Kolven laatste fase zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Zus4, 12 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zus4

    Zus4 Lid

    8 okt 2014
    16
    0
    0
    NULL
    Wijdemeren
    Hoi, ik ben 9 mnd geleden bevallen en heb 8 mnd borstvoeding kunnen geven. Onze start was lastig, ik had pre eclampsie en m'n kindje was 4 wkn te vroeg gehaald, na 3 wkn bleek hij stille ondervoeding aan de borst te hebben. Uiteindelijk kwam het met drie weken stevig kolven en vaak aanleggen wel weer op orde met hulp van wat kunstvoeding. Ik zou graag bij een volgende zwangerschap problemen voor willen zijn en aan het einde van de zwangerschap (als m'n bloeddruk dan goed blijft) alvast de borstvoeding op gang willen brengen, is dit mogelijk? En hoe zou ik dit kunnen doen? Alvast bedankt
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Dat zou kunnen, maar heel voorzichtig om prematuur bevallen te voorkomen. Je kunt vanaf een week of 36 kolven met de hand. Maximaal 2 x daags en niet met een kolf maar met je handen dus.
    Hier haal je mogelijk druppels colostrum mee uit de borst. Deze haal je op met een 1-2 fo 5 ml spuitje die je bewaart.

    Met een paar spuitjes heb je genoeg om dag 1-2 te overbruggen indien nodig. Het feit dat je druppels colostrum kunt kolven geeft dan aan dat je productie makkelijk op gang zal komen. Loop je vanaf bevalling dan achter de feiten aan dan weet je dat je met de hand al kunt kolven voor je kindje: vanaf dag 3 kolf je met een dubbelzijdige kolf.

    Mogelijk merk je in een volgende zwangerschap dat je al wat vocht verliest. Ook zul je waarschijnlijk merken dat je meer klierweefsel ontwikkelt dan de vorige keer. Dit neemt namelijk iedere keer toe. Het feit ook dat je al die maanden na de start wel goed hebt kunnen voeden zegt ook dat je lichaam het wel snapt. Ik zou me dus niet te veel zorgen maken!

    Geniet van je kindje!
     
  3. Zus4

    Zus4 Lid

    8 okt 2014
    16
    0
    0
    NULL
    Wijdemeren
    Hoi Heidi,

    hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Ik zal voorzichtig beginnen, wellicht vanaf week 37 voor de zekerheid. Ik kreeg de vorige keer anderhalf uur na de bevalling al een dubbelzijdige elektrische kolf 'aangemeten' die ik na elke voeding moest gebruiken ivm de vroeggeboorte, dat was geen succes. Fijn dat het met de hand mag.

    Nogmaals dank voor je antwoord!
     

Deel Deze Pagina