Starten kolven en flesjes

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door PinkStars, 4 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PinkStars

PinkStars Actief lid

3 nov 2013
    422
    1
    0
    Hallo,

Helaas kon ik niet op het draadje 'Welke kolf en vanaf wanneer flesje proberen' reageren, vandaar de nieuwe topic.

Mijn zoontje is iets meer dan zes weken oud, de borstvoeding loopt goed. Hij drinkt 7 x per etmaal na een week van 8 of meer x per etmaal te hebben gegeten. Meestal drinkt hij een kwartier, de ene keer uit 1 borst, de andere keer neemt hij een toetje uit de andere borst.

Aangezien ik een aantal voedingen aan mijn partner over wil laten ivm afspraken en op den duur werk zou ik graag meer weten over het starten van kolven enz.

Ik heb op het internet veel verschillende dingen gelezen, waardoor ik niet zou weten welk advies op te volgen:

1. Kolf een half uur voor je voeding gaat geven en geef dat aan je kindje, waarna je doorgaat met de gewone voeding als kindje nog honger heeft
    2. Kolf in de ochtend de borst waar je kindje het 'toetje' heeft genomen en leg hiermee een voorraad aan (ik heb dit een aantal keer gedaan toen ik last had van stuwing en heb dus al twee volle flesjes in de vriezer)
    3. Kolf tussen de voedingen telkens een klein beetje, maar let wel op dat je niet alleen voormelk meepakt (hoe zou je dit moeten weten?)
    4. Laat je partner je kindje een flesje uit de voorraad geven en kolf op hetzelfde moment (hoe doe je dat dan als je een dagdeel er niet bent, het idee is juist dat ik dan even niet hoef te voeden, toch?)

Ik zou niet willen dat mijn productie vermeerdert of, veel erger, vermindert, of dat mijn kindje ontregelt raakt, help!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Goed dat je even vraagt, er is zoveel informatie te vinden inderdaad.

Je start met kolven: dat kan op een vast moment zijn, los van de voedingen (dus tussen 2 voedingsmomenten door) of gecombineerd aan je voedingen: je kolft dan bijvoorbeeld nadat je kindje heeft gedronken of kolft terwijl je kindje aan de andere borst drinkt. (Je maakt dan gebruik van het toeschietreflex).

Je kunt alle beetjes opsparen.

Wanneer je gaat oefenen met het flesje neem je een moment waar je kindje open staat voor iets nieuws. (niet als het heel erg hongerig de borst zoekt bijvoorbeeld) Je biedt het flesje aan zoals de borst: eerst lipjes aanraken, en als je kindje het mondje opent kun je de speen aanbieden.

Om te oefenen is 30 cc voldoende. Het gaat er de eerste paar keren om dat je kindje leert dat het wat anders in het mondje heeft, hoe het voelt en wat het moet doen om de melkstroom te reguleren.

Gaat het goed, dan kun je tussendoor een flesje geven (bijvoorbeeld voor het aanleggen) of inderdaad een hele fles terwijl jij dan de hele voeding van dat moment afkolft (zodat je geen stuwing krijgt en ook geen voeding over slaat)

Informeer ook eens of er een moedercafe of moedergroep bij jou in de buurt is. Dit soort onderwerpen hebben alle moeders meegemaakt en ze kunnen je veel tips geven! Je vindt ze via borstvoeding.nl

Veel succes!

Deel Deze Pagina