kolven en onrustig drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door marion83, 27 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marion83

marion83 Bekend lid

5 jul 2011
    624
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

ik geef nu 6 maanden borstvoeding aan mijn zoontje en hoop dat nog heel lang vol te houden.
    Nu heb ik alleen een klein probleempje vind ik zelf.
    In het begin van het kolven, kolfde ik in totaal ongeveer 300 cc.
    nu is dat in totaal ong. 100.
    als er niks meer uit komt met de klof, kan ik met de hand er nog wel meer melk uit "knijpen".
    ik ben vandaag met mijn kolf naar een andere lactatiekundige geweest en die heeft het vacuum gemeten en dat was goed. helaas kon ze me niet echt verder helpen en zei ze dat ik het waarschijnlijk te druk heb gehad.
    maar ik vraag me nu toch af of ik nog iets anders kan doen.

ook drinkt mijn zoontje soms erg onrustig. hij zet zich dan heel erg af als hij aan het drinken is. bij mij is dat erg pijnlijk. is er iets wat ik hier aan kan doen?

en een laatste vraag. is er iets wat ik kan doen om nachtvoedingen af te bouwen? op dit moment krijgt hij tussen 21 en 22 uur een papfles van bv en rijstebloem, en dan komt hij nog om 2 uur en om 5 uur en op mijn werkdagen moet ik hem dan ook weer voeden om half 7.
    is er iets te doen dat hij 's nachts om 3 uur komt en dan weer om 7 uur?

lang verhaal en toch veel vragen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

goed dat je je kolf hebt laten doormeten, daar ligt het dan niet aan in elk geval!
    Het komt vaker voor dat je periodes hebt dat je minder kolft. Dat kan met van alles te maken hebben.
    Je kindje is meer andere dingen gaan eten en drinken en je productie is daarop aangepast, minder geworden dus.
    Of je bent ziek geweest of je hebt inderdaad een drukke periode gehad. Het kan ook komen doordat je weer ongesteld bent geworden en soms door een nieuwe zwangerschap.
    Als je je productie omhoog wilt krijgen is het goed om voldoende tijd en rust te nemen voor het kolven. een aangename plek, warm en comfortabel, foto van je kind erbij. Masseer voor je kolft je borsten al een beetje, dat helpt om de TSR op gang te brengen. Als er bijna geen melk meer komt kun je ook nog masseren of met de hand verder kolven.
    Als je echt te weinig melk kolft om hem te kunnen voeden kun je overwegen om een paar dagen extra vaak te gaan kolven om de totale productie weer omhoog te brengen. je zou ook borstvoedingsthee of kruiden kunnen gebruiken van Medela bijvoorbeeld.

Dat je zoontje onrustig drinkt kan dat komen door een neiuwe fase in zijn ontwikkeling, op deze leeftijd krijgen ze meer interesse in de omgeving en kunnen ze eerder afgeleid zijn. Voed dop een rustige plek met weinig geluid en afleiding. Ook kan hij gefrustreerd raken als er lang duurt voor er een TSR is, dan kun je ook tijdens het voeden mee masseren met je hand.
    Als je kindje s nachts nog vaak komt is dat echt een behoefte van hem, hoe zwaar het ook is momenteel voor jou in combinatie met je werk, ik zou het hem toch gunnen. S Nachts profiteer je van je hoge prolactinegehalte en maka je best veel melk, dus hij drinkt dan aardig wat, ook is het contact met jou iets wat voor hem belangrijk blijft, ook op deze leeftijd.
    Kijk of je met overdag rusten en in het weekend bijslapen het op kunt brengen.
    Aks je meer vragen hebt, laat het gerust weten!
    Succes

Mirjam

3. marion83

marion83 Bekend lid

5 jul 2011
    624
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je antwoord, al heb ik dan nu toch nog een vraagje.
    Hoe kan het dat als ik niks meer met de kolf kolf, ik nog wel met de hand verder kan kolven?

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    Hoi

het is een bekend gegeven dat de electrische kolf niet alle melk uit je borst haalt. Je hand is warmer, zachter en vriendelijker, dat gaat vaak beter. Het kost soms wel meer tijd om alleen met de hand te kolven, daarom kan een combinatie een prima oplossing zijn.

Mirjam

5. marion83

marion83 Bekend lid

5 jul 2011
    624
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het kolven gaat nu wat beter.

Wel heb ik nog een vraagje. Nick is nu 6 en een halve maand en we zijn nu zo's 3 weken bezig met hapjes.
    Hij moet er alleen niks van hebben. Na 2 lepeltjes gehad te hebben houdt hij zijn lippen stijf op elkaar en wil niks meer hebben. Als ik dan nog het lepeltje voor hem houd draait hij weg en strekt hij zijn rug naar achteren.
    Wat kan ik doen om hem beter te laten eten. Of is hij er gewoon nog niet aan toe?

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

dit is normaal gedrag voor een baby van 6 mnd.
    Het is echt proeven en aan smaken wennen, het gaat er niet om om echte hoeveelheden naar binnen te krijgen, hij heeft voldoende aan de voedingsstoffen uit jouw melk om te groeien en zich te ontwikkelen. Blijf het aanbieden en stop ermee als hij aangeeft dat het genoeg is.

Mirjam

7. marion83

marion83 Bekend lid

5 jul 2011
    624
    0
    0
    NULL
    NULL
    fijn om te horen dat het normaal is voor 6 mnd.
    iedereen om mij heen zegt dat zij geen problemen hebben gehad met het hapjes geven en dat Nick wel erg weinig eet.
    Ook lees je (helaas) overal dat ze vanaf 6 mdn toch echt wel extra's nodig hebben en niet meet genoeg hebben aan alleen melk.
    ik blijf het gewoon aanbieden en ik dring niet meer aan.
    hij eet vanzelf (hoop ik)

wanneer heeft hij het echt nodig die hapjes?
    of is dat per kind verschillend.

8. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

vanaf een maand of 9 of 10 is wat extra wel nodig, maar ook kleine beetjes volstaan dan, je kunt dan ook brood geven, dat vinden ze vaak lekker, evt met wat fruitmoes erop.
    Succes! t Komt echt vanzelf goed met Nick, op zijn tijd!

Mirjam

Deel Deze Pagina