Beste meer ervaren borstvoeding-moeders, Ik zit met een vraag waar ik op internet niet makkelijk een antwoord op vind. Ik maak mijn dochter (bijna 4 weken), als ze zelf niet komt voor een voeding, nog iedere 4 uur (overdag) / 6 uur ('s nachts) wakker voor een voeding. Ik heb het zelf 'opgerekt' vanaf iedere 3 uur wekken (overdag én 's nachts). Dat was zo geadviseerd door de kraamzorg en verloskundige omdat aan het begin mijn productie heel slecht op gang kwam en de kleine aan het 'fladderen' was van de lage glucoses. Nu heeft ze daar nooit meer last van, is ook nooit suf, en is 470 gram aangekomen in 11 dagen (!!!!). Moet ik haar nou nog wakker maken voor voedingen of kan ik écht 'op verzoek' gaan voeden, ook als er langer tussen de voedingen zit? Alvast bedankt!
Je kan volgens mij nu wel echt op verzoek voeden inderdaad! Maar hier hield ik overdag wel max 4u aan, anders haalde ze dat 's nachts in. Maar ik moet zeggen dat ze eigenlijk zelden pas na 4 uur kwam.
Hier is het inderdaad ook zelden, zeker de nachten nog niet meer dan 6 uur, maar laatst buiten de deur had ik met veel pijn en moeite er alles voor geregeld, moest ik mevrouw uit een coma wakker maken en keek ze me vervolgens aan alsof ik gek was toen ik haar wou aanleggen Vandaar nu de vraag.
Je hoeft niet wakker te maken, maar op deze leeftijd is vier uur tussenlaten echt lang. Beter is om om de twee à drie uur te voeden. Niet alleen om je kindje voldoende voedingsstoffen te geven, maar ook om jouw productie goed te stimuleren. Als je maar om de vier uur voedt, dus maximum zes keer per dag, dan is er een groot risico dat je borsten vanzelf minder melk gaan produceren. Dan bouw je eigenlijk nu al je bv af.
Maar ook als ik haar daarvoor echt wakker moet maken? Ze komt uit zichzelf iedere 3-5 uur, soms 6x per 24 uur en soms 7x. Ik verwacht dat ze als ik stop met haar wakker maken na 4 uur altijd op ongeveer 6 voedingen uit zal komen. Qua productie ben ik hier wel blij mee, want ik heb zo'n ongelooflijke overproductie. Ze drinkt maar aan 1 kant per voeding en de borst voelt dan nog niet eens leeg.. Of zou je haar echt vaker wakker maken voor voedingen?
Maar nu overproductie betekent niet dat je binnen twee maand nog steeds veel melk hebt... Je hoeft overigens niet wakker te maken, je kan ook een droomvoeding geven.
Ik vind het zo lastig wat nou wijsheid is, he? Want dan is het dus niet meer 'op verzoek' voeden, maar omdat ik vind dat ze moet.. Ik probeer niet moeilijk te doen naar jou hoor, maar de adviezen over borstvoeding lopen zo uiteen dat ik soms echt niet meer weet waar ik nou goed aan doe..?
Voeden op verzoek is ook voeden op verzoek van de mama. Zo luidt dan het algemene advies van lactatiekundigen. En het klopt ook wel.
Op deze jonge leeftijd is 8-12 voedingen toch wel wenselijk, sommige kindjes en mama's redden het ook wel op minder, maar vaak redt je productie het niet. Vanaf een week of 6 wordt je productie gestuurd op vraag en aanbod, nu is het nog hormoongestuurd. Ik zou goed naar de hongersignalen kijken, bij huilen ben je eigenlijk al te laat. Vind zelf dit wel een fijn artikel. https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/280-hongersignalen Je kunt ook eens proberen aan te leggen op het moment dat ze hongersignalen laat zien. Echt heel actief wakker maken hoeft dan niet.
Ik ben al snel volledig op verzoek gaan voeden, met overdag maximaal 4 uur tussen de voedingen en 's nachts 8 uur. Maar ze kwamen overdag vaak netjes om de 3 uur en 's nachts om de 6 uur. Kwam toen op 6-7 voedingen uit. Heb vanaf het begin een goede productie gehad en daarna ook nooit problemen gehad.
Ik zou ook kijken wat er gebeurd als je volledig op verzoek gaat voeden. Het is niet dat je de voeding niet meer op kunt krikken, mocht het toch iets teruglopen, dan komt ze vanzelf vaker. En veel babys vragen na een poos toch om 2 borsten, dat is weer extra stimulans. Voor de nacht is wel een beetje afhankelijk van gewicht dus als ze boven de 3 kilo is, mag ze er max 6 uur tussen laten, boven de 4 kilo max 8, en boven de 5 max 10.
Dank allemaal voor het meedenken! Ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik echt alleen op haar verzoek voed. Net weer na 4 uur een baby uit bed geplukt die haar lippen stijf op elkaar houdt Misschien wil ze wel gewoon een ander ritme ofzo, het is vaak in de ochtend dat ze niet wil en in de avond juist iedere 2,5-3 uur. En inderdaad, als ze het er niet goed op doet of mijn productie terugloopt kan ik altijd weer besluiten vaker aan te leggen.. Ik ben benieuwd!
Hier precies zoals bij Snoopy! En rond de 4,5 maand ging mijn zoontje ineens terug van 6 naar 4 voedingen per dag en toen had ik ineens een perfect schema van 6.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 (ongeveer) En dat ritme heeft ie nu nog steeds. Prima productie altijd gehad.