Melkproductie met kolven loopt terug

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Cvds, 1 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cvds

Cvds Nieuw lid

1 jul 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Annemarie,

Mijn kindje is bijna 11 weken. Toen ik begon met borstvoeding geven had ik teveel melk. Ik heb dan ook het advies gekregen om vooraf te kolven, zodat mijn kindje meer achtermelk binnen kreeg. Dit heeft geholpen, want mijn dochter werd rustiger en kreeg minder darmkrampjes. Ik heb het kolven geleidelijk afgebouwd en nu gaat het al een paar weken goed zonder vooraf te kolven. Vraag en aanbod is volgens mij nu goed op elkaar afgestemd. Ik geef steeds een borst per voeding.

Maar nu moet ik over een week beginnen met werken. Ik ga 4 dagen werken en moet dan natuurlijk gaan kolven. Ik ben vorige week begonnen met oefenen door 2x per dag 2 borsten te kolven om de 4 uur en 3 voedingen met de fles te geven. Ik zag mijn melkproductie teruglopen. De eerste kolfbeurt krijg ik nog 150 cc uit de nog niet eerder geleegde borst, maar de volgende kolfbeurten moet ik blij zijn met een gezamenlijke opbrengst van 90 - 110 cc.
    Ik ben daarom nu naar 3x kolven om de ca. 2,5 / 3 uur gegaan, maar de opbrengst wordt steeds minder. Vandaag weer begonnen met live voeden, 1 borst en de andere kolven. Tot mijn schrik kolfde ik maar 15 cc.

Mijn vraag is: hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hoe vaak moet ik kolven op een dag en moet ik bijvoorbeeld tijdens het live voeden dan mijn andere borst kolven om de productie op gang te houden? Mijn dochter drinkt 6x per dag (snachts slaapt ze door) om de ca. 3 uur. Dit betekent dat zij 2 tot 3 voedingen op de creche gaat krijgen. Het zal per dag verschillen of ik de derde voeding zelf kan geven of dat ze die nog op de creche krijgt. Dat zorgt er ook voor dat er of heel kort tussen de laatste kolfbeurt en de 1e voeding of juist heel lang zit...
    Ik wil proberen de vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, maar hoe doe ik dit?

Ik hoor graag van u.

Groeten,
    Cvds

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Je voeding is denk ik inderdaad wat teruggelopen doordat je 1x minder gevraagd hebt (je kolfde 2x en voedde 3x)
    -waarom ben je gaan kolven en in de fles gaan geven?

Ik zou inderdaad lekker live voeden en flink op vraag en de fles eens 3x per week oefenen. Vanaf volgende week drinkt ze ook ook op de creche uit de fles dus hoef je thuis niet meer te voeden.

Wat je kan doen is dat je in het begin op je werkdagen echt 3x kolft wat korter op elkaar (zeg a 2 uur) en dan als je weet wat je ritme ongeveer wordt je bijvoorbeeld 2x kolft en de volgende voeding weer thuis geeft.

Om je productie nu nog een boost te geven kan je op bepaalde momenten op de dag tussen de voedingen door ook nog een keer kolven. Wellicht meldt ze zich ook vaker en kan je dus ook vaker voeden wat de productie natuurlijk ook enorm verhoogd.

Deel Deze Pagina