Kenji is 8 augustus 5 weken te vroeg geboren. Hij ligt nu nog in het ziekenhuis, en waarschijnlijk mag ie morgen mee naar huis. Nu is het zo dat ik eigenlijk overgehaald ben om bv te gaan geven, omdat Kenji in de couveuse lag. De eerste 2 á 3 dagen had ik nog geen productie. Daarna begon het pas te komen. De laatste dagen zat ik rond de 270 cc en probeerde Kenji 2 keer per dag uit mijn borst te drinken. Maar na elke voeding mopperde ie nog flink, en kreeg ie nog een halve voeding uit de fles. Dus ik kreeg ook echt het idee dat ik te weinig produceerde. Vandaag zit ie alweer op 55 cc per voeding, en als het goed is heeft ie afgelopen nacht ook geen voeding gehad. Dus dat zou 7 x 55 cc zijn, iets wat ik dus nog lang niet haal! Omdat ik zo gespannen en gestressed werd van het voeden, heb ik besloten te stoppen en te gaan kolven. Ik kolfde thuis al 1 keer in de 3 uur, maar nu wilde ik gisteren gaan kolven, is mijn kolfapparaat stuk! Nu zit ik dus met harde bulten in mijn borsten, en ga ik zo proberen mijn kolfapparaat terug te brengen naar Prenatal, maar ben bang dat ze dat niet willen ruilen.. Maar ineens stoppen met kolven dat gaat natuurlijk niet! Ik probeer dan wel om er 1 te huren, maar hoe kan ik nu het beste gaan afbouwen??
Als je echt wil afbouwen dan is het het beste om iedere 3-4 dagen 1 keer per dag minder te gaan kolven. Zo wennen je borsten langzaam aan minder productie. Als je merkt dat jouw borsten meer tijd nodig hebben dan is het ook prima om er meer dagen tussen te laten. Doordat jouw baby te vroeg is geboren kan het goed zijn dat hij het heel erg zwaar heeft om nu voldoende melk uit je borst te krijgen. Dat wil niet automatisch zeggen dat er bij jou ook te weinig in zit. Uit een flesje drinken gaat nu eenmaal een stuk gemakkelijker dan uit de borst. Dat je na 2-3 dagen pas productie hebt gehad met kolven vind ik niet vreemd. Kolven is een raar ding om te doen en bovendien hebben ook mama's met meteen hun baby aan de borst pas echt een productie om van te spreken na 2-3 dagen. Hopelijk gaan je borsten snel beter aanvoelen nadat je een huurkolf hebt gehaald. (Deze werken vaak ook beter om je borsten helemaal leeg te maken en om de bv op gang te brengen dan de kolven die je in de winkel kan kopen).
Waarom zou je stoppen? Hij is nog steeds vrij prematuur. Ik zou het nog even volhouden als ik jou was. Eventueel kan je clusterkolven om je productie op te krikken, want je borsten moeten natuurlijk wel het signaal 'meer melk maken' krijgen en die krijg je niet. Als je kindje aan de borst drinkt, gaat die op een gegeven moment ook even 'regelen'. Probeer je hem al actief/ vaker aan de borst aan te krijgen? Dat scheelt veel gestress wellicht. Met behulp van een lk zou dat vast nog wel kunnen lukken. Maar goed, je regel 'overgehaald om bv te gaan geven' wekt de indruk dat je motivatie er niet echt naar is. Maak een afweging die jij voor zowel jou als je kindje goed acht. Eventueel kan je combineren. Kolf ruilen gaat niet lukken. Wel kan je het - als je nog garantie heb, weet niet hoe oud je kolf is - naar de fabrikant/importeur laten opsturen. In de tussentijd kan je een kolf huren bij de thuiszorg. Misschien kan je van hetzelfde merk als jouw kolf huren, dat scheelt de aanschaf van slangen, membramen, borstschelpen e.d. (de onderdelen die met de melk ik aanraking komen). Succes met alles.
Precies wat Misoh zegt, niet alle kolven zijn geschikt om je productie mee op te krikken in de eerste tijd. De Medela Symphony is aan te bevelen.
Ik vraag ook niet om reacties om de productie op te krikken, maar om af te bouwen. Waarom ik wil stoppen met kolven is omdat ik er helemaal doorheen zit. Heb nog totaal niet genoten van de kraamtijd, en mijn zwangerschap is ook niet van een leien dakje gegaan. Ik vond mijn bevalling tegenvallen en ik wil ook gewoon kunnen genieten van Kenji. Morgen komt ie thuis en heb net nog gesprek gehad met de kinderarts. Zij vond het ook verstandig voor mij om over te stappen. De meeste verpleegkundigen waren het er ook mee eens, behalve degenen die mij nog niet echt kennen.. Zegt genoeg denk ik zo..
Misschien kun je je vraag beter stellen bij "Flesvoeding", ik denk dat daar meer moeders zullen zijn die overgestapt zijn van bv naar fv, de dames hier zouden namelijk graag zien dat je de bv vol zou houden, juist omdat je baby prematuur is ( Ik ook, maar ik denk dat je je keuze gemaakt hebt, ik respecteer je keuze, daarom denk ik dat je vraag beter op zijn plaats is bij FV )
ik ben ook de bv aan het afbouwen en zoals ik t doe bevalt me heel goed .. als je nu bv 8 x bv geeft ben ik t zo gaan afbouwen: bv-fv-bv-fv-bv-fv-bv-fv. tegen de tijd dat de stuwing dus weer zo erg is dat je knobbels krijgt geef je bv. en als je dan geen erge stuwing meer hebt kan je 1 voor 1 de rest van de voedingen er tussenuit halen. Mij bevalt t zo heel goed, ik blijf alleen wel de eerste en de laatste voeding zelf geven, miss voor jou ook een idee? ik lig dan gewoon lekker in me bed en t is echt ff ons momentje dan kom ik echt helemaal tot rust! maar iig succes en geniet leggen van je kleintje welke voeding je ook geeft.
knap hoor dat je gekolfd heb, ik weet hoe zwaar het is.. kolf nu 6 weken fulltime... ik voel me af en toe ook gepushed om bv te geven en door te gaan met kolven... soms zit ik er helemaal doorheen, maar wil toch nog doorgaan.. die van mij was trouwens 3 weken te vroeg en wilde echt niet aan mijn borst drinken, was te zwak en ik heb ingetrokken tepels.. doe wat je zelf wilt, laat je niet gek maken.. volgens mij moet je idd proberen meer tijd tussen het kolven te doen en dan een keer per dag minder enz.. maar kost wel tijd... succes! ik ga kolven