Ik geef nu borstvoeding maar er zit een drukke periode aan te komen waarbij ik veel van huis ben,wel samen met melody maar ik heb niet zo veel zin om steeds apart te moeten gaan zitten omdat ik moet voeden... daarom ben ik van plan om de hand kolf van avent aan te schaffen.. Maar ik vraag me af hoeveel tijd er in handkolven zit. als ik bv plotseling weg moet kan ik dan ff snel kolven om een flesje vol te krijgen voor de komende uren? of zit je hier ook wel een half uur bij voordat je genoeg hebt?
dat hangt denk ik per persoon af. Ik had veel melk moest ook steeds voor het aanleggen ene beetje afkolven. Ik heb ook de handkolf van avent en bij mij was het flesje in 5 min. vol. Erg snel dus.
Jee da's wel erg snel! Dat lijkt me wel heel handig, dan vindt ik het zeker de moeite waard. Ik denk zelf dat het bij mij ook vrij snel zal gaan...mn borsten produceren veel melk, er staat veel spanning op en het spuit er vaak uit.
Ik had een elekrische kolf, en deed 15 minuten per borst, soms kwam er pas na 5 minuten ook echt wat uit. Soms duurde dat idd wel lang, maar was trots als daarna het flesje vol was. M'n achterbuurvrouw had er 1 met twee kanten tegelijk en die was met 5 minuten klaar.
Hoi, bij mij komt er ook niet zo veel uit en ik moet soms twee keer kolven om een flesje vol te krijgen. Jou reden om te kolven als je weg bent is trouwens niet zo'n goede reden want je zal dan eigenlijk moeten kolven om het moment dat je kindje zou drinken dus dan moet je toch nog apart gaan zitten (tenzij je over een uurtje thuis bent of zo) Maar als je een hele avond weg bent zal je toch moeten kolven een keertje (je kan anders ook heel erg gaan lekken als je dat niet doet).
Ik had een electrische kolf, barstte van de melk (stuwing), maar opschieten...ho maar. Na een uur had ik 50cc als ik mazzel had.
Ik heb vandaag de handkolf van avent gekocht... heb hem nog niet gebruikt. weet eigenlijk nog niet zo goed hoe ik dat het beste kan doen. Ik ben bang dat als ik heb nu gebruik en melody krijgt honger dat mn borsten dan leeg zijn... wou hem eigenlijk gaan gebruiken als ik een keer van huis ga.. Voorbeeld; ik ga volgende week naar een verjaardag met melody en heb dan geen zin om tussen onbekenden te zitten terwijl ik bv geef.. kan ik dan die middag thuis gaan kolven zodat ik een flesje bij me heb voor op die verjaardag? hoeveel tijd moet er tussen zitten dat mn borsten weer "gevuld"zijn? kan ik het verwarmen in de magnetron? en hoe warm ongeveer? T'is toch allemaal moeilijker en ingewikkelder dan ik dacht!
Nee, BV mag je niet opwarmen in de magnetron, dan gaan er voedingsstoffen verloren. je kan het opwarmen in wat heet, net gekookt water dat je in een pannetje hebt gedaan (au bainmarie). Je kan gekolfde voeding een paar dagen in de koelkast bewaren en een paar maanden in de vriezer. Zorg ervoor dat je de datum erop zet. Het is handig om de eerste keer dat je gaat kolven dat 's ochtends te doen. Dan heb je meer voeding in je borsten zitten. Dan hoef je ze ook niet 'leeg' te kolven, zodat je nog over hebt als je kindje honger krijgt. Kolf niet gelijk hele sloten tegelijk, bouw gewoon langzaam een kleine voorraad op. Als je dat hebt, kan je, als je eens een afgekolfde voeding geeft, gaan kolven. En dan kan je wel je borsten goed leegkolven. Dan vervang je de BV, door het kolven, zeg maar.
Je kunt het beste kolven na je eerste voeding. 's Nachts bouw je de meeste voeding op en worden je borsten vaak niet leeg gedronken door je kindje. Daarbij kolf je je borsten nooit "leeg", want zelfs tijdens het voeden maak je melk aan, je kindje heeft dus altijd voeding. Het is niet handig om "even snel" te kolven voordat je weggaat, meestal lukt het dan voor geen meter, omdat je niet kunt ontspannen.. Waar je ook aan moet denken is, dat je kindje mss wel helemaal niet uit een flesje wil drinken. Dat heeft soms even tijd nodig bij borstkindjes. Sommige doen het meteen, anderen vertikken het resoluut om uit een flesje te drinken. Dus handig om eerst even thuis te oefenen....
na 1,5 uur zijn je borsten weer "gevuld" maar ga vooral eens lezen op www.borstvoeding.nl daar kom je al je vragen etc. wel tegen
heb gisteravond voor het eerst gekolft! Had van beide borsten 80 ml in 20 minuten, dat is toch best redelijk dacht ik? Daarna kwam er niet veel meer uit dus ben ik maar gestopt. aangezien ik melody s'avonds flesvoeding geef durfde ik wel te kolven maar vandaag twijfel ik weer omdat ik bang ben dat zij tussendoor ook honger krijgt en dat mn borsten dan leeg zijn... moet er dus nog even een ritme in zien te krijgen... Als ik haar flesvoeding geef (friso) dan drinkt ze zoals aangegeven staat de 65 ml snel leeg en wil daarna nog meer! Ik geef haar dan nog eens 65 ml en die drinkt ze ook weer bijna leeg... Is dit wel normaal dat ze zoveel drinkt? Ik twijfel dan ook of ze wel genoeg uit mijn borsten krijgt...
Met kolven haal je lang niet zoveel melk uit je borsten als dat je kindje dat doet. Jij haalt er 80cc uit (overigens idd netjes voor de eerste keer ), je kindje haalt er wss het dubbele uit tijdens een voeding. Dit gewoon omdat de techniek van je kindje het beste is en je melk toeblijft schieten.... Nogmaals, je kolft je borsten nooit leeg èn je maakt tijdens het voeden alweer nieuwe melk aan, dus je kindje heeft altijd te eten...En ik zeg het nog maar een keer, het beste is kolven ongeveer 3 kwartier na de eerste ochtend voeding...
een kindje van een maand oud mag zeker 120 ml melk drinken! Mert bv weet je toch nooit hoeveel ze drinkt , de ene keer 100 , de volgende keer 150 , dat is nu juist zo mooi.Je kindje bepaalt wat het wil drinken( vandaar ook de bescherming tegen obesitas op oudere leeftijd) En kijk een s op de site die ik noemde, daar staat alles op
Je moet ook net geluk hebben dat kolven je goed afgaat. Ik kolf al vanaf dat Damiën 4 weken is. Maar de eerste weken kreeg ik het op sommige momenten wel voor elkaar en andere momenten juist helemaal niet. Zo kolfde ik de ene keer 20 cc en de andere keer 80 cc....
renate en sam22: hoe doen jullie het nu? geven jullie nog bv? Ik krijg dus ook niet veel met kolven. Deborah drinkt nu ongeveer 180-200 cc en dat betekent voor mij 4 x kolven voor 1 maaltijd. Verder gaat ze als ze bij mij drinkt erg goed en groeit ook, maar ik heb gewoon geen voorraad meer. Ik zit nu te denken om af te bouwen. Ik roep dit al maanden, omdat ik eigenlijk niet goed durf te stoppen, omdat ze toch nog maar bijna 4 maanden is. Wat vinden jullie?
Ik geef nog gewoon bv. Ik ben een uur naar de eerste ochtend voeding gaan kolven zo kolf je er op den duur een hele voeding bij. Ja ik zou niet stoppen (heb ook meerdere malen in twijfel gestaan hoor! ) maar zou gewoon na de ochtendvoeding er nog een voeding bij kolven.
Ik ben sinds 2 dagen helemaal gestopt met het geven van BV. Het begon toch wat terug te lopen en ik had het idee dat mijn kleintje daar niet meer genoeg aan had. Bovendien vond ik 4 maanden BV wel mooi. Maar ik was wel bang het te gaan missen, hoor! Gelukkig is dat niet zo. Het grappige is (en dat had ik niet verwacht) dat ik plots van zoveel mensen hoor dat ze het goed vinden dat ik het 4 maanden heb gedaan! Raar, want ik wilde eigenlijk voor de 6 maanden gaan en vond dat zelfs al aan de korte kant... Je moet gewoon helemaal doen waar je je zelf goed bij voelt, echt!
ik had vorige week voor de 2e keer 135 cc gehaald, en gister kwam er maar 60cc en vanmorgen een enkele druppel. vanmiddag nog eens geprobeerd en toen werd de kleine man wakker, en toen ging het lopen. maar ik had uit 1 borst 40 cc, de andere kant heeft de kleine gedronken. ik ga nu wel elke dag even kolfen, omdat ik anders bang ben dat als ik het straks nodig heb dat het niet lukt, en door te stressen word het helemaal niets natuurlijk