Kolven lukt niet meer, iemand tips?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Macdee, 3 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Mijn dochter is bijna 5 maanden en drinkt nog heerlijk alles uit de borst. Nu moet ik helaas wel 2 dagen in de week werken en op mijn werk moet ik kolven.
    Ik heb nooit problemen gehad met kolven (bij mijn zoon zelfs fulltime gekolfd), maar de laatste weken is het drama.
    Tot 3 weken geleden moest ik 8 minuten kolven om ca. 180 cc te hebben. Nu kolf ik zeker 25 minuten en dan kom ik maar tot 130 cc. Mijn borsten zitten wel ontzettend vol dan, maar ik krijg het er gewoon niet uit.
    Ik zet al een foto neer en probeer echt te ontspannen (maar dat kolven vind ik gewoon niet leuk), maar ook thuis lukt het kolven niet goed.
    ik heb ook haast geen toeschietreflex met kolven en als mijn meisje uit de borst drinkt, heb ik dat wel heel erg.
    Iemand ideeen hoe ik dit ga oplossen?

2. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik heb dat ook een poosje gehad, wat bij mij goed hielp was Syntocinon neusspray om je toeschietreflex op te wekken. Even de huisarts bellen voor een receptje.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Gebruik je nog dezelfde kolf? Dan is het motortje misschien over z'n hoogtepunt heen.

En anders is die neusspray misschien wel een goed idee.
    Verder de gebruikelijke tips: neem de tijd, drink veel, pak er een boekje bij, of bekijk wat filmpjes van je baby, kolf-pauze-kolf-pauze-kolf, liever een paar keer kort dan één keer lang.

4. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Ik had een nieuwe kolf gekocht en ook nog een andere van een vriendin geprobeerd, maar dit maakt helaas geen verschil.
    Helaas ben ik niet in de mogelijkheid om meer dan 2x te kolven (eigenlijk komt 1x het beste uit). En het duurt zolang voordat het echt een beetje begint te lopen, zeker wel 10 minuten.
    Gelukkig heb ik wel een dubbele kolf!

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Voor mij is de syntocinon-spray absolute noodzaak! Dit is een lichaamseigen stof, oxitocine, het 'knuffelhormoon' dat normaal je kindje bij je oproept. En let op: deze verliest zijn werking na een week of 4, die korte houdbaarheid is dus geen onzin.

Verder had ik een erg lange 4 mnd dip en kolfde ik toen ook bar slecht, met 3 of 4x kort kolven ging het beter.

Ook kolfde ik een periode slecht toen ik wat nieuwe onderdelen voor de kolfsetjes nodig had: de onderdelen waarmee het vacuum werd gemaakt waren te slap geworden: trechtertjes en cupjes. En doordat mijn borsten een stuk zachter waren geworden had ik inlegcups nodig in de trechtertjes om de borst goed 'vast' te zetten om goed vacuum te maken.

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

O ja, en net als jij zegt ken ik het gevoel dat ze nog vol zijn maar het niet eruit komt: borstcompressie is daarop het antwoord in mijn geval! Even vogelen hoe je dat kunt doen zonder je vacuum te verliezen, maar dan "plonst" het bij mij weer lekker door :D

Hopelijk kun je wat met deze tips!

7. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Ik moet de neusspray misschien weer vragen, maar de eerste keer hielp hij niet. toeschietreflex komt echt pas na een paar minuten.

8. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

16 aug 2009
    1.837
    0
    0
    bij mij hielp de neusspray enorm. Daarnaast wissel ik tijdens het kolven regelmatig even van borst.
    Dus niet 1 helemaal leeg en dan de ander, dat werkt hier namelijk niet.
    succes ermee

9. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Allemaal bedankt voor de tips. Ik ga nog even de HA bellen voor die spray !

10. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    Bij mij hielp de spray ook erg goed. En nu zo der de spray en het wil een keer niet dan ga ik me ff inbeelden hoe mooi ze is en als ik dan die tinteling voel van geluk begint het gelijk te stromen. Ook een boekje meenemen met leuke stukjes om te lezen helpt hier goed. Merk dat het vaak de angst is van het niet lukken

11. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik voelde een tijdlang geen toeschietreflex, maar het ging wel stromen na gebruik van de spray. Zonder echt niet.

12. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    ik heb ook moeite met kolven op mijn werk. de 1e borst gaat goed (heb een enkele kolf) maar bij de 2e krijg ik geen toeschietreflex meer. zou de spray daar ook nog voor helpen??

13. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    dat heb ik ook gehad!
    als ik dan bijna klaar was met de eerste gebruikte ik de spray pas zodat het bij de tweede ook lukte

Deel Deze Pagina