Kolven - overproductie? - groene ontlasting

Discussion in 'Borstvoeding' started by FmT, Aug 31, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. FmT

FmT Fanatiek lid

Jan 24, 2011
    2,860
    0
    0
    Hopelijk heeft iemand tips!
    Mijn dochter N. krijgt al 4,5 week de borst, ze is dysmatuur geboren met 2490 gram en weegt inmiddels op 4 weken 3360 gram.

Het probleem is nu dat ik net een heel klein beetje groene poep ontdekte..
    Ik lees dat dit kan komen door of teveel melk of te weinig melk..
    Mijn borsten zijn eigenlijk nooit echt leeg en zit ook vaak tegen stuwende aan. Ook heb ik last van vele lekkende borsten.

Ze verslikt zich in de tsr en heeft ook vaak de hik, de laatste dagen drinkt ze dan ook erg onrustig, huilen na de borst. Hiervoor laat ik al vaak de eerste stroom weglopen om daarna opnieuw aan te laten happen. Soms laten we tussendoor een boertje.

Nu had ik een kolf gekocht omdat ik ondanks dat ik thuisblijfmama zal zijn toch graag een voorraad achter de hand wil hebben om een beetje te oefenen met flesje, mocht ik onverhoopt ergens naar toe moeten en niet op tijd terug kunnen zijn..

Om de productie op peil te houden zou ik elk flesje wat ze oefent een borst kolven.

Nu krijg ik verschillende adviezen en lees natuurlijk her en der wat ik kan doen.

De lactatiekundige zegt ; niet kolven meer productie elke borst 2 uur aanbieden, maar N. vraagt zo om en nabij de 2/3 uur pas. En ik kan geen voorraad opbouwen.

Cb arts zegt ; vooraf aan elke voeding 20/30 cc kolven daarna drinken.. Voorraad zou dan alleen maar voormelk zijn en hoe zit het met de overproductie? Wel zou ze dan eerder de achtermelk krijgen natuurlijk en hopelijk zal die groene poep niet erger worden. (Mijn man vind dit overigens de beste optie)

Borstvoeding.com zegt ; borsten resetten dus leegkolven en om de drie uur van borst wisselen. Hoe zit het dan met de start ik word sochtends wakker kolf mijn borsten leeg maar dochter wil ook drinken, dan zijn ze toch leeg? Dat leegkolven van de borsten zou ik natuurlijk als eerste voorraad kunnen bewaren want daar zit dan ook dikkere achtermelk bij toch?

Al met al ik weet niet wat te doen, zit met een splinternieuwe kolf een onrustige dochter en morgen gaan we een midweekje weg..

Mocht iemand weten dus wat ik het beste kan doen hoor ik het graag.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Groene poep op zich zegt helemaal niks, poep mag groen zijn. Pas als er andere klachten zijn kan groene poep ergens op duiden. Maar dan kan het even goed met teveel als met te weinig melk te maken hebben.

Beste is om je probleem aan de borst op te lossen en zo min mogelijk, of liever helemaal niet, te kolven.

Door voor elke voeding 20-30 cc te kolven stimuleer je je productie, dus dat zou ik so wie so nalaten als je al overproductie hebt. Verder is het naast niet goed voor je kind of je productie ook nog eens onnodig veel extra werk. Niet doen dus...

Borsten resetten doe je niet vroeg in de ochtend! Als je overproductie zo groot is dat je er echt last van hebt, dus pijnlijke stuwing, kind dat de hoeveelheid melk niet aankan, dan kan het een goed idee zijn om te resetten. Soms is 1 keer al genoeg, soms moet het een paar dagen later nog een keer, en soms daarna weer.
    Resetten doe je voor je de nacht in gaat. Je kolft je borsten dan helemaal leeg (is meteen je voorraadprobleem opgelost) en vervolgens leg je je kind helemaal op verzoek aan, met maximaal 3 uur tussen de voedingen. Als je je overproductie wilt indammen dan kun je inderdaad blokvoeden, waarbij je drie uur lang alle voedingen en troosten aan 1 borst doet.

Maak je verder niet te druk over achtermelk en voormelk (is alleemaal beetje achterhaald), je borsten maken niet twee soorten melk, maar gedurende een voeding veranderen de verhoudingen tussen eiwitten, suikers en vetten geleidelijk. Het drinkgedrag van je kind heeft hier de grootste invloed op, borsten maken de melk op de manier die het kind vraagt. Daarom is het beter om kolven achterwege te laten en gewoon aan te leggen.

3. FmT

FmT Fanatiek lid

Jan 24, 2011
    2,860
    0
    0
    Thx Dirksmama dat je wilde reageren. Ik ga ermee aan de slag.

Share This Page