borstvoeding - neerslachtigheid / depressie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lenaroos, 21 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lenaroos

Lenaroos Niet meer actief

Ik heb het ooit ergens gelezen dat je door borstvoeding mentale klachten kunt krijgen. Maar ik kan er maar weinig over vinden.

is dit zo?
    Mn dochter heb ik bijna 10 mnd met liefde gevoed, maar toen ik klaar was ging voormij ineens de zon weer schijnen.

Maar dat kan ook zijn gekomen doordat ze toen pas goed ging slapen.

Ik begin me nu ineens weer zo te voelen. Ik twijfel of dit komt door de borstvoeding of door slaaptekort. Ik wil ook niet zomaar stoppen met de b.v.

Dus wat is er bekend over dit soort klachten bij bv ?

2. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Wat vervelend dat je je zo voelt. Ik herken het zelf niet maar weet wel dat het kan gebeuren.
    Dus het kan zeker door de hormonen komen die vrij komen bij borstvoeding. Met name oxytocine. Die kunnen een wisselwerking hebben met andere hormonen die dat soort klachten geven. Slaap te kort zal zeker niet helpen maar is vaak niet de oorzaak van neerslachtigheid.
    Slaap te kort of in ieder geval slecht slapen kan wel een gevolg zijn van neerslachtigheid.
    Op borstvoeding.com staat een artikel over oxytocine...de schaduwzijde.
    Weet niet of je dat al gelezen hebt maar hier is de link.
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Aandoeningen - Oxytocine… de schaduwzijde
    Hoop dat je er wat aan hebt.
    Sterkte er mee.

3. Lenaroos

Lenaroos Niet meer actief

Bedankt! Wat een lang artikel. Kon ik het maar zeker weten dat dit het probleem is. Dan zou ik het er zeker voor over hebben om op kv over te gaan. Hoe jammer ik het ook vind :(

Misschien zijn hier nog ervaringen?

4. maartje25

maartje25 Niet meer actief

Ik herken heten ook ik twijfel om te stoppen...mijn dochter slaapt overdag niet tot nauwelijks en het kan daarom ook maar zo zijn dat ikdaarom wil stoppen...ik heb tot nu toe echt ALLES geprobeerd maar niks werkt... tot nu toe hebben we 3 dagen gehad dat ze overdag goed sliep verder nog nooit... ik wil ook niet uit wanhoop stoppen want vind het eigenlu super fijn om haar te voeden maar vind het ook een zware belasting....

5. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Ik herken het wel. Tijdens de borstvoeding denk ik elke keer: "ik stop ermee". Voel me dan geïrriteerd en down.

Ik heb last gehad van overproductie en ben na 2 weken fulltime gaan kolven. Dat was zwaar en kreeg ook nog spruw en daardoor tepelkloven. Ik ben toen met de hand gaan kolven en heb door het niet goed legen, borstontsteking gekregen. Ik was er helemaal klaar mee, maar moest wel blijven kolven vanwege die ontsteking.

Het kolven seeds verder afgebouwd en nutrilon gegeven tot hij 6 weken oud was. Ik kolfde nog maar twee keer per dag en in totaal 60 ml. Ik voelde me goed en was ook blij dat hij iets minde afhankelijk was van mij. Maar omdat borstvoeding gezonder is, heb ik met 6 weken besloten om hem weer live te gaan voeden en daarna een flesje.

Momenteel krijgt hij weer volledige borstvoeding, maar heb daar soms weleens spijt van. Toen kon ik gemakkelijk stoppen..nu niet meer. Vorige week weer een borstontsteking gehad door het dragen van een voedingsbh met beugel. Nu heeft hij ook regeldagen, waarschijnlijk omdat ik buikgriep heb gehad en dat vind ik helemaal een drama. Steeds loslaten en huilen aan de borst.

Ik zie het dus meer als moeten ipv mogen en kan er helaas niet van genieten. Dit is alleen een moment rondom het voeden en gaat daarna weer over.

6. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.084
    1.075
    113
    In het artikel dat hierboven genoemd werd, staat wel een vrij duidelijke "check" of je hier last van zou kunnen hebben:
    Als je je de hele dag door neerslachtig voelt, komt het dus waarschijnlijk niet hierdoor. Maar als het echt rond het voeden is, dan misschien wel...

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hoe doet ze het 's nachts? Mijn jongste slaapt ook niet of nauwelijks overdag, maar omdat het 's nachts echt super gaat (deze nacht van 22 tot 6 uur en daarna tot 9 uur!) neem ik de dag voor lief. Ze doet korte dutjes van 45 min per keer. Raakt ook weleens oververmoeid, maar dan doe ik haar in de draagdoek en ga wandelen, dan is ze zo vertrokken.

Mijn oudste sliep ook maar hazenslaapjes overdag, tot ze 8 maanden was. Toen ging ze opeens naar 2 vaste slaapjes, rond 10.30 en 15.30 uur. En dan echt 2 a 2,5 uur per keer. Maar daar heb ik wel 8 maanden op moeten wachten :D

Het heeft niets met de BV te maken denk ik, met KV zal ze echt niet meer gaan slapen. Het ligt eraan hoe je kindje is.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

TS, ik heb er weleens over gehoord maar omdat het op mij niet van toepassing is heb ik er verder niet naar gezocht.
    Wel weet ik dat je door BV geven oxytocine aanmaakt, wat ervoor zorgt dat je bijv. goed kan slapen, ook als je nachtvoedingen hebt, en dat een fijn hormoon ('knuffelhormoon) is.

Ik denk dat je lichaam sowieso 9 maanden zwangerschap moet verwerken, en dat daar neerslachtigheid bij kan komen kijken. 9 maanden op, 9 maanden af zeggen ze toch?

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik begin me nu ook weer beter te voelen, maar ik voed nog wel. Ik heb zelf achteraf het gevoel dat ik een pnd heb (gehad). Het chronische slaaptekort en stress hebben absoluut de negatieve spiraal versterkt.

Ik weet niet of het specifiek aan de bv ligt, maar ik merkte wel dat ik er beter op reageer nu de afhankelijkheid minder is. Ik vond het voeden zelf echter te fijn om op te geven. Het grijze gevoel de hele dag was bij mij meestal juist iets minder tijdens het voeden.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Toen ik stopte met bv, sliep hij nog niet door, dus nog steeds last van die vermoeidheid en ook somberheid... Hier lag het niet aan de bv.

Deel Deze Pagina