Baby drinkt vaak en weinig

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door HOG, 19 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HOG

HOG Niet meer actief

Hallo :)

Mijn dochtertje is nu 13 dagen oud. Sinds 4 dagen heeft zij een ander drinkpatroon. Overdag vraagt zij ongeveer om de half uur/ 3 kwartier de borst. Dan drinkt zij ongeveer 5 minuten en valt weer in slaap.

Ik vind het heel erg vermoeiend en vraag mij of hoe dit komt en hoe lang dit duurt. Mijn man wil haar bijvoeding uit een flesje gaan geven omdat hij denkt dat ze te weinig binnen krijgt. Ik denk niet dat dit het geval is, maar heb ook geen antwoord/oplossing.

Wat kan ik het beste doen?

PS de eerste drie dagen verbleven wij in het geboortehotel. Daar heeft zij ook een paar keer bijvoeding gehad met een spuitje. Ook heb ik daar gekolfd, maar toen ik thuis kwam was dat volgens de kraamzorg niet meer nodig.

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Wat je even moet weten is: groeit jullie baby voldoende en heeft ze genoeg natte luiers. Dat moeten er minstens 6 per 24 uur zijn. De plas moet helder zijn en aan het gewicht van de luier moet je kunnen voelen dat ze heeft geplast.

Als dit niet goed is zou het kunnen dat je inderdaad te weinig melkproductie hebt. Meestal kun je dat ook wel voelen aan je borsten.

Er even vanuit gaande dat het gewicht en aantal plasluiers goed is:
    Probeer minimaal 2 uur tussen de voedingen te laten. Op het moment dat ze dan kan drinken zal ze hongeriger zijn en meer melk tegelijk drinken. Een baby hoort een hele voeding te drinken en niet slechts enkele slokjes. Voed haar dus heel daadkrachtig; slapen is er even niet bij. Als ze haar buikje goed heeft volgedronken verschoon je de luier zodat ze weer wat wakker wordt en daarna kan ze nog een 'toetje' drinken.
    Een baby gaat daarna weer een tijdje slapen en hoeft binnen twee uur doorgaans niet opnieuw te drinken.

Als dit niet zelf lukt raad ik je aan om een lactatiekundige in te schakelen om mee te kijken waarom jullie baby niet een volledige voeding per keer drinkt.

Ook als je vermoedt dat je echt te weinig melk hebt zou ik hulp inschakelen.Je kunt dan met een lactatiekundige je productie weer omhoog krijgen en intussen ervoor zorgen dat jullie baby voldoende melk krijgt.

succes
    linda

Deel Deze Pagina