hoi hoi, een vraagje, kan het als jezelf niet lekker in je vel zit of als je gestresst bent je bv terug loopt, gistermiddag en avond heeft mika (3 weken oud) de hele tijd liggen huilen of ja krijsen om maar zo te zeggen, want het was echt geen huilen meer. het kon niet van de honger zijn want hij had 1,5 uur geleden nog 120cc gedronken. ben uiteindelijk nog met hem onder de douche geweest misschien dat ie daar wat moe van werd maar dat hielp ook niks. toen uiteindelijk maar de fles gegeven en dat hielp wel, ondertussen dat mijn man mika de fles gaf, ben ik gaan kolven maar aangezien ik helemaal overstuur was van dat krijsen van hem kwam er niet meer dan 40cc in totaal en van 2 borsten. heb hem vannacht gewoon aangelegd en toen dronk ie redelijk, en toen heb ik vanmorgen 80 cc afgekolvt van 2 borsten wat normaal rond de 120cc zit, dit heb ik terug gekoeld en heb ik die 40cc van gister avond erbij gedaan zodat ie toch zijn voeding binnen krijgt. nu ben ik bang dat mijn bv erg terug is gelopen. drinken doe ik goed zeker 2 liter per dag en eten doe ik ook goed. sorry voor mijn lang verhaal, maar mijn vraag is dus of het kan dat de bv daardoor terug loopt. liefs Daantje
HAllo Daantje, Een lang verhaal is niet erg hoor, zeker niet wanneer het je oplucht. Ik kan me goed voorstellen dat je even niet meer weet wat je moet op zo'n moment. Je hebt gelijk dat wanneer je zelf niet lekker in je vel zit dit effectk an hebben op je productie. Meestal loopt het wel los als je live voedt zeg maar. Maar met kolven is het effect zeker te merken. Je merkt dat in geval van onrust of stress er geen toeschietreflex komt, met ander woorden, de melk gaat niet stromen. Je kan dan kolven tot je een ons weegt maar je komt dan niet hoger dan 30-40 ml. Precies dat volume wat je doorgaans zonder toeschieten uit de borst kan halen. Probeer met rust, ademhalingsoefeningen zover kalm te worden dat het koven weer lukt. Zit er meer dan het huilen achter vraag dan aan de huisarts een recept voor syntocinin, een kunstmatige vorm van het hormoon wat het TSR opwekt. In je lijf wordt dit zelf aangemaakt, maar dit hormoon (oxytocine) wordt in zijn werking onderdrukt door adrenaline (het hormoon wat rondgiert wanneer je niet lekker in je vel zit, stresvol bent, etc) Dit teruglopen is niet structureel, zeker niet wanneer je gewoon blijft aanleggen en in geval van twijfel over de productie 1 of een paar keer per dag extra kolft om de productie een boost te geven. Biedt altijd beide borsten aan, 1 helemaal leeg, de andere als toetje. Heel veel succes Ilse
hoi ilse, bedankt voor je reactie. heb net weer geprobeerd om te kolven en wat denk je, heb nu 2 voedingen gekolft. had mika wel in de box langs me liggen, misschien dat dat ook wel wat geholpen heeft, maar normaal als ie in bed ligt en ik ga kolven dan heb ik ook meestal 1 voeding en soms wat meer. mocht het nog een keertje voorkomen dat het niet lukt zal ik zeker aan je tips denken! groetjes daantje
He....dat is goed nieuws. Zo zie je maar weer. Wat stress soms al niet kan doen. Het is zeker goed om hem in de buurt te hebben. Je lijf reageert daarop en laat veel makkelijker de melk los. Soms helpt een foto ook al (als je eens elders bent) Ga zo door en blijf vooral genieten. Ilse