Schema 7,5 - 8 mnd, met bv en slaapjes? hoe nu verder?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Babel44, May 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Wat is jullie schema?

Het onze ongeveer als volgt:
    7u bv, hopelijk nog een uurtje slapen, dan nog wat bv
    10u bv
    10-12 slapen
    13u fruit
    14u bv
    15-16:30 slapen
    18u bv
    18:30 groente
    20u bv
    20:30 slapen voor de nacht
    01u bv
    04u bv

Tussendoor (overdag uiteraard ;)) krijgt ze meestal nog 1 of 2 keer een broodkorst. Papjes oid geven we nu (nog) niet.

Ik zit even te puzzelen hoe nu verder, ik vind het niet optimaal, Ik wil graag dat ze overdag voldoende drinkt zodat ze niet 's nachts hoeft "in te halen", maar dan heeft ze weinig trek in bijvoeding. Maar ik wil ook wel graag dat de bijvoeding belangrijker wordt, zodat ze misschien 's nachts wat minder honger heeft in de bv... dat voelt ergens tegenstrijdig en ik weet nu niet zo goed hoe ik verder moet.

Overigens geven ze op de creche pas om 15u fruit, vind ik niet optimaal, lijkt mij beter om fruit en groente een beetje te spreiden met brood ertussenin, als bijvoedingsmomenten?

En spreekt het cb met 7 mnd al van 5 eetmomenten, nl 2x brood en 1x avondeten, met daartussen fruit en een ander tussendoortje? Ik geef liever fruit dan 2x brood eigenlijk! En hoe krijg je dat in vredesnaam in een dag gepropt...? Is natuurlijk een kv-advies, maar is dan de bedoeling dat die maaltijden echt hele flessen vervangen? Vanaf wanneer verving het eten bij jullie echt hele bv's?

Sorry, veel vragen, net terug van vakantie waar het allemaal een rommeltje was (wel een fijn rommeltje :)), en ben nu weer even op zoek naar structuur ;). Graag jullie schema's en adviezen/meedenken! Thx!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Toen mijn kinderen die leeftijd hadden was het enige schema dat we volgen dat van mijn maaltijden. Als ik iets at, dan bood ik ook iets aan. Borst en slapen gingen verder gewoon op verzoek. Daar zat wel gewoon regelmaat in hoor, maar het kon wel van week tot week wat verschillen.

3. MC lover

MC lover Actief lid

Aug 16, 2007
    436
    0
    0
    Valkenswaard
    Eigenlijk hetzelfde als dirksmama, ze at (en eet) dus 3 "hoofdmaaltijden", 's morgens en 's middags brood, 's avonds warm, dan nog tussendoor iets van fruit en evt. een rijstwafel ofzo. BV gaat gewoon op verzoek en de slaapjes ook. Madelief slaapt pas een week of twee door (nou af en toe wordt ze nog om bv 23.30uur en/of 5.00 uur wakker maar meestal van ongeveer 21.00 uur tot 07.00 uur). Eerst was het 's nacht nog om de drie uur terwijl ze het overdag veel langer uithield. Ik denk eerlijk gezegd dat ik haar eerst te snel uit bed haalde (en als ze dan mama rook dan wilde ze natuurlijk even drinken, haar lichaampje wende dus ook om op die tijsdstippen te eten dus werd ze steeds weer wakker 's nachts) ik was bang dat de jongens en papa wakker werden maar die slapen werkelijk overal doorheen:(. Nu laat ik haar 's nachts even mopperen of zachtjes huilen en dan valt ze vaak vanzelf weer in slaap, alleen als ze echt serieus hard huilt dan ga ik naar haar toe.

4. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Wij deden/doen het net zoals de andere mama's hier. Gewoon vaste voeding aanbieden als we zelf eten en eventueel tussendoor na een dutje ofzo. Borstvoeding gewoon op verzoek. Sommige periodes dronk hij dan nog maar een keer of 4, momenteel drinkt hij overdag heel vaak maar slaapt hij 's nachts redelijk door. En hij eet dan ook nog eens erg veel van andere voeding momenteel.

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Dank voor al jullie reacties! Sorry dat mijn reactie even uitbleef, ik had het wel direct gelezen en heb er ook al veel aan gehad. Ik bied nu lekker vaak iets aan en het gaat nu ook makkelijker ofzo. Wel eet ze nog erg weinig, maar tja, dat kun je toch niet dwingen.

MC lover, ook jouw opmerking over het slapen zette me aan het denken, ze ligt nu ook voor de nacht in haar eigen kamertje en papa probeert haar eerst te sussen, kijken of dat iets uitmaakt. We geven ook een papje 's avonds (vindt ze heerlijk! Gewoon biobim + bv) en het leek 3 dagen redelijk te werken, vannacht helaas weer niet, maar goed, we zien het wel. Die granen zijn sowieso niet ongezond voor haar, en 's avonds nog wat kunnen lezen oid is ook wel fijn :)

6. blinky

blinky VIP lid

Feb 11, 2010
    8,249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    7.30 bv
    10.00 fruit + bv
    13.00 1 boterham + bv
    15.30 bv
    18.30 groente, aardappel, vlees + bv
    21.00 bv

slapen is heel wisselend bij Denny. als hij moe lijkt gaat hij lekker naar bed

7. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    volg je eigen gevoel en je baby waar die behoefte aan heeft. sommige kindjes eten al veel op die leeftijd en andere kindjes niet. sommige kindjes hebben moeite met verteren (darmpjes) dus geef het de tijd, laat je niet pushen door CB of anderen!! onze kleine doet het gewoon langzaamaan en het gaat prima!hij is bijna 11 maanden (een maandje te vroeg geboren) en eet fruit, pap van rijstebloem, brood en groenten (evt met aardappelen) op een dag verder BV. hij heeft energie voor tien en is nooit ziek...(hij drinkt helaas niets anders, wil alleen enkele slokjes water en alleen uit oefenbeker)

8. Bri

Bri Niet meer actief

Met 7-8 mnd verving het vaste eten (brood, fruit, groente) bij m'n oudste nog helemaal geen BV, hij wilde er nog niet veel van weten.
    Bij m'n jongste al wel, zij ging veel sneller meer eten.
    Kijk gewoon wat je kind aangeeft.
    Ik vind het nogal wat, 2 broodmaaltijden bij een kindje van nog geen 8 mnd. Ik begon net met een broodkorstje met 7 mnd, dan aten ze 3 weken later echt nog geen hele boterhammen.

Fruit gaf ik rond 10 uur 's morgens (nog steeds) en groente op het moment dat wij ook warm eten, gezellig met z'n allen aan tafel. Dat is meestal rond 18 uur.
    Ontbijt was op die leeftijd BV, geen brood of pap.

Meestal liep ik zo'n 1-2 maanden achter op die schema's uit het Groeiboekje.

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Dank jullie wel.

Ik laat me niet opjagen hoor, ik was na de vakantie gewoon een beetje kwijt hoe het ook alweer zat, ik moest het toch weer uitleggen aan kdv en oma, en zat ook een beetje te hannesen met op verzoek en op "schema".

Nu heb ik het gewoon weer gescheiden: bv en slapen op verzoek, en eetmomentjes zvm met mij mee, en ik bied ook wel fruit en een stukje brood vlak na elkaar aan, bijv voor ontbijt een stukje brood met wat boter, en daarna nog een stukje fruit. Rond een uur of elf wat fruit, en doe dan ook wat moeite haar te laten eten door wat geraspte hapjes erbij aan te bieden. Lunch weer stukje brood met fruitje na, etc. Zo is het minder erg als er eens een of twee momenten in het water vallen en kan ik ook uitvinden wanneer ze zelf het liefst iets eet, hoop ik.

10. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

Feb 2, 2010
    1,779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,

Het verschilt echt enorm per kindje denk ik. Ik had het idee dat mijn dochter al eerder aan vaste voeding toe was maar heb daar netjes mee gewacht tot ze 6 maanden was. Sinds vorige week donderdag zijn we begonnen met van alles aan te bieden, brood, fruit en groente. Ze vind alles lekker maar het lekkerst vind ze brood. Ze krijgt het 's ochtends en tussen de middag. Vorige week donderdag at ze 1 stukje, de volgende dag al een kwart boterham en nu 's ochtends een halve en tussen de middag een halve! Ze kaant het zo weg! en dan ook nog gewoon haar 'normale' portie bv op een dag. De een gaat gewoon sneller dan de andere. Let op je kindje, die geeft wel aan als het genoeg heeft.

X

Share This Page