Dag dames, Over een paar weken moet ik een paar dagen weg voor werk . Mijn zoontje is nu vier maanden en krijgt volledig borstvoeding (en sinds 2dg oefenhapjes groente, maar dat terzijde). Hij drinkt nog een keer of 7 per dag, waaronder vaak twee nachtvoedingen. Ik ben straks weg van maandagochtend tot woensdagavond, dus bijna drie dagen. Ik zit maandag en woensdag heel wat uren in de trein, echt een lange reis, met ook collega's erbij. En op locatie hebben we 1.5 dag vergadering, die ik voorzit, ben de projectleider dus eigenlijk nonstop druk. Hoe ga ik dit doen met kolven? Ik zie er enorm tegenop, maar wil ook de borstvoeding niet opgeven nu al. Het gaat voor mijn gevoel nu eindelijk makkelijk en leuk! Heeft iemand goede tips voor me? Kolven op de wc in de trein, hoe tijdens de vergaderdagen tussendoor (beter elke pauze 5 minuutjes, of een paar keer maar dan wat langer?), snachts wekker zetten om te kolven of juist een keertje eindelijk doorslapen? Wat is wijsheid? Hoop op goede tips van mama's met ervaring hiermee
Geen ervaring met zulke zakenreizen maar wat ik zou doen is het aantal keren dat je normaal gesproken voed ook kolven. Tijd kan je natuurlijk wel even verschuiven en mocht je onvoldoende tijd hebben voor de pauze dan zou ik kort kolven en dan de keer erop wat langer. In de trein zou ik inderdaad op de wc kolven (evt met een handkolf?) En als je weer uit de trein bent weer regulier kolven. Verder moet je de nacht kijken wat voor jezelf fijn is. Een keer doorslapen is heerlijk maar de kans is groot dat je toch wakker wordt door stuwing. Misschien dan 1x kolven ipv 2. Succes!
Voor je productie stabiliteit is evenvaak kolven als je voed met deze termijn nog wel belangrijk. Je wil niet dat je borsten t sein krijgen "er is minder nodig". Snachts heb je veel hormonen=extra productie boost maar ik zou zelf denk ik late avondsessie en vroege ochtendsessie doen. Je hebt t al druk nl dus slaap is ook belangrijk. Verder heel goed eten en drinken. Dat vergeet je sneller bij drukte maar is ook belangrijk voor je productie. Succes en geniet straks weer van t live voeden O ja en bij weinig tijd: liever vaker kort kolven dan minder vaak lang!
Ik heb regelmatig extern gekolfd. In de trein niet, dat vond ik niet te doen. Wel direct na de treinreis en vlak voor ik wegging. Handig is het niet, het vraagt veel planning maar is te doen. Vooraf regelde ik dat ik meerdere keren per dag een kolkolfruimte had, een koelkastje en ik nam zelf een koelkastje met diepvries blok mee. Ik had tot steeds wel een klein half uur nodig. Dus vertrok ik eerder van huis, en ging later terug. Ook gedurende besprekingen ging ik tussendoor weg. Hey was niet anders. Ik heb overigens altijd begrip gehad. Vooraf plannen is wel fijn. Dan zorgt het niet voor vervelende situaties.
Kan degene die voor je kind zorgt als je werkt niet gewoon mee in de trein? Dan hoef je hooguit op locatie te kolven, maar kun je verder gewoon live voeden. Lijkt me bij zo'n klein ukje veel makkelijker. Wettelijk gezien hoef je dit soort dingen helemaal niet te doen tot je kind 6 maanden is, dat weet je toch hoop ik?
Ik ken geen wet die zegt dat je niet wanneer je begint met werken gewoon je werk moet doen? Ik ben nu eenmaal de projectleider van het project en we moeten nu eenmaal vergaderen... Het is een Europees project, dus je kan dan helaas niet thuis blijven. Wel heb je tot 9 mnd recht om tot max 2 uur op een werkdag te gebruiken voor voeden/kolven. Het probleem bij dit soort vergaderingen is dat iedereen uit heel Europa samenkomt om in 1.5 dag stappen te zetten in het project. Daar kan ik niet opeens een paar uurtjes van schrappen omdat ik nu eenmaal nog moet kolven . En ik kan ook niet wegblijven, want ik ben de projectleider. C'est la vie! Nu zijn er in de agenda drie pauzes per dag, twee keer kwartier koffiepauze en een lange lunchpauze. Wordt dus zaak om dan snel erg te glippen naar de wc's denk ik. Ik ga de nacht'voeding' er maar zeker in houden, anders dan weet ik zeker dat mijn productie naar de knoppen gaat... Dan kom ik op 7x kolven: - bij het opstaan - 3x tijdens de vergaderdag - 1x direct erna, direct daarna projectdiner - 1x voor het naar bed gaan na diner - 1x snachts. Tijdens de besprekingen weggaan kan ik dus helaas niet, omdat ik de hele dag voorzit. In de trein niet kolven lijkt me ook niet verstandig, want het is een reis van in totaal 8 of 9 uur? Een handkolf heb ik niet, maar mijn elektrische kolf is gewoon oplaadbaar, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Pfff het is wel lastig hoor! Ik hoop maar dat het niet na de vergadering einde verhaal is. Mijn productie lijkt de laatste week sowieso al wat minder, wel genoeg maar iets minder 'over' na een voeding. En ohja, nee baby-verzorger kan niet mee, is mijn man en die moet ook gewoon werken! Maandag en dinsdag gaan beide kindjes naar de creche, en woensdag is hij dan thuis ipv zijn normale papadag vrijdag.
Voor wie er ook ooit mee zit, hierbij hoe het gegaan is! In de trein kolven bleek uitstekend te doen. Ik reisde met de Thalys en de TGV en beide bleken een babyverschoonhokje te hebben, met drie van de vier keer ook een soort klapstoeltje waarop ik kom zitten. De eerste keer gewoon tegen mijn collega's gezegd dat ik nog moest kolven en op zoek ging naar een goed plekje, en ze keken gelukkig niet al te raar op (hebben zelf ook jonge kinderen). Beide nachten 's nachts de wekker gezet midden in de nacht, om dan een keer te kolven. Wel nodig, want overdag had ik inderdaad heel weinig tijd. Tijdens de koffiepauzes was het echt snel-snel-snel wat vragen beantwoorden van mensen die naar me toe kwamen, dan rennen naar de gehandicaptenwc, vier of vijf minuutjes kolven en weer terugrennen. In de lunchpauze ook snel-snel, want het (warme) eten werd al bijna geserveerd, dus ik schoof aan toen het al op tafel stond . De gehandicaptenwc was drie keer niks. Wel schoon, maar alleen de wc om op te zitten, en super gehorig, zowel de mannen als de vrouwen wcs hadden dezelfde wastafelruimte als de gehandicaptenwc, dus ik kon mijn teamleden horen praten tijdens het kolven en dat vervelende apparaat maakt zoveel herrie! Beetje genant en voelde me erg opgelaten (en opgejaagd). Zoveel mogelijk toch overheen gezet, en veel mensen hebben het denk ik niet eens door gehad, de collega's met wie ik reisde vroegen op de terugweg nog of ik nu nog had gekolfd tijdens de vergadering, zij dachten van niet want niks van gemerkt . Verder op elk mogelijk moment gedaan, denk zo'n 7x per etmaal. Soms dus kort, maar dan voor het slapen, 's nachts en bij het opstaan wel langer. En ik denk dat het geen mega dip heeft opgeleverd, want ze doen het nog, misschien een klein dipje, maar dat komt vast wel weer goed .