Baby 11 mnd veel afgevallen

Discussion in 'Borstvoeding' started by Chocolatecookie, Jul 23, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chocolatecookie

Jul 23, 2012
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik kom net van het CB terug. Hij is daar gewogen. De vorige keer (29 mei jl.) woog hij 9275 gram. Nu woog mijn zoontje vandaag 8470 gram. Hij is dus enorm afgevallen, al met al zo'n 800 gram.

Ik maak mij nu dus heel erg zorgen. De arts van het CB wil mijn zoontje graag over 3 weken weer zien omdat zij dit gewichtsverlies ook enorm vindt.

Zou het kunnen zijn dat mijn zoontje niet meer genoeg uit de borstvoeding haalt?

Voor de duidelijkheid zet ik zijn schema even neer:
    Rond 7 uur BV
    9:30 uur boterham met boter
    10:30 uur BV
    12:00 uur 2 stuks fruit
    14:00 uur boterham met boter
    tussendoor nog BV
    Rond 17:30 uur warm eten, meestal aardappeltje en groenten, heel soms vis of vlees
    20:00 uur BV
    23:00 uur BV
    En dan nog rond 1:30 uur + 4:30 uur BV

Hij is eind juni wel ziek geweest, toen had hij de HVM ziekte. Hij at toen alleen een week zijn boterhammetjes niet, maar de rest nam hij wel.
    Hij is momenteel ook bezig met zijn tandjes. Maar dit alles zou toch geen reden kunnen zijn dat hij 800 gram afgevallen is?

Alvast bedankt voor de reactie!

2. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik snap dat je je zorgen maakt! Maar aan zijn schema kan ik niks vreemds ontdekken. Twee stuks fruit is bijv. weer best wel veel. En twee boterhammen is ook heel goed. En je geeft volgens mij ook vaak genoeg borstvoeding. De meeste fleskindjes krijgen met 11 maanden nog maar 2 of 3 flesjes.

Is hij wel in de lengte gegroeid?
    Was hij misschien te zwaar en is dat nu bijgetrokken?

Onze oudste groeide tussen 11 en 14 maanden heel weinig in gewicht, maar wel veel in lengte. Zij was best een stevige baby en is toen een gemiddelde dreumes geworden qua lichaamsbouw. Maar 800 gram afvallen is wel erg veel. Hebben ze geen meetfout gemaakt deze of de vorige keer?

Het enige wat ik nog kan verzinnen als aanvulling op je eetschema is wellicht wat pap, maar dat is lastig met bv. Vreemd hoor...

Ik hoop dat hij over 3 weken wel weer is aangekomen.

3. Bri

Bri Niet meer actief

800 gram gewichtsverlies is inderdaad erg veel voor een kind van 9 kilo.
    Ik zou een meetfout waarschijnlijker vinden dan dat je kind te weinig zou eten. Of hebben ze een andere weegschaal gebruikt? Of het verkeerd opgeschreven?

Hij maakt verder geen zieke indruk? HVM zegt mij zo gauw niks, maar als hij toen alleen z'n brood niet at en voor de rest gewoon kun je daar toch geen 800 gr van afvallen lijkt me.
    Ik heb wel eens met zoonlief gehad dat hij 3 weken erg ziek is geweest, met keelpijn en koorts, waardoor hij niets wilde eten of drinken en in die 3 weken 2,5 kilo was afgevallen (hij was toen 2,5 jaar oud, woog 14,5 kilo voor hij ziek werd en aan 't eind van die periode nog maar 12). Maar dat kon je ook echt aan hem zien en voelen, hij werd enorm mager.

Niet te druk maken (als hij niet ziek lijkt), gewoon blijven aanbieden wat in je schema hierboven staat, en over 3 weken nog eens kijken. Ik kan me niet voorstellen dat hij te weinig binnen krijgt.

4. Chocolatecookie

Jul 23, 2012
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

Doordat ik hier gisteren zo van geschrokken was kwam ik helemaal niet op het idee om mijn zoontje op onze weegschaal te wegen.

Dat heb ik dus vanmorgen wel gedaan en wat denk je? Hier weegt hij 9,5 kilo! Zou het dan toch een weegfout zijn?
    Ik stond er wel bij toen hij bij het CB gewogen werd. Tot twee maal toe hebben ze hem gewogen omdat ze zelf ook dachten dat er wat fout ging de eerste keer.
    Maar daar kwam hij beide keren op hetzelfde uit.

Ze hebben mij gisteren echt wel ongerust gemaakt. De arts zei zelfs dat ik nu toch echt maar een keuze moest gaan maken om te stoppen met de BV, omdat hij niet genoeg binnen zou krijgen via de moedermelk.
    Voor het eerst in de hele borstvoedingsperiode was ik onzeker. En heb ik gisteren dus voor het eerst volle melk i.c.m. een droompapje gegeven. Ik dacht, tja, hij zal nu toch echt weer aan moeten komen.

Ik ben normaal totaal niet onzeker voor wat betreft de voeding van mijn kindje. Ik voel als moeder zijnde dat hij het goed doet, hij is vrolijk, dacht dus dat hij goed groeide, hij is super energiek. Maar als dan de cijfertjes (de weegschaal, die geijkt is) aangeeft dat hij zo enorm afgevallen is, ja, dan is het logisch dat je als moeder zijnde denkt, nu moet ik andere stappen zetten.

Ik heb vaak een beetje apart gekeken als mensen zeiden "ik stop met borstvoeden want ik heb te weinig". Dat kon er bij mij vaak niet in, aangezien ik denk dat elke gezonde vrouw in principe genoeg heeft als ze op verzoek voedt.
    Nu moet ik ook wel zeggen dat ik er ook dagen bij heb zitten dat ik de BV wel wat uitstel omdat ik graag wil dat hij ook andere dingetjes lekker gaat vinden. Dus daar komt mijn onzekerheid ook vandaan... heb ik misschien onbewust de productie in gevaar gebracht door toch niet geheel op verzoek te voeden?
    En drinkt hij niet te weinig aangezien hij er zoveel naast eet? Zijn plasluiers waren de laatste weken wel een stuk minder geworden. Maar voor mijn gevoel zeker nog genoeg gevuld.

Nou, het is een heel verhaal geworden. Ik ga a.s. donderdag gewoon ook nog even naar het weeguurtje en dan kaart ik het wel aan, dat mijn kindje hier op 9,5 kilo zit.

5. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ja goed plan. Niet te onzeker worden hoor!

Laat je het even weten?

6. Chocolatecookie

Jul 23, 2012
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi Babyproject!

Ik zal het zeker even laten weten.

Zou het trouwens, dat het CB weleens fouten maakt wat betreft het wegen?
    Die weegschalen zijn toch geijkt? Zou dus dan toch niet kunnen, of wel?
    En die vrouw heeft zich niet vergist, want ik heb het ook gezien.

Blijft toch raar, hier thuis circa 9,5 kilo, wat mij aannemelijker lijkt, op het CB circa 8,5 kilo.

Nou ja, ik zal het a.s. donderdag wel zien. Ik ben er nog steeds niet helemaal gerust op, maar wel iets meer nadat ik hem zelf gewogen heb.

7. Chocolatecookie

Jul 23, 2012
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi,

Nou, ik ben weer bij het CB geweest...hij weegt 9465!!!
    Ik ben zo opgelucht!!! Het was dus toch een weegfout. Kun je nagaan wat het teweeg brengt, zo'n weegfout.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval meiden!

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Oh wat fijn dat hij wel gewoon lekker gegroeid is! Maar wat een onzekerheid hebben ze je mee opgescheept zeg, toch weer lekker van zo een cb. Stel je toch voor dat je om deze rede gestopt was!

Nu maar lekker verder genieten, hopelijk is de schrik snel weg en weer lekker genieten!

Liefs Hanneke.

Share This Page