Hallo, Ik hoop dat u tijd heeft om mijn verhaal te lezen en eventueel advies te geven.. Ik ben 18 november bevallen van een prachtige zoon van ruim 4 kilo. Na 40 uur weeen had ik nog steeds 0 cm ontsluiting en is het uiteindelijk een keizersnede geworden. Daarna ben ik 2 liter bloed verloren door een complicatie. De borstvoeding kwam laat op gang en door de complicaties kon ik geen goede houding vinden omte voeden en kreeg ik hele erge tepelkloven. Gelukkig heb ik doorgezet met erg veel pijn. Ik ben mijn zoontje bij gaan voeden met een flesje omdat ik te weinig voeding had en hij meer dan 7% was afgevallen. Op dag 5 ging ik naar huis en kreeg ik een aantal dagen hele erge stuwingen. Ikkreeg er ook koorts bij. De dagen daarna had ik ergveel voeding en doordat ik beter kon zitten zijn de kloven ook weer geheeld. (gelukkig) Alles leek goed te gaan, maar toen dee stuwing weg was begon mijn probleem waar ik uw advies graag over wil horen. De kraamzorg ging weg en de volgende dag had ik in mijn linkerborst bijna geen melk meer. Mijn zoontje wilde ook bijna niet meer aan die borst drinken. Ik heb het even aangekeken en ben toen begonnen met kolven van die borst na de voedingen. Mijn rechterborst ging wel goed maar daar merk ik nu ook al aan dat het minder begint te worden. Mijn zoontje ging protesteren en wilde elk uur drinken, en ging heel veel huilen en wilde niet meer slapen. Hij bleef zo 6 a 7 uur wakker achter elkaar en wilde alleen maar drinken. Maar tegelijkertijd drinkt hij ook heel onrustig en minder krachtig, terwijl hij dat eerder heel netjes deed. Zelfs met die hele erge stuwing kon hij goed drinken en verslikte hij zich niet. Nu ben ik sinds gisteren weer begonnen met bijvoeden omdat het zo niet meer ging. Hij heeft nu heel goed geslapen sinds gisteren en hij heeft niet meer gehuild. Ik doe het nu zo: Overdag om de 3 uur voeden. (tenzij hij eerder komt) en daarna geef ik 30 tot 40 ml flesvoeding. Hij is nu 15 dagen oud. Daarnaast kolf ik mijn linkerborst na iedere voeding. Maarik begin nu ook te twijvelen aan mijn rechterborst. Ook drinkt hij dus niet meer zo geconcentreerd en krachtig. Sorry voor mijn hele verhaal maar ikwil zo graag bv blijven geven, en ik heb er ook al veel pijn voor moeten doorstaan en ik zou het zonde vinden om te moeten stoppen. Heeft u advies voor mij over hoe ik het moet aanpakken om mijn zoontje beter en effectiever te laten drinken aan de borst? En over hoe ik mijn voedingprductie omhoog kan krijgen? Moet ik blijven kolven na de voeding? Zo ja hoe vaak op een dag? Ook snachts? En hoeveel moet ik bijvoeden zodat hij toch genoeg voeding binnen krijgt? Hij heeft al tijden niet genoeg voeding binnen gekregen en daar maak ikme toch wel zorgen over... Pfff dat is een heel verhaal, ik hoop dat u mij advies kunt geven over hoe nu verder! Alvast hartelijk bedankt! Liefs Houda Oja en ik kolf van mijn linkerborst na de voeding maar een heel klein beetje. Echt nog lang geen 10cc.
Hallo Houda, Meid wat een verhaal zeg. Je hebt in die korte tijd al veel meegemaakt. Ik zou op veel dingen kunnen inhaken maar ik denk dat het het aller verstandigst is als je vandaag nog een LK in de buurt belt, Ze kan dan komen en kijken hoe het aanleggen gaat. Hoe hij drinkt, hoe/of er een goede melkoverdracht is. Samen kunnen jullie een goed beleid opstellen waar je mee aan de slag kan. Daarnaast is het gewicht natuurlijk belangrijk. Hij moet aankomen. Op zich doe je het goed door bij te voeden, op het CB of met de LK kan je overleggen hoe en wat met het bijvoeden. Ik zal je proberen stap voor stap toch vast een beetje op gang te helpen. Je zoontje moet aankomen Jou melkproductie moet omhoog. AANKOMEN: Ik weet niet precies hoeveel voedingen je nu geeft per etmaal. Probeer hem elke 3 uur te wekken voor een voeding (dat doe je nu ook al). 1 maal mag er maximaal 6 uur tussen zitten. Probeer hem aan te leggen, oefen 5-10 minuten. Als je een overgang in zuigfrequentie ziet (van snel zuigen naar grote halen waarbij hij klokt) dan mag hij blijven drinken. Merk je dat niet. Stop dan en geef hem melk met een flesje. FV of als je het hebt gekolfde melk. Drinkt hij wel, bied beide borsten aan. 1 kant helemaal leeg laten drinken. Andere kant (evt na wekken) als toetje. Probeer om na de voeding je borsten na het voeden verder leeg te kolven. Als je de ene voeding nakolft geef je de volgende voeding de gekolfde melk erbij. JOU PRODUCTIE Kolven en/of aanleggen. Waarom? Omdat het drinken niet effectief genoeg lijkt is de melkproductie achtergebleven. Door te kolven en vaker aan te leggen creƫer je meer vraag en uiteindelijk meer aanbod. Als je na het voeden afkolft krijg je de meest vette melk, waar hij goed op kan groeien. Probeer snel een weegafspraak op het CB te maken of laat de LK wegen als ze bij je komt. Hou het gewicht in de gaten. Als hij niet effectief drinkt dan kolf je de borsten max 15 minuten of totdat het niet meer stroomt. Ook het aanleggen zelf is natuurlijk nog een punt van aandacht maar via de mail kan ik in deze situatie weinig bieden. Ik raad je nogmaals aan een LK in jouw buurt te zoeken, neem mijn verhaal mee als je dat wilt, en kijk of zij jou kan helpen met concrete tips / aanleggen, etc. De begeleiding van een situatie die jij in je bericht schetst red ik in de praktijk zelfs niet in 1 consult. Ondanks de slechte start vind ik dat je het super doet, je let erg goed op je kindje en je trekt aan de bel. In een vraag van een andere moeder schreef ik ook al dat je als moeder zelf al veel dingen ziet, maar soms moet iemand anders de feitjes aan elkaar plakken. Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven. Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld. Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel. Stap voor stap. Leg hem zo dat zijn neus tegenover de tepel ligt Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen Als reflex zal hij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt hem helpen door zijn kinnetje wat naar beneden te duwen. Als zijn mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van zijn gehemelte (niet recht naar binnen) Dan breng je hem naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat hem dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel) Een groot deel van de tepelhof moet in zijn mondje zijn. De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten. Borstvoeding geven mag geen pijn doen! Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is hij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met zijn armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal. Heel veel succes, Hou je me op de hoogte? Ilse
Hoi Ilse, Bedankt voor je uitgebreide reactie. Inmiddels ben ik bij het consultatiebureau geweest en ben ik via hun bij een lactatiekundige geweest. Mijn zoontje was ondanks alles redelijk aangekomen. Dus daar was ik wel blij mee. Hij is nu 3 en een halve week oud. Ik heb een goed consult gehad bij de lactatiekundige en ze heeft me een nieuwe houding geleerd en gekeken hoe mijn zoontje drinkt. Mijn zoontje blijkt goed te drinken alleen valthij snel in slaap omdat hij niet voldoende slaap krijgt overdag. Ik moet hem dus wakker houden tijdens de voedingen en hem daarna even in de box laten 'spelen' en daarna wakker in bed leggen. Gaat hij huilen dan na een kwartier 1 borst nog even aanbieden en daarna dat nog een keer herhalen als datnodig is. Daarna moet hij toch wel slapen. Helaas was dat niet zo bij mijn zoontje Dus wat ik nu doe is: Geen flesvoeding meer sinds woensdag 19.00 uur. Dat gaat heel goed en ik heb het gevoel dat ik meer voeding begin te krijgen. Waar ik natuurlijk heel blij mee ben. Ik kom nu ongeveer op 10 voedingen per 24uur uit. Dat is netjes toch? Slapen gaat nog wat moeizaam. Laten huilen werkt niet zo goed (heb het echt vaak geprobeerd) want hij wordt echt helemaal overstuur. Maar ja dat slapen pak ik later wel aan als hij wat ouder is en als de borstvoeding helemaal goed loopt. Wel heb ik nu spruw (tenminste dat denkt de lactatiekundige, maar er is bij mijn zoontje niks te zien) en ik heb ook vaatkramp! En daar heb ik wel veel last van. Wat ik nu gebruik is gentiaan violet. Sinds vandaag gebruik ik dat,ik hoop maar dathet werkt want ik vind het echt rotspul!!! Maar ik moet iets proberen want mijn tepels doen heel erg veel pijn en worden steeds om de paar minuten helemaal wit en zijn op dat moment zeer pijnlijk. Dit is de hele dag door. Tussen die 'aanvallen' door gaat het goed met mijn tepels en heb ik geen kloven of pijnlijke tepels... Ik heb nog wel een vraagje: Ik wil ook gaan beginnen met kolven om een voorraad voedingen op te bouwen en te oefenen voor als ik een keer weg ga ofzo. Ik weet alleen niet wanneer ik moet gaan kolven. Want als ik het tussen de voedingen door doe dan ben ik bang dat mijn zoontje weer eerder komt en dat ik dan net heb gekolft en dus weinig voeding heb.. En daarbij komt nog dat ik bijna niks kolf. Nog minder dan 10 cc. Dus mijn vraag is wanneer kan ik nou het beste kolven en hoe komt het dat ik zo weinig kolf? Dan word ik meteen weer onzeker dat ik weinig voeding heb ofzo... Nouja in ieder geval bedanktvoor het lezen.. Liefs Houda
Hallo, Wat fijn dat je een goed consult hebt gehad, waar je wat mee kan. Ook mooi dat je zelf al merkt meer melk te krijgen nu je geen flesvoeding meer aanbiedt. Ik denk dat het echt goed loopt bij jullie. Dat slapen, tja, dat hoort er bij (bij een baby en niet specifiek bij borstvoeding) (Leuke link over slapen: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Aanverwant - Samen slapen ) Wat je beschrijft over die pijn in je tepels. Het kan spruw zijn maar het kan ook zijn dat er alleen vaatkramp speelt. Maar goed, door de mail kan ik daar niets over zeggen. Vaatkramp is heel pijnlijk en is erg beinvloedbaar door temperatuursovergangen. Het wordt ook wel syndroom van Raynaud genoemd. een heel goede remedie is warm houden van de borst. Lees er meer over op: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Vasospasme en syndroom van Raynauds dan je vraag over kolven. Als je een voorraadje wilt kolven dan zal je dat bij elkaar moeten sprokkelen. Zeker omdat je nu nog echt aan je eigne productie aan het werken bent. het beste kan je in de ochtend kolven. Veel kindjes slapen na de ochtend voeding wat langer. Als je dan na een uurtje na de ochtend voeding probeert te kolven dan heb je de meeste kans iets meer te kolven. In principe kolf je niet veel omdat er een vraag en aanbod is ingesteld. Je hebt dus niet zomaar een voeding tussendoor over zeg maar. Als je gekolfd hebt hoef je niet bang te zijn dat je niet genoeg voeding hebt voor de volgende voeding. De meeste melk wordt tijdens de voeding aangemaakt. Als je regelmatig op dezelfde tijd gaat kolven dan zorgt het kolven overigens ook voor een wat hogere productie. Kan je hier wat mee? Succes Ilse
Hoi Ilse, Bedankt voor je reactie. Helaas ben ik bij het CB bureau gegaan en mijn zoontje was in een week tijd maar 75gram aangekomen terwijl hij net zijn voeding op had. Ik ben nu dus weer aan het bijvoeden.. Ik was dus te optimistisch. Nu ben ik vamorgen gaan kolven bij de ochtendvoeding en heb ik mijn zoontje alleen een flesje gegeven voor 1 keer. (normaal geef ik altijd eerst borstvoeding en daarna pas een flesje kv). Maar ik wilde gewoon kijken wat ik zou kolven. Ik kolfde links (mijn slechte borst) maar 10cc en rechts net boven de 50 cc. Mijn zoontje is vandaag een maand oud. Dat is toch veel te weinig? Ik weet dat mijn zoontje waarschijnlijk meer uit mijn borsten haalt en dat het niks zegt over de hoeveelheid melk maar dit is toch wel een heel groot verschil vind ik zelf! En ik heb ook heel lang gekolft en ook tussenpauze gehouden omdat ik dan dacht dat als ik weer opnieuw begon met kolven ik weer een tsr zou krijgen en dat lukte ook.. (rechts dan want links niet) Maar alsnog maar in totaal 65cc. Ik geef nu 60 cc bijvoeding na iedere voeding en hij drinkt het helemaal op. Volgens mij lust hij nog wel meer... En ik heb dus vorige week de hele week geen bijvoeding gegeven en mijn zoontje dus heel vaak aangelegd, dan zou mijn vraag en aanbod nu toch al beter op elkaar afgestemd moeten zijn? Want hoe kan ik nu mijn productie omhoog krijgen? Ik kan niet zonder bijvoeding want dan groeit mijn zoontje niet goed en dat heb ik er niet voor over... En ik kan ook niet tussendoor kolven wat ik wel wil, want mijn zoontje slaapt heel weinig alleen. Hij slaapt dus veel op schoot,dus danheb ik geentijd om te kolven... Ik heb heel veel motivatie om door te gaan want ik wil eigenlijk helemaal geen flesvoeding geven maar ik heb nu al zo veel gedaan om mijn productie omhoog te krijgen maar blijkbaar lukt dat dus niet?! Mijn moeder moest ook stoppen met bv omdat ze op een gegeven moment gewoon echt niet meer genoeg had, is dat erfelijk ofzo?? Wat kan ik nou echt doen om mijn productie omhoog te krijgen? Of kan het soms zo zijn dat je gewoon niet genoeg kan aanmaken? Want mijn zoontje wordt natuurlijk groter en moet op een gegeven moment toch nog meer gaan drinken.. Pfff ik zit er echt heel erg mee want mijn zoontje en ik genieten echt van de bv! Liefs Houda
Hallo, Meid wat een teleurstelling. Als ik zo lees hoeveel je kolft is dat inderdaad niet echt heel veel. Hoe gaat het nu? Is je productie door vaak aanleggen verhoogd? Wat je zelf schrijft, vaker aanleggen of kolven verhoogt je productie. Bij vaker aanleggen ishet wel van belang dat hij effectief drinkt. Misschien kan je ene LK laten meekijken en samen een goed beleid opstellen. Dat is via de mail niet te doen. Zeker in jouw situatie zou ik het aanleggen zelf graag eens zien. Succes met je productie Ilse
Hoi Ilse, Bedankt voor je reactie. Er is in de tussentijd weer een hoop gebeurd. Ik ben namelijk gecurreteerd omdat ik nog een stukje placenta bleek te hebben.. Gedoe allemaal en het heeft mij veel stress gegeven. Kan het nu zijn dat mijn bv beter op gang komt? Ik heb weleens gehoord dat het niet goed voor je productie is als je nog een stukje placenta in je buik hebt. Ik heb toen ik in het ziekenhuis lag mijn zoontje voor en na de voeding gewogen zodat ik een keer kan zien hoeveel hij echt binnen krijgt. Dit was overdag en savonds 70cc en in de nacht (maar toen had hij er voor het eerst 5 uur tussen gelaten dus mijn borsten zaten heel vol) dronk hij 100cc. Maar dit is toch veel te weinig en dan vooral die 70 cc?? En tijdens die voeding moet ik echt mijn best doen, dus hele tijd wakkeer houden, uitkleden, vaak wisselen van borst enz. Heel vermoeiend dus... Als ik kolf komt er nog steeds niet meer uit dan links nauwelijks 10cc en rechts 30 a 40 cc per keer. Dat is dus echt heel weinig. Ik geef nu iedere voeding een flesje van 60cc na. Dit drinkt hij overdag vaak op maar snachts wil hij geen flesje. Aanleggen gaat goeds daar is al eens naar gekeken en dit gaat heel goed. Ook hapt hij de laatste tijd weer met een open mondje naar mijn borst zodat hij een grote hap heeft. De vaatkramp gaat ook beter, is nog niet helemaal weg maar ik heb niet meer zovel pijn aan mijn tepels. Ik voel ook dat ikrechts tijdens het drinken een tsr krijg. inks voel ik dat niet en merk ik dat mijn zoontje heel braaf door blijft 'drinken' terwijl er helemaal niksmeer uit blijkt te komen. Hij slikt danhelemaal niet. Ik laat hem dat vaak even doen zodat die borst toch gestimuleerd wordt maar het lijkt wel of links het gewoon niet doet!! Ik word er erg gefrustreerd van allemaal dus ik hoop dat mijn productie nu beter gaat worden door de curretage of is dat een fabeltje?? Ik blijf de voeding geven die ik heb, want ik wil gewoon echt niet stoppen. Maar ik beginwel een beetje de hoop te verliezen dat ik ooit volledige bv kan geven.. Ook vind ik het moeilijk om erachter te komen hoe ikhet beste mijn productie kan verhogen want door die bijvoeding komt hij niet eerder dan om de 3 uur en soms zelfs langer. (dan probeer ik hem wakkeer te maken maar dan lukt het drinken aan de borst helemaal niet meer want dan is hij moe). Dus ik kan hem niet vaker aanleggen want als ik minder of stop met de bijvoeding dan groeit hij niet goed of is direct na de voeding al niet tevreden.. Dus om de 2 uur aanleggen ofzo dat lukt niet. En extra kolven tussendoor lukt ook niet echt want hij slaapt heel moeilijk dus ik heb vaak geen tijd om tussendoor te kolven.. Want dan is hij al wakker. Wat ik wel doe is na de voeding kolven terwijl mijn man het flesje geeft. Dan krijg ik er nauwelijks wat uit (20cc totaal) maar dan zijn mijn borsten wel extra gestimuleerd, of helpt dit niks?? Nou je merkt wel dat ik even niet meer weet hoe ik verder moet. Ik blijf zowieso geven wat ik heb maar ik wil HEEL GRAAG volledige bv geven. Kan het zo zijn dat ik gewoon niet genoeg KAN produceren?? Of kan iedere vrouw genoeg melk krijgen?? Nou ja ik wacht weer even op je antwoord! Alvast bedankt! Liefs Houda