verkeerd dag en nacht ritme

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mano82, 7 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Hoi Ilse,

ik ben de laatste dagen erg vermoeid omdat Louiza 's nachts erg vaak wakker wordt en 's nachts meer wilt drinken dan overdag. Volgens mij heeft zij een verkeerd ritme aangeleerd. Overdag laat ze meestal 3 uur tussen de voedingen maar 's nachts komt ze elke 2 uur en vanaf 5-6 uur 's morgens is ze meestal niet meer te sussen en blijft ze wat zeuren tot een uur of 8-9.
    Het voeden gaat ongeveer als volgt:
    ongeveer rond 12u - 15u - 18u - 22u
    en 's nachts: 1u - 3u - 5u - 6u - 8u

Ze huilt enkel als ze honger heeft en ze is dan meestal ontroostbaar totdat ze de borst krijgt, de ene keer drinkt ze dan wel meer dan de andere keer. Ik zorg er dan wel meestal voor dat ze de ene borst goed leegdrinkt alvorens ik ze de andere borst geef.

Even het volgende over haar gewicht: ze woog bij de geboorte 3020 g en woog donderdag (dus ongeveer 1 maand later) 3850 g. Ik heb veel melk en ze drinkt ook erg goed en vrij gulzig. Als ze aan de ene borst drinkt, dan lekt de melk aan de andere borst. Soms moet ik afkolven omdat ik teveel melk heb en m'n borst er pijnlijk van wordt.
    Volgens mij krijgt ze dus zeker wel voldoende melk binnen, ze heeft na elke voeding een vuile poepluier.

Nu vraag ik me af hoe ik kan proberen ervoor te zorgen dat ze 's nachts langer doorslaapt... want ik ben doodmoe, 's nachts val ik telkens bijna in slaap terwijl Louiza aan het drinken is. Overdag probeer ik dan wel wat te rusten maar echt slapen lukt me niet. Ik hoop dat dit snel overgaat en misschien heb je wat tips voor me?

Alvast bedankt!
    Mano

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mano,

Ik dnek dat je zeker voldoende melk hebt. Als je beschrijft hoe je borsten zijn, hoe de melk stroomt en als je ziet hoeveel ze is aangekomen.....

Enkele tips die kunnen werken bij veel melk.
    Kolf het eerste beetje weg (totdat de TSR iets afneemt) dit kan ook met de hand. Dan leg je haar aan. Ze kan dan rustiger drinken en komt meer aan de vette achtermelk toe.

De samenstelling veranderd tijdens de voeding. De eerste melk is relatief dorstlessend en de laatste melk bevat in verhouding het meeste vet. Dit maakt dat ze een goed gebalanceerde voeding krijgt waar ze op groeit en op slaapt.

Wanneer er minder vet komt is de melk nog steeds goed, ze groeit immers als kool, maar de melk is sneller verteerd. Daarom kan het zijn dat kindjes waarvan mama veel melk heeft toch iedere 2 uur willen drinken.
    "
    Probeer 's nachts wanneer ze binnen de 3-4 uur wakker wordt, steeds dezelfde kant aan de bieden. Zo wordt die ene borst steeds leger zeg maar. En de melk steeds vetter.

geef je nu 1 of 2 borsten?
    Probeer 1 kant helemaal leeg te laten drinken, pas na verschonen etc de andere als toetje. Komt ze binnen 3 uur weer laat dan de toetjes kant steeds verder leeg drinken.

Als je meer wilt lezen over veel melk kijk dan op www.borstvoedingnatuurlijk.nl en download de folder over teveel melk.

Succes, als je nog vragen hebt hoor ik het wel

Ilse

Deel Deze Pagina