hoe man overtuigen van BV??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door sloppyslayer, 3 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Bij onze dochter heb ik helaas na 10dgn moeten opgeven met de BV.
    Ik had graag veel langer gevoed.

De reden dat ik moest stoppen was als volgt:
    In het ziekenhuis zouden ze me begeleiden met de bv, helaas was het heel erg druk toen ik bevallen was.
    De dag na de bevalling vroeg ik om zalf voor mijn tepels omdat ze een beetje droog begonnen te worden............'s middags had nog steeds niemand naar me omgekeken en hebben we besloten om naar huis te gaan.
    Helaas had ik de volgende dag al tepelkloven aan beide borsten en zo erg dat voeden aan de borst niet mogelijk meer was.
    Toen gaan kolven om mn tepels rust te geven en na 3dgn opnieuw geprobeerd.
    Alleen had ik toen al zoveel Melk dat ons meisje onverzadigbaar werd.
    Ze bleef huilen en ik bleef huilen en het werd een groot drama....

Nu wil ik dus heel graag een tweede kans met de BV, alleen mijn man dus echt niet.
    Ik kan het niet zonder zijn steun doen.
    Hoe kan ik hem overtuigen?
    Dat de voeding beter is als fles voeding trapt hij niet in ;)

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Laat hem eens wat artikelen lezen over de voordelen van bv op borstvoeding.com en geef aan dat het nu heel anders kan gaan!

3. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Als hij daar al niet in trapt krijg je er nog een kluif aan, want dmv borstvoeding krijgt je kleintje JOUW anti-stoffen mee, daar kan kv echt niet aan tippen.

Mannen zijn meer van het praktische, daar zijn ook wel een aantal voordelen in te vinden:
    - financieel, reken maar eens uit wat je op maandbasis aan kv kwijt bent, bv kost niks!
    - tijdbesparing, voornamelijk 's nachts. Voor een flesje kv moet je je bed uit, naar de keuken, flesje maken, opwarmen en al die tijd ligt je ukkie al te huilen van de honger! Als je bv geeft, pak jij je kindje, legt hem/haar aan en je kan lekker verder dutten. Dit kan je man niet overnemen, dus hij kan heerlijk verder slapen!
    - Bv heb je altijd bij je, je hebt altijd genoeg, dus als je per ongeluk langer van huis bent dan gepland, zit je nooit zonder!

Hopelijk heb je er wat aan!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ga samen naar een borstvoedingscursus van VBN of LLL. Gewoon om de techniek te leren en te horen tegen welke problemen je kunt oplopen (aanlegproblemen, spruw, kloven) en wat je er aan kunt doen (zo heb je bijvoorbeeld helemaal geen zalf nodig voor je tepels: een drupje laatste melk na een voeding over je tepel uitsmeren werkt beter dan welk smeerseltje dan ook!).

En inderdaad, pak de praktische dingen aan die Kwebbelsnoes noemt. Het moet ook geen evangeliseren worden, feit is gewoonweg dat er geen betere voeding bestaat dan de voeding die uit jouw borsten komt. Maar als hij dat niet wil aannemen, (dat getuigt niet van veel vertrouwen in jouw kunnen natuurlijk!), moeilijk hoor om iemand die geen gelijk heeft te overtuigen...

5. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Op de eerste plaats vind ik jouw wens om je kindje bv te willen geven om te beginnen al een belangrijke reden voor hem om je te steunen. Weet je ook waarom hij het niet ziet zitten? Misschien heeft hij aan hoe het bij de eerste ging vooral een herinnering van pijn aan jouw kant. Jij bent daar niet bang voor. Zou het helpen om samen naar een voorbereidende avond over bv te gaan? Of bij voorbaat lactatiekundige begeleiding in te schakelen via kraamzorg, zodat hij er meer vertrouwen in heeft?

Wat bedoel je met 'daar trapt hij niet in'? Het is geen leugen dat bv de meest natuurlijke en beste voeding voor een baby is?

Dan verder: het is makkelijker voor hem omdat er geen voedingen voor zijn rekening komen (maar misschien vindt hij dat juist jammer?), geen flesjes 's nachts waar jij hem voor uit bed laat gaan, kosten...

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik denk ook dat het belangrijk is om te kijken waarom hij bv niet ziet zitten. Kan te maken hebben met dat hij het heel naar vond hoe het de vorige keer ging en daar geen herhaling van wil. Maar kan natuurlijk ook iets anders zijn.
    Als je weet wat hij nou zo vervelend vindt aan bv kun je daar specifiek aan werken om er iets aan te doen zodat het zowel voor jou als voor hem goed voelt.

Je kunt natuurlijk ook samen met hem een cursus gaan doen of langs een lactatiedeskundige gaan en daarna afspreken dat je kijkt hoe het dan gaat.

7. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik sluit me aan bij de tip om een cursus te gaan doen. Daarnaast kun je ook overwegen om, zodra het NIET lijkt te gaan, een lactatiekundige in te schakelen. Mijn start was destijds ook heel moeizaam, maar door tips en steun van toen, geef ik het nu nóg ( al is het nog maar 1x per dag).

En ik heb heel bewust gekozen voor een kraamzorg die BV hoog in het vaandel heeft staan én ook in het ziekenhuis heb ik gewoon mensne aan de mouw getrokken als het niet ging. daar zijn ze voor, dus laat je een eventuele volgende keer niet aftroeven hoor!

8. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Gaat het om de voeding of om hoe bv geven bij je eerste kindje is verlopen?

Dat is nogal een verschil. Als je zorgt dat je van tevoren goed wordt ingelicht dmv een cursus en begeleiding bij de hand hebt (telefoonnummer van lactatiekundige op je nachtkastje) dan sta je er niet alleen in. Laat je man meegaan en je op die manier steunen. Alleen de reden al dat het voor jou belangrijk is moet toch voldoende zijn?

Wat betreft voeding. Kindjes groeien ook op kv. Alleen kan ik mezelf niet indenken dat poedermelk uit een fabriek beter is dan de persoonlijke melk voor je eigen kindje. Antistoffen zitten niet in poedermelk, wel in moedermelk. Dat is één van de belangrijkste redenen voor mij om te (blijven) voeden.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Behalve de praktische dingen die je kunt doen, zou ik met je man afspreken dat je gewoon vooral weer gaat kijken hoe het loopt.
    Vooraf al besluiten dat het tot mislukken gedoemd is, doe je bij de meeste andere dingen ook niet toch, als die niet lukken? Hij heeft jullie oudste toch met leren lopen ook steeds aangemoedigd?
    De tweede keer kan BV zo totaal anders en beter gaan! Mijn stiefdochter heeft geen BV gehad omdat het totaal mislukte, (kraamhulp deed hele rare dingen), bij de tweede ging het vanaf het eerste moment vlekkeloos, vertelt mijn man altijd.
    Maar ook als het dan nie vlekkeloos gaat, roep er dan een lactatiekundige bij, dat heb je bij je oudste niet gedaan als ik het zo lees, en dan kun je met hele simpele tips echt direct vooruit.

Dat zou ik met je man bespreken en dan ook afspreken wanneer je nog wel probeert en BV nog wel als 'beter' betiteld kan worden, en wanneer je toch zou besluiten om wel over te gaan op KV, omdat dat dan in jullie situatie 'beter' zou zijn.
    Maar vooraf al opgeven en zijn veto uitspreken over iets wat JIJ moet doen, wat over JOU en JE KIND gaat, wat JOU en JE KIND vooral emotioneel ook heel erg raakt? Dat vind ik heel raar!

10. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Bedankt voor al jullie positieve reacties! Ik heb heel veel aan jullie tips.

Ik vind zelf dat ik het nog een kans moet geven en ik voel dit heel sterk!
    Een informatie avond voor BV is denk ik een hele goede. Dan kan hij ook de voordelen zien van de bv.
    Hij ziet nu alleen de nadelen en hij ziet het leed wat ik er vorige keer van gehad heb. Dat ik midden in de nacht aan het kolven was met een huilend kind op de achtergrond.
    Wat hij ook heel erg vind is dat hij dan geen flesje kan geven, heel lief dat hij dat graag wil. Ook zegt hij dat ik er dan ook 's nachts niet alleen voor sta dat ik kan blijven slapen en dat hij die kleine doet. Wat ik ook weer heel lief vind.
    Maar dit is ons 2de kindje, ik denk zelf dat het handiger is dat hij de ochtend zorg van Megan opzich neemt en ik den nacht zorg van de baby. Ik hoef niet naar mn werk hij wel.
    Die flessen vond ik werkelijk drama! Geen speen was goed, de ene ging te langsaam de andere ding te snel. Afwassen, steriliseren......je deed naar mijn gevoel niks anders als voeden en afwassen :)
    Daar heb ik dus ook geen zin in.
    De keren dat het goed ging vond ik heerlijk en kwam ik ook helemaal aan mijn rust toe. Ik heb zelf in de eerste dgn zelfs een paar keer geslapen, al was het maar 20min.

Ook heb ik een hele zware bevalling gehad wat natuurlijk ook meespeelt..
    Maar ik ga het zeker proberen mijn man te overtuigen van mijn wens en met jullie tips heb is zeker een hele goede kans dat hij wel achter me zal staan hoor!

Nogmaals bedankt!

11. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik vind dat je hele goede argumenten hebt om je man jouw kant te laten zien. Ik denk dat ik nog een argument zou toevoegen die voor hem en jou misschien nog wat lastig is voor te stellen maar ik denk dat alle vrouwen die wat langer hebben gevoed zich er wel in kunnen vinden: het overweldigende fantastische gevoel dat jouw kindje groeit op jouw melk. Ik heb me in mijn leven niet vaak zo goed gevoeld als wanneer ik van het cb kwam en hij weer heerlijk was gegroeid. Sinds ik gestopt ben heb ik dat anders.
    Bv is ook heel emotioneel, als het niet lukt dan is het volgens mij een ontzettende knauw voor je ego. Ik denk dat jouw man je dat wil besparen, maar er is alle reden om vanuit te gaan dat het deze keer helemaal goed zou gaan. En de positieve gevoelens die dat oplevert zijn zeker de moeite waard om er weer vol voor te gaan.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is al door meer dames gezegd: zorg dat je helder hebt waarom je man er tegenop ziet. Is het vooral omdat hij bang is voor een herhaling van de vorige keer? Dan kun je bijvoorbeeld afspreken dat je eerder stopt als het echt niet gaat. (Je hebt nu de ervaring van de volgende keer, gaat je er nog een keer goed in verdiepen... dus het gaat niet mis!)
    Als hij het jammer geeft dat hij geen fles kan geven, dan kun je natuurlijk uitleggen dat het na een paar weekjes wel kan. (Het advies is om daar pas mee te starten als de bv goed op gang is gekomen.) Het is natuurlijk jammer voor hem dat hij langr moet wachten. Maar daar staat tegenover dat jullie je kindjes daarmee wel het beste meegeeft.

Je zei dat je baalde van het afwassen van de flessen. Ik heb nu ik werk soms ook het gevoel dat ik alleen maar sta af te wassen. Ik heb nog nooit zulke droge handen gehad! Elke keer de kolf, bewaarbakjes, flessen... pffff. Ik snap echt niet dat mensen die flesvoeding geven daar niet knettergek van worden! Dan wordt er soms gezegd dat borstvoeding "gedoe" is. ;)

13. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Die droge handen heb ik ook, het schijnt ook te kunnen komen doordat je borstvoeding geeft. Ik dacht eerst dat het kwam door het eeuwige handenwassen in het ziekenhuis maar ik heb het nu nog steeds (niet dat ik nu mijn handen niet meer was hoor)

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik was mijn handen nu met een zeepblokje in plaats van vloeibare zeep. Dat scheelt ook al iets tegen droge handen. Ik heb er de eerste maanden niet zo'n last van gehad, dus het heeft bij mij toch vooral met het vele afwassen te maken.

15. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    We hebben het er nu al even kort over gehad en hij staat al iets meer open voor het idee :)
    Als extra vang net voor hem heb ik belooft dat ik zorg dat er wel een bus flesvoeding inhuis is en dat we niet hals over kop naar de winkel moeten rennen zoals de volgende keer.
    En als het weer niet gaat dat ik me dan neer leg bij het fijt dat mijn voeding dan dus toch te snel op gang komt of niet voedend genoeg is.
    Dan wil hij het wel proberen, maar hij is nog niet helemaal overtuigt.
    Maar hij geeft aan niet omdat het BV is maar omdat hij niet wil dat ik weer zo moet vechten. Hij wil dat ik kan genieten van de kraam tijd en niet alleen maar gefocust ben op dat de BV goed moet verlopen.

Dus al met al een heel goed gesprek. Hij wil zelf kijken naar mooie voeding bh's :)

Ik heb trouwens ook aangegevne dat ik zeker de dgn in het ziekenhuis, ik weet nu al dat ik minimaal 3dgn moet blijven ivm mijnschildklier, daar heel graag BV wil geven. Dan hoef ik niet te vragen om een flesje melk en dan wachten op dat ze terug komen.
    Ik kan dan allen vragen of ze me kindje willen geven en bellen als de kleine weer in bed gaat en dat is wel zo relaxt!
    Ook weet ik inmiddels dat we zelf tepel crème bij ons dragen en hoe je gemakkelijk een druppen melk krijgt voor de verzorging :)
    Ik heb alle manieren van aanleggen geprobeerd bij Megan en denk zelfs dat ik daar nog veel van weet.
    Ook de BV cursus vond hij best iets om over na te denken, daar zij hij niet direct ja op....
    Ik heb een boek over zwangerschap en daarna gekocht waar ook veel tips in stonden en die heb ik hem voorgelezen....
    Ik kreeg dus teveel melk en dat hadden we kunnen proberen terug te dringen met kruiden thee en andere middeltjes, zijn reactie: als we dat toch geweten hadden was wel heel fijn geweest! :D

Ik weet dus nu dat die deur niet dicht is maar dat hij mij wil beschermen tegen het verdriet als het niet lukt.

Ik ben heel blij met al jullie reacties! En ik hoop ook dat ik net zo mag gaan genieten van de BV als jullie

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bedoel je met te veel melk dat het er aan het begin van de voeding te hard uit spuit, zodat je kindje zich verslikt? In dat geval wil ik je graag als tip meegeven om voor de voeding een beetje melk (hooguit 30-40 cc) uit je borst weg te laten stromen. Daarna kan je baby rustiger drinken. Zorg wel dat je niet te veel kolft, want dan stimuleer je juist extra productie. Je kunt de hoeveelheid die je vooraf uit je borst haalt, langzaam afbouwen.

Ik kan je het boek van Stefan Kleintjes en Mary Broekhuizen trouwens ook aanraden. 't Is niet mijn grote vriend, ik vind het af en toe wat drammerig. Maar hij weet wel waar hij over praat. Er staan tips in voor allerlei situaties, zodat je zelf al een hoop problemen kunt voorkomen of oplossen.

17. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    @tupp: nee dat voel wel mee maar ik had na 2dgn kolven al een voorraad aangelegd. Ik weer niet goed de hoeveelheid meer maar het kan te snel op gang. Als megan dan dronk dat kreeg ze alleen de dunne voormelk binnen en dat voede niet genoeg. Dan had ze na 30min weer honger. En ze werd heel onrustig.
    We hebben ook geprobeerd eerst een deel af te kolven en dan aanleggen, dat ging wel iets beter maar nog niet goed.
    Het kwam er bijna op neer dat ik of aan het voeden was of aan het kolven....
    We hoorden later dat we haar ook eerst een papje van jbpm hadden kunnen geven en dan voeden, dit zou ook een oplossing zijn geweest maar toen kon emotioneel gezien al niet meer terug.
    Oh ik heb zoveel dgn gehad dat mijn melkproductie nog niet afgenomen was dat ik dacht ik leg haar weer aan ;)
    Ik heb het niet gedaan hoor!

Die boeken ga ik eens inkijken, ik wil nu alles op voorhand weten!

18. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Bij bol.com hebben ze een inkijk exemplaar van dit boek.
    Ik ga hem zeker bestellen want ik denk dat er veel in staat waar ik hulp aan kan hebben.
    Zeker omdat het ook in gaat op problemen bij de eerste keer.

Bij mij was in het ziekenhuis al geen begeleiding.
    Thuis deed de kraamhulp haar best maar ze was nog in haar stage en de begeleidster is elke dag maar een uur geweest.
    Ik heb wel een lactatiedescundige gesproken aan de telefoon, maar achteraf gezien had ik die gewoon moeten laten komen.
    De wil was er echt wel en ik kreeg ook alle mede werking van mijn man. Megan was een kei en stapte van 3dgn afgekolfde melk via een fles! Zo over terug naar de borst!

We moeten alleen samen de kracht vinden om dit nog een keer te doen en met de kennis die we nu hebben weet ik zeker dat het me (ons) gaat lukken.

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik hoop echt dat je man achter je gaat staan, wat zou dat fijn zijn! Maar dan nog: je hebt hem niet nodig voor de bv, dus ik snap niet helemaal waarom hij er perse achter moet staan. Komt vanzelf goed als je eenmaal voedt en ik neem toch aan dat hij je zal steunen zoveel als dat kan? Kan me niet indenken dat welke man dan ook dat niet zou doen!

Ik heb hier ook de nodige opstartproblemen gehad, maar ik voed nu alweer ruim 21 maanden. Ik kolf niet en geef geen kv en toch helpt mijn man me altijd; haalt de kleine 's nachts en brengt hem weer terug naar bed. Toen we 's nachts nog een luier gedaan moest worden deed hij dat en zo hoefde ik m'n bed niet uit.

Kreeg vandaag een dikke bos bloemen omdat ons zoontje van de week erg ziek was en hij terugviel op volledige borstvoeding; dat soort blijken van waardering doen echt heel goed en is een stimulans om gewoon door te blijven gaan al zit je erdoorheen.

Ik hoop dat het goed komt en dat jullie er samen voor gaan!

20. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    @zogelukkig: Ik heb hem niet nodig voor de BV maar ik vind ook niet dat het een beslissing van mij alleen kan zijn. We krijgen samen een kindje en mijn man helpt heel graag mee. Daar ben ik ook heel blij mee :D
    Maar je hebt gelijk dat als het eenmaal loopt het geweldig zou zijn en hij het zeker ook zo zal ervaren. Dat wil ik hem juist duidelijk maken.
    Fijn dat je man het zo wardeerd wat je voor jullie zoon doet! Heel knap hoor :D

Deel Deze Pagina