Wanneer geen melk meer na stoppen met bv?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Hanneke, Jul 30, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Mirjam en/of Saskia,

Na ruim 3 jaar heeft onze jongste dochter volgens ons besloten dat het klaar is met de borstvoeding, iets dat uiteraard helemaal prima is en vind het ook mooi dat dit vanuit haar gekomen is.

Ze dronk al een tijd nog maar 1x per dag bij mij, vervolgens een tijdje alleen laten drinken als ze zelf vroeg max 1x per dag. Tijdens onze vakantie begin van deze maand heeft ze 10 dagen erg vaak gedronken, bijna elke nacht en regelmatig meerdere keren overdag. Maar na thuiskomst nu bijna 3 weken geleden vond ze het genoeg, ze heeft nog 1 x gedronken en meer niet.

Vanmorgen vroeg ze ineens of ze mocht drinken, ik heb gezegd nee joh kan toch niet is op, ze ging toch proberen, heeft een paar halen genomen zegmaar en zei zelf is op (waarschijnlijk ongeduldig en mij napraten) maar ze was haast nog niet bij mn borst weg of er kwam toch wat voeding.

Ik heb totaal geen last van mn borsten of iets dergelijks, maar eigenlijk was mijn vraag hoe lang blijf ik nog voeding hebben? Of is dat niet te zeggen?

En wat is het advies over nog wel laten proberen te drinken en zeggen dat het op is of bijvoorbeeld juist gewoon niet meer laten drinken?

In ieder geval alvast bedankt voor het lezen en eventueel jullie antwoord, zo gek eigenlijk na al die tijd borstvoeding te hebben gegeven dan toch weer op een punt komen met twijfels terwijl je denkt alles zo een beetje wel te weten.

Groetjes Hanneke.

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi Hanneke.

Als eerste mijn compliment voor het lange tijd BV geven, helemaal TOP.

Je kan nog best wel een tijdje melk uit de borst hebben, voor het helemaal "op" is. Dat is per vrouw verschillend en de tijd zal dat gaan leren.
    Als je geen BV meer geeft, hou je een volle borst en die geeft een seintje naar je hersenen dat ze geen melk moeten aanmaken.
    Zoalng jij geen last hebt van stuwing of andere ongemakken, zou ik helemaal niets doen en de natuur zijn gang laten gaan. Dan houd het vanzelf op.
    Ook wanneer je al een tijdje geen melk meer hebt, kan het voorkomen dat er ineens toch weer een beetje melk uit je borsten komt. Dit is geheel normaal.

Of je je dochter weer wilt laten drinken aan de borst is geheel aan jou. Dat is een keuze die alleen jij kan maken.

Groetjes Saskia

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Saskia,

Dankjewel voor het antwoord op mijn vraag en uiteraard ook dankjewel voor het compliment.

Eigenlijk staat er dus geen tijd voor van hoelang dat het ongeveer duurt, dan wachten we het gewoon af en zien we het wel. Mocht ik last van mijn borsten krijgen dan neem ik de kolf er wel even bij.

Dankjewel ook voor het antwoord over het nog wel laten drinken of niet, ga het daar nog maar eens met mijn man over hebben, even kijken of de neuzen dezelfde kant op staan. Er is in ieder geval geen goed of fout daarin begijp ik.

Nogmaals dank voor het antwoord!

Groetjes Hanneke.

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hi.

Als je inderdaad last krijgt van stuwing, dan kan je de kolf gebruiken om de druk eraf te halen, maar niet verder kolven.

Je kan ook onder een warme douche de melk eruit masseren tot de druk weg is.

Een volle borst remt de productie, een lege borst stimuleert de productie.

Een strakke BH kan ook nog helpen.

Succes met het maken van een keuze om wel of niet door te gaan met BV.

Groetjes Saskia

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Saskia,

Nogmaals dankjewel voor je antwoord, lief dat je nogmaals hebt geantwoord.

Wat je schrijft over kolven heb je inderdaad helemaal gelijk in anders is er weer vraag en komt er weer meer aanbod, maar gezien er geen echte vraag is vanuit onze dochter hoeft er ook geen aanbod meer te zijn, ze heeft er de andere dagen deze week ook niet meer om gevraagd.

Wel heb ik het er (na aanleiding van jouw laatste zin toen ik die van de week las) met mijn man over gehad want zo had ik het nog niet bekeken en we hebben besloten haar toch te laten proberen als ze wil drinken, maar er wel bij te zeggen dat het op is.

Verbieden willen we niet, wil niet dat ze er een trauma aan over houd dat ze eerst altijd gewoon mocht en nu ineens niet meer omdat ze er zelf een tijdje niet om vroeg. En we gaan er vanuit dat ze vanzelf er niet meer om vraagt.

Groetjes Hanneke.

Share This Page