Beste Ilse en/of Margit, Ik zit een beetje met een luxeprobleem... Ik heb namelijk nogal veel melk. Mijn dochter drinkt meestal 2 borsten, dit doet ze een paar dagen achter elkaar 6-7 voedingen per dag (ze is 6 weken nu). Ik laat haar net zolang drinken tot ze zelf loslaat, meestal 15-20 minuten ene kant en 10 minuten andere kant. In de loop van een paar dagen krijg ik echter steeds meer last van stuwing en dan wil ze soms de andere borst niet meer. Even pauzeren, boeren, tussendoor verschonen helpt niet, ze heeft gewoon meer dan genoeg gehad (laat tepel los, melk loopt langs haar mondje eruit, ze verslikt zich, etc.). Ze wil dan steeds minder voedingen de 2e borst en uiteindelijk geef ik dan een dag lang merendeels 1 kant. Dit is op zich niet erg, behalve 's nachts! Vannacht was de laatste voeding links om 22:30, daarna 6,5 uur later heeft ze rechts gedronken en viel in slaap en toen om 8:30 pas weer links, waardoor er 10 uur tussen zat voor de linkerkant. Ik plofte zowat uit elkaar! Ze heeft heel lang gedronken maar ik heb toch nagekolft want de linkerborst was nog lang niet 'leeg' (nog steeds knobbeltjes melk met name richting de oksel). Ik haalde er nog met gemak 60 cc uit en rechts heb ik ook gekolfd om daar niet hetzelfde 'probleem' te krijgen, ook nog 80cc. Het lijkt wel of ik dan weer 'ge-reset' ben en dan drinkt ze weer een paar dagen 2 kanten. Doe ik iets niet handig waardoor de productie steeds opgeschroefd wordt? Is het wel slim om 1x per zoveel dagen helemaal leeg te kolven of krijg je daar ook weer meer productie van? Bedankt alvast voor het antwoord. Groetjes, Yule (die wel ontzettend blij is dat na een weekje flesvoeding, kolven en melk weggooien de borstvoeding weer gelukt is!)
Hallo Yule, Wat je beschrijft is inderdaad het andere uiterste van je start met flesvoeding, kolven, etc. De melkproductie is nu in elk geval meer dan goed op gang. Als ik je verhaal zo lees is er duidelijk nog geen balans tussen vraag en aanbod. Op zich geven we bij veel melk wel aan dat je om ene soort nieuwe start te maken als het ware even moet resetten. 's morgens aanleggen, daarna de borsten helemaal leeg kolven en die dag aanleggen door goed te kijken naar haar voedingssignalen. Wat je dan doet is goed, 1 kant laten leegdrinken, andere als toetje. Als de melk erg hard toestroomt kan je nog overwegen om eerst het de melk te laten toeschieten en dan de eerste stroom weg te laten lopen. De melkstroom is dan wat rustiger en de melk die ze binnenkrijgt zonder vol te zitten is wat vetter. Dat maakt dat ze minder vaak komt voor de voeding. merk je overigens dat ze tijden tussen de voedingen veranderen wanneer ze anders gaat drinken? Soms moet je dat resetten wel een paar keer herhalen maar ik heb eigenlijk nog niet zo ervaren dat je dat dan ook met een echte frequentie moet doen als dat jij beschrijft. Ik denk dat je wel goed bezig bent en dat het gewoon nog even tijd nodig heeft om echt tot een evenwicht te komen. Misschien kan je om het vollopen in de laatste dagen te voorkomen er voor zorgen dat ze iets minder lang aan 1 kant drinkt...zodat in elk geval de andere kant ook nog wat ontlast wordt......maar goed dat is even vrij denken. Misschien heeft Heidi nog andere heldere ideeen? Succes Ilse
Zo hee, dat is snel! Om op je vraag antwoord te geven: ik merk geen verschil tussen 2 kanten of 1 kant qua voedingtijden. In ieder geval niet dat ze met 1 kant vaker komt ofzo. Ook niet 's nachts, ze doet rustig 4-5 uur tussen de voedingen ookal is het 1 kant. Dat resetten helpt wel inderdaad, vandaag heb ik dat dus gedaan, om 8:30 voeding en dan leeg kolven beide kanten. Ze kwam vervolgens om 11:30 en om 15:00 uur, waarbij ze 2 kanten gedronken heeft. Daarna was ze om 18 uur wakker maar ze liet steeds los en de melk liet ze uit haar mond lopen. Idem dito om 19 uur (ik interpreteerde huilen als honger maar dat was het dus blijkbaar niet... ) en nu ligt ze nog steeds te slapen. Ze zit nu dus pas op 4 echte voedingen en een klein beetje van de laatste twee aanlegpogingen toen ze er dus heel snel mee ophield. Normaal drinkt ze 6-7 voedingen per dag (ook met de fles). Ze liet overigens vanaf de geboorte al veel tijd tussen de voedingen, drinkt krachtig en krijgt veel binnen. Ter illustratie: in 4 weken is ze 8 cm (van 49 naar 57) en 1200 gram (van 3600 naar 4800) gegroeid. Misschien dat ze nu in een fase komt dat ze minder voedingen gaat nemen? En dat ik daarom nu weer met stuwing zit? Of het heeft met het resetten te maken zoals je al beschrijft, dat ze vandaag vettere melk heeft binnengekregen omdat ze niet de sloot voormelk die ze normaal wel binnenkrijgt heeft gedronken. Ze komt in ieder geval een stuk minder vaak vandaag.... Ik kijk het nog even aan, want ben pas 2 weken weer terug op BV, dus het zal wel nog niet helemaal goed op elkaar afgestemd zijn... Fijn om te horen dat ik op zich goed bezig ben en niet iets doms doe waardoor ik het 'probleem' in stand houd. Groetjes, Yule
We zijn nu een aantal dagen verder en ik blijf erg veel productie hebben. Nu 6-7 voedingen per dag en ze slaapt redelijk door. Tijden zijn ongeveer: 5:30-> 9:00-> 12:00-> 15:00-> 18:00-> 21:00-> 23:00 uur. Zoals je kunt zien zit er 's nachts veel tijd tussen de voedingen. Ik begin de dag dan ook met heel veel stuwing aan 1 kant omdat ze de nachtvoeding van 5:30 maar 1 borst drinkt (daar was nl. ook al stuwing sinds de laatste avondvoeding van 23:00 uur). In de loop van de dag drinkt ze steeds 1 kant en dat gaat even zo door tot ongeveer 18:00. De laatste 3 voedingen drinkt ze dus 2 borsten. Dan ben ik eindelijk van de stuwing af en dus blij! Maar de volgende dag begint het van voren af aan. Vraag: krijg ik meer stuwing/productie in de nacht doordat ze de laatste voedingen 2 kanten drinkt en korter op elkaar? Zo ja, kan ik daar iets aan veranderen of heeft dat geen zin? Kan me voorstellen dat dat niet te reguleren is, omdat ze 's avonds haar porties voor de nacht bij elkaar snackt. Vraag: Is er iets waardoor ik de stuwing in de nacht/ochtend iets kan verminderen? Ik ben terughoudend met kolven, want ik kolf zo 150 cc na een voeding en ben bang dat ik daarmee de productie alleen maar opvoer. Vandaag heb ik gekolfd om een flesje te geven, 1 kant waar ik de meeste stuwing had en daar kwam zonder moeite 150 cc uit en toen ben ik gestopt ook al waren het nog steeds grote stralen . Heb nu 4 keer in 2 weken 's ochtends helemaal leeg gekolfd na de voeding, maar dat helpt dus helaas niet erg. Vraag: wat moet ik nou doen met kolven, wel of niet nakolven als het om productie verlagen gaat? Ik heb ook geprobeerd de eerste stralen na het aanleggen te laten weglopen, maar als ik mijn dochter aanleg en ik de TSR voel en haar losmaak, komt er niks uit. Alleen als ik op mijn borst duw krijg ik wel straaltjes, maar dat is pijnlijk en dat doe ik dus liever niet (lijkt me niet goed voor de melkkanaaltjes).
enkel na de eerste ochtendvoeding nakolven tot er niets meer komt. dan weer 're-setten' dus van daar uit tussen de 3-4 uur dezelfde borst aanbieden. ondersteunen met saliethee 2 kopjes verdeeld over de dag (halverwege ochtend, ergens in de avond) succes, heidi margit
Hoi, Bedankt voor jullie antwoorden! Inmiddels lijkt de boel meer gereguleerd en drinkt mijn dochter weer keurig 2 kanten per voeding. Waarschijnlijk had de stuwing zijn oorzaak in een verkoudheid bij mijn dochter, waardoor ze slechter dronk dan normaal en ik met de melk bleef zitten... Daardoor duurde het wat langer om de zaak afgestemd te krijgen (lees: 4 weken vanaf herstart BV)! Geduld is een schone zaak! Yule