gaat kijk dan ook meteen even voor een kolfbustier...
    Zo'n heerlijk ding! Naast de Freestyle denk ik mijn beste aankoop!

@ Babel; rijdend kolven?! :$ Hoe doe je dat?! KNAP hoor!! ;)

Succes en GRTZ.

16. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Tja, kolftas naast me, klep van de tas open, aankoppelen van de kolf, beha/shirt en sjaal erover, snufje oxitocine en rijden maar :D.

Ik kan met een hand en zonder te kijken de kolf evt van snelheid en kracht wijzigen (Avent heeft daarvoor zo'n handgreep). Als het klaar is zet ik de kolf zo ook uit, en rij even een parkeerplaats op voor afkoppelen, in flesje gieten, in koelbox zetten, kolfsetjes in plastic zakje en klaar. Super apparaat! (Philips dubbele Avent dus. Met Ardo-setjes. Maar lijkt me ook met andere kolven te kunnen, zeker met zo'n bustier? Daar heb ik dan nog nooit van gehoord ;)).

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Grappig zeg :) Ik snap verder niet hoe dat werkt, maar bij mij gaat het zonder ook prima ieg, zal wel van je cupmaat afhangen, die van mij is niet zo groot en het kolfsetje blijft zeker met het vacuum gewoon goed hangen achter mijn bh en shirtje met wijde hals.

18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens

Deel Deze Pagina