1 maal daags bv

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Nina010, Sep 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nina010

Nina010 Bekend lid

Jul 20, 2008
    820
    0
    0
    hallo!

Ik ben de afgelopen weken de bv gaan afbouwen naar de fles en dat gaat prima.Nu wil ik graag 1 keer sochtends bv blijven geven.
    Maar gisteren wilde mauro helemaal niet en begon zo te schreeuwen dat ik maar de fles heb gegeven en vanochtend dronk hij 5 minuten en viel in slaap. Ik heb geen stuwing. ik geef bv met tepelhoedje, ik zag dat er wel melk in zat.De dagen daarvoor merkte ik wel dat ik niet meer echt de stroperige melk zag wat ik eerst wel had, dat is toch de achtermelk? ik laat mauro soms wel 25 minuten per borst drinken maar ik zie die melk niet. hoe kan dit?krijgt hij dan wel genoeg binnen met die voeding?
    ik wil dolgraag die bv sochtends blijven geven maar ben bang dat het zo snel gaat afnemen.
    Wat moet ik doen? handkolf aanschaffen om toch de productie op gang te houden?

gr, nina

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Nina,

Het is lastig te zeggen hoe jou lijf reageert. Veel vrouwen kunnen nog lang 1 BV blijven geven. er zijn echter ook vrouwen waarbij het lijf zelf ook deze laatste voeding snel afbouwt. Zeker met een hoedje kan dat sneller het geval zijn omdat de melkoverdracht toch net iets minder optimaal is als zonder hoedje. Als je echt die voeding in stand wilt houden dan kan je met kolven de productie wel weer wat proberen op te krikken.

De tijd zal leren of het effect heeft.

Succes

Ilse

3. Nina010

Nina010 Bekend lid

Jul 20, 2008
    820
    0
    0
    hoi ilse, dank je voor je snelle antwoord!

ik heb een kolfapp besteld dus die komt gauw binnen. hoeveel raad jij aan dan om te kolven?hoe vaak per dag dien ik dat te doen?
    zou zo fijn zijn als het zou lukken.
    ik hoor het graag van je.
    gr, nina

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Nina,

Goed van je dat je voor die ene voeding helemaal wilt gaan!

Je moet zelf even kijken hoeveel je moet kolven.
    In elk geval als je gevoed hebt de borsten nog extra leeg kolven. En dan een uur later weer. Ik denk maar gewoon hardop hoor. Als je verdeeld over de dag gaat kolven zal je op die momenten weer een voeding opbouwen. Als je straks weer alleen wilt aanleggen dan zit je wel met volle borsten op de `oude ` kolftijden (snap je het nog)

Als je extra kolft dan dus zoveel mogelijk rondom het moment dat je ook aanlegt.

Heb je hier wat aan?

Succes meid! Zal vast goedkomen!

Ilse

5. Nina010

Nina010 Bekend lid

Jul 20, 2008
    820
    0
    0
    ilse daar heb ik zeker wat aan! super bedankt!
    ik heb het kolfapp inmiddels binnen en geef nu onder dit typen mauro de borst, ik zal daarna de kolf erop zetten. en een uurtje later weer.
    op zich heb ik geen probleem met volle borsten op oude kolftijden..ik wil er alles aan doen om die voeding te behouden. dus stel ik heb n rustige dag dan kan ik dus vaker kolven?ik bedoel ookal zou ik dit niet elke dag doen.dat is geen probleem?

vind het zo'n fijn momentje de kleine aan mm borst en ja bv blijft toch de beste voeding.

gr, nina.

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Nina,

Goed hoor! Ik denk dat je heel goed weet wat je doet! Volg je gevoel en het gaat je vast lukken om nog lang van die ene voeding te genieten!

Succes

Ilse

7. Nina010

Nina010 Bekend lid

Jul 20, 2008
    820
    0
    0
    hoi ilse

nou ik ben inmiddels 3 dagen aan het kolven en ik had eerlijk gezegd verwacht dat er meer melk uit zou komen..
    ik kolf nu dus nadat mauro aan de borst is geweest( wat hij steeds meer ongeduldig doet, na paar minuten schreeuwt hij het uit)en een uur erna. Ik heb dan in totaal zo'n 40-50cc borstvoeding(dus totaal uit 2 borsten). dat lijkt mij wat weinig?Ik kolf ieder borst 15-20 minuten.De melk die eruit komt is de voormelk want die is echt waterig. Ik blijf het uiteraard wel doen. Vraag me gewoon af of de melk meer zal gaan worden of dat dit 'het'gewoon is.
    Overigens groeit hij super goed, hij weegt al 6 kilo! wat bij mij meteen weer de volgende vraag oproept.. is dat niet te zwaar? Hij was bij zn geboorte 3,6 kilo.Ik las namelijk dat baby's als ze een half jaar oud zijn hun geboortegewicht verdubbeld hebben..maar daar zit mauro dan al bijna op..

groetjes, nina

8. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Wat goed dat je zo intensief kolft en wat ontzettend frustrerend dat het niet de verwachtte vermeerdering oplevert.

Het volume wat je kolft en het feit dat het waterig oogt klinkt mij alsof er geen toeschiet reflex komt.

In principe is het voldoende als je per borst 10-15 minuten kolft. Langer heeft geen zin als het niet uitstroomt.

Zie je straaltjes of snelle druppels komen na de eerste keren aanzuigen?

Als ik me je verhaal nog goed voor de geest haal dan geef je nu KV toch? Bekijk op de richtlijnen of je de juiste hoeveelheid voeding geeft. Voor vragen over de hoeveelheden KV kan je ook bij het CB terecht.

succes

ilse

9. Nina010

Nina010 Bekend lid

Jul 20, 2008
    820
    0
    0
    hoi ilse,
    begint meestal met druppels maar gaaf dan over naar kleine straaltjes en dan weer druppels etc.
    ja ik geef kv 6 x per dag en 1 keer bv(sochtends). maar het aanleggen aan de borst wil mauro niet meer sinds paar dagen.hij zuigt heel even word dan driftig en gaat huilen. dus nu kolf ik sochtends en een uur later weer en geef dat dan uit een flesje. wel erg jammer want vond hem nog keer aan de borst wel zo fijn.. maarja kbegrijp het wel uit de fles komt lekker veel melk en aan de borst moet hij hard zuigen door het tepelhoedje en dan komt er weinig..
    ja ik geef volgens de richtlijnen genoeg voeding, hij groeit ook prima.

uit mn linkerborst komt trouwens wel duidelijk veel meer melk dan uit de rechter. is dat normaal?

wat vind jij als je het zo hoort, heeft het nut om te blijven kolfen sochtends en hem dat te geven of denk je dat het weinig nut heeft?
    gr, nina

10. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik kan je niet echt antwoorden. Ik denk dat je heel goed bezig bent maar hoe lang je dat op deze manier vol houdt is heel persoonlijk en dat is zeker niet aan mij om te zeggen of en hoe lang je doorgaat. Mijn motto is altijd, BV geven doe je zo lang als jullie beide dat willen.

Dat je links meer produceert is iets wat vaak voorkomt. Veel vrouwen hebben een onevenredige productie. Gekscherend noemen we het wel eens chocolademelk kant en de gewone....

Succes Nina,

Wat je ook besluit, je inzet tot nu toe verdient al een grote pluim!!!

Ilse

Share This Page