Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van moeders die ook borstvoeding geven en bevallen zijn dmv een keizersnede. Volgende week hebben wij de intake voor de keizersnede en ga daar uiteraard een stel vragen stellen hoe het er in ons ziekenhuis aan toe gaat maar ik denk dat wat tips en ervaringen van moeders die het op deze manier ervaren hebben niet verkeerd is. Hoe lang duurde het bv voor het kindje aangelegd werd? Nog tips om het soepeler te laten verlopen?
Direct na de bevalling op je borst laten leggen en aanleggen/zelf de borst laten zoeken. In sommige ziekenhuizen mag dit zelfs al tijdens het hechten! Bij mij niet, maar achteraf had ik op dat moment nog weinig "ruimte" voor haar, ik wilde alleen maar dat het over was en ik weer "veilig" was en weg uit de ok . Dan dus maar direct aanleggen in de uitslaapkamer, niet wachten tot je op zaal bent hoor. Wat ook heel fijn is (voor je kindje en voor papa), is als het terwijl jij gehecht wordt en papa moet wachten, bij papa bloot op bloot op de borst/arm kan liggen, en dan samen onder een dekentje. Ons meisje ging direct bij hem op zoek naar de borst, heeft lekker op zijn bovenarm gesabbeld, de hele verpleging was vertederd en papa de hele tijd in tranen . Nog een voordeel, dat hij/zij dan vervolgens nog lekker bloot is, en het moment van kleertjes aan doen wordt uitgesteld. Wij hebben haar toen voor de nacht pas iets aangedaan, heerlijk, het is daar toch warm en ze lag toch op mij en onder de deken. Vraag je zh naar het borstvoedingsbeleid. Sommige zh/verpleegkundigen hebben er een handje van om het kindje snel suikerwater te geven omdat dat nodig zou zijn. Mijn zh had een heel vergaand bv beleid en zouden dat dus niet doen, tenzij echt medisch noodzakelijk natuurlijk. Mocht je kindje moeten worden gevoed met iets anders dan live borstvoeding, dan natuurlijk EERST met gekolfde melk van jou, en mbv fingerfeeding, dus niet een speentje, maar een soort spuitje dat ze samen met een pink in het mondje doen, zodat het zvm op een tepel lijkt en ze het zelf eruit zuigen. De eerste nachten en dagen veel en vaak aanleggen, zvm tijd met je kindje bloot op je buik doorbrengen (- nog een voordeel, dat je het niet hoeft af te geven aan bezoek als je dat te snel zou vinden), zsm bezoek van de lactatiekundige vragen om direct te zien of het goed gaat, veel aan je kindje snuffelen , dat soort dingen. In mijn geval was kolven absoluut niet nodig, niet dat ik nou zo veel melk heb/had, maar het kwam gewoon goed genoeg op gang, ons meisje "kon" het direct, en op dag 2 had ik al stuwing. Wat een bijzondere dagen waren dat!! Wens je veel succes met de ks en het herstellen, en hoop dat alles soepel loopt met de bv!
Bedankt voor je uitgebreide uitleg Babel! Klinkt heel prettig zoals jij het omschrijft. Ik ga dat volgende week zeker aanhalen bij de intake. Zou ook heel graag hebben dat de baby al op de uitslaapkamer mag komen en aangelegd mag worden maar volgensmij is dat hier niet toegestaan en moet ik dus afwachten tot ik terug ben op de kraamafdeling . Hoewel ik het zeker voor kan stellen, heb ik vast weinig te zeggen als hun beleid anders is ben ik bang? Dat van pappa is ook een hele goede tip *kreeg tranen in mijn ogen tijdens het lezen, hihi*.
Je kunt er wel op staan dat je kindje binnen een uur na de geboorte moet worden aangelegd! Daar zijn vast wel stukken/regels over te vinden op internet. Kijk ook hier: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Borstvoeding in de kraamweek, in vogelvlucht met nog meer uitleg, bijv over hongersignalen en aanleggen/houdingen. Heb je geen keuze qua ziekenhuis? Evt kun je je laten informeren daarover. Ik zou vóór het gesprek het borstvoedingsbeleid van het ziekenhuis opvragen, dan zie je gelijk hoe ze erover denken (en of ze dat uberhaupt hebben...). Ja hoor, hier ook beetje tranen van de mooie herinneringen
Hai, Ik sluit me bij bovenstaande aan.. door omstandigheden kon ik pas na 1,5 uur bij mijn mannen zijn.. direct bloot op me en hij ging direct zoeken... helaas hapte hij niet goed, nouja hij hapte wel maar zette niet door waardoor we hem de eerste dagen wel hebben bij moeten voeden. Alhoewel pas na 2 dagen omdat hij teveel afgevallen was. Maar uiteindelijk is het super goed gekomen en geef ik al bijna 7,5 maand borstvoeding na een geplande keizersnede.. En dat moment met zijn papa is voor papa echt onbeschrijfelijk mooi!! en heel ontroerend... vraag ook om veel foto's!
Hier was het een drama. Ik kreeg mijn dochter pas zo´n 2 uur na de ks te zien. Ze was toen al aangekleed door een zuster ofzo?! Ik had echt enorm veel pijn, de zusters hadden niet veel geduld om me te helpen. Uiteindelijk heeft een van hen mijn dochter hard tegen mijn borst geduwd en dat was dan de borstvoeding blijkbaar . Gelukkig had ik ondanks de helse pijn wel doorzettingsvermogen en bleef ik het proberen met hulp van mijn man. De eerste dagen kwam er weinig melk uit, op dag 5 kreeg ik stuwing en vanaf dat moment ging het perfect. Ik wens je een veel positievere ervaring toe!
Bedankt voor jullie ervaringen! Sommige heel fijn sommige beduidend minder Ik ga volgende week even duidelijk vragen waar ik aan toe ben al denk ik wel dat ik moet accepteren dat het niet perfect te plannen is en hoe meer ik in mijn hoofd strak gepland heb, hoe groter de kans dat het afwijkt en ik helemaal van slag ben , ook niet ideaal... Ik laat jullie maandag even weten wat er gezegd is!
Als er een complicatie op zou treden is het een ander verhaal. Maar een ks is in principe een "routineoperatie", die een gyn die net klaar is met z'n opleiding al zo'n 600x gedaan heeft heb ik me laten vertellen. Je kunt dus prima afspraken maken over hoe het loopt als alles "gewoon goed" gaat. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen hoor! O ja, wilde nog toevoegen dat je je kleintje uiteraard na je ks dag en nacht bij je bed moet/wilt hebben voor de bv, het is super belangrijk dat je alle hongersignalen oppikt (en leert kennen) en dan direct aanlegt. Je bent de eerste dag/dagen al afhankelijk van de verpleging om je kindje aan te geven, dat is al "vervelend" genoeg - soms duurt het even voordat ze tijd hebben.
Ik heb 's nachts een spoed KS gehad en heb hierdoor ipv op de recovery, op de intensive care moeten liggen. Dit was omdat de recovery 's nachts gesloten was in het ziekenhuis waar ik ben bevallen. Ik heb wel binnen het uur mn dochter bloot aan de borst gekregen, lekker samen met mn man op onze kamer! Maar de voglende dag begon het bij ons: "Nee, ze is misselijk, ze hoeft niet te drinken" heel de dag door, 's avonds: "Ze heeft heel de dag nog niet gedronken, zal ik ze bijvoeden?" NEE! Het bijvoeden heb ik vaak gehoord! Ik zou zelf voor een volgende keer denken; - snel aanleggen - kindje bij je bed - niet bijvoeden tenzij dit door de kinderarts aangegeven wordt! Ik heb ergens vernomen dat bij een KS de baby veel vocht binnenkrijgt omdat de moeder via het infuus veel vocht krijgt. De babies vallen na een KS relatief veel af omdat ze snel vocht verliezen. Ik kan hier zo even geen bron van vermelden, maar als ik het had geweten, dan had ik me minder zorgen gemaakt dat mn DL op dag 3 10% was afgevallen. - veel, vaak aanleggen! Laat eventueel je kindje maar lekker bij je in bed liggen ipv in de wieg want je kan ze de eerste dagen nl nog niet zelf uit het wiegje pakken om aan te leggen. En dan nog een tip die ik zelf nooit van mezelf verwacht had; Voel je niet te schuldig als je je kindje op de wiegenkamer laat slapen. Ik heb een spoed KS gehad na een dag lang weeen, was erg teleurgesteld door de KS, en zo ontzettend moe. Ik heb toen een zuster gevraagd haar 's nachts mee te nemen, zodat ik even een paar uurtjes ( 3 uurtjes! ) kon slapen. Thuis zou ik dit nl wellicht niet direct kunnen. Thuis heeft onze dochter aan het begin naast me in bed geslapen, mn man vond het "eng" haar in bed te leggen en te pakken en ik was niet fit genoeg om 's nachts 3x op te staan en naar wieg te lopen om haar te pakken, dus sliep ze lekker tussen ons in tot ik normaal op kon staan uit bed. In het ziekenhuis heb je nl een ideaal hoog/laag bed met verstelbaar hoofdeind en papagaai om op te staan, thuis moet je even afkicken! Op je zij draaien en jezelf dan met je armen omhoog duwen. Andere tips, eventueel handig? Ik heb erg veel baat gehad mij een sluitband, die houd je buik en je wond wat steviger vast, waardoor ik rechter op kon lopen en minder pijn had. Neem je eigen hoofdkussen mee! Vraag zo nodig om extra pijnstilling; ik had me de 1e ochtend verslikt en moest hoesten, dit deed toch pijn aan mn wond! Ik heb toen nog een x een shot in mn ruggenprik gehad tegen de pijn.
Mijn buurvrouw is met een keizersnede bevallen. Zij gaf aan in het begin echt te moeten zeuren om de baby bij zich te rkijgen (kon ze zelf niet pakken) als die huilde omdat hij geen honger zou hebben. Ze heeft er nog steeds veel spijt van dat ze niet heeft doorgezet, bv is nooit 100% op gang gekomen helaas. Dus mij lijkt de tip om haar zoveel mogelijk op je huid te houden een hele goede! Verder heb ik er geen ervaring mee, succes!
Tja wat erg he, je zou die ziekenhuizen die geen pro-bv beleid hebben!!! Kijk ook hier: Stichting Zorg voor Borstvoeding "Mijn" zh, het OLVG in Amsterdam, is hiervoor gecertificeerd, en ik ben zelf afgelopen oktober nog geinterviewd voor de herbeoordeling van het certificaat: oftewel, houden ze zich ook daadwerkelijk aan eigen beleid.
Ik heb ook een geplande keizersnee gehad en een paar dingen uitgezonderd is het me allemaal redelijk meegevallen. De borstvoeding kwam moeilijk op gang, door meerdere oorzaken, maar ik kreeg Dennis wel na een half uurtje al bij me, direct toen ik op zaal kwam te liggen. Hij zocht gelijk naar m'n tepel en heeft ook het eerste colustrum gehad want direct daarna kwam z'n ontlasting ook op gang. Ik heb hem de eerste dagen en nachten (die bijna volstrekt slapeloos waren door o.a. de pijn) heel veel aangelegd en gelukkig was het op de vierde dag toen ik naar huis mocht helemaal goed op gang. Wel heeft hij tot een paar keren aan toe bijvoeding gehad, puur omdat hij anders niet genoeg binnen kreeg en het kolven ook nog niets inhield en hij relatief veel afviel. Ik heb héél veel wondpijn gehad, omdat mijn medicatie tijdens de eerste nacht niet werd bijgesteld (d.m.v. pompje in m'n rug) zodat het pas na de tweede dag, 's middags na een morfineprik weer een stuk beter met me ging. Daardoor ging het aanleggen behoorlijk moeilijk en heb ik echt wel een beroep moeten doen op mijn doorzettingsvermogen (met behulp van een aantal hele lieve verpleegsters ook trouwens) maar uiteindelijk is het godzijdank gelukt. Nu is het voeden eigenlijk een feestje, op een verstopping van een melkkliertje na zo nu en dan en wat stuwing, maar ik geniet met volle teugen al van die momentjes samen, vanaf dag 4! Je ziet, bij mij is het gelukkig allemaal goedgekomen, maar de eerste dagen waren zeker niet gemakkelijk! Sterkte en succes met de keizersnee!!
Het verschil zit 'm dus waarschijnlijk in het feit dat mijn borstvoeding niet goed liep tot dag 4... en dan bedoel ik ook echt niet goed de eerste twee dagen kwam er vrijwel niets - lees m'n eerste post. En in ons geval werd inderdaad aangeraden om een paar keer bij te voeden, daartoe werd niet zomaar besloten, hij had het echt nodig. Natuurlijk liever niet, maar gezien zijn welzijn op dat moment geen gemakzucht of onwetendheid maar een weloverwogen beslissing.
Ja sorry, mijn post was wat kort maar ik bedoelde het niet aan jou eigenlijk, ken jullie situatie ook helemaal verder niet natuurlijk, meer aan ts dat het vaak voorkomt en dus niet erg hoeft te zijn gezien het ks en vocht verhaal. Ik zou je zeker niet zomaar van gemakzucht betichten hoor!
Hihi Mijn berichtje was ook alleen maar in het algemeen bedoeld hoor, ik wilde alleen maar zeggen dat het in sommige gevallen gewoon niet anders kan dat je kindje wat bijvoeding nodig heeft, dat is ook wat TS wel wil weten misschien.
Hier ook ks Colostrum dag 5 Kind aan de borst dag 7 >10% gewichtsverlies + dorstkoorts en geel zien, dus hypo-all. bijvoeding UIT CUPJE! Ben slecht behandeld in zh wat bv betreft. Zo'n borstvoedingscertificaat slaat miz dus nergens op!
Kei bedankt voor jullie tips en adviezen nog! Vind het prettig om vooraf te horen dat de 10% afvallen met een Ks sneller lijkt te gaan of zelfs meer lijkt te zijn. Wellicht maak ik me dan op dat moment iets minder druk. Of het dan wel of niet op bijvoeden aan gaat komen laat ik van de KA afhangen. Ons ukje wordt al maar 2700-2800 met 39 weken geschat (als we de 39 al gaan halen, heb een afwijkende baarmoeder dus de kans dat het eerder komt is erg aanwezig) dus misschien dat ze die beslissing dan iets eerder nemen. Ze gaven tijdens het gesprek aan dat de richtlijn is om binnen een uur aan te leggen maar dat dit niet altijd gehaald wordt, ze streven er wel naar en zijn dan ook BV gecertificeerd. Hoewel ik nu van jullie lees dat dat ook ooit mooier lijkt dan het is. Mocht bijvoeden nodig zijn wordt dit dmv cupfeeding gedaan las ik in de brochure. Meer tips zijn welkom!