kolven lukt niet meer...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door firsttimemom, 13 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Ons meisje is nu ruim 2 weken oud, borstvoeding is eigenlijk vanaf begin goed op gang gekomen, alleen omdat ons meisje te veel af viel, en snel in slaap viel tijdens het voeden hebben we op advies van de kraamhulp een kolf aangeschaft (medela handkolf). Ik heb een paar dagen na het voeden na-gekolfd (steeds rond de 10 cc per borst) en dat via fingerfeeden nog gegeven.

Op dag 8 zat mevrouw alweer over haar geboorte gewicht, dus ben ik er mee op gehouden. Ik voed nu geheel op verzoek, en dat gaat heel goed, 7 voedingen per dag.

Ik wil alleen alvast wat afkolven voor een voorraadje. Nu begreep ik dat ik het beste kan nakolven na het voeden, maar ik krijg er dan niks meer uit. Beide borsten niet! 2 cc per borst...

Ook de "toetjes" borst, waar ze soms maar 5 minuten van gedronken heeft, die voelbaar nog "vol" zit, laat ook niks los bij t kolven.

Wat doe ik verkeerd, of heeft iemand tips??

2. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Kolven moet je soms ook leren. Een kolf is toch anders dan een baby die bij je drinkt.
    Bij mij hielp het goed om op bed te gaan zitten en naar mijn dochter te kijken die in de wieg lag en eventueel eerst warme doeken op mijn borsten leggen voor het kolven (kolfde wel elektrisch). Ik masseerde meestal mee naar de tepel toe.

Het klinkt alsof de melk er wel zit maar er met de kolf nog niet uitkomt.
    Je kunt proberen het ritme te vinden waarin je dochter je toeschietreflex opwekt alleen dan met je kolf.

3. firsttimemom

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Vreemde vind ik dat ik de eerste dagen met kolf dus wel "succes" had met nakolven, en t nu niet meer lukt...

Ik kolf met mn meisje er naast, direct na de voeding.

4. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Mijn manneke is al veel ouder, 19 weken bijna. Kolven lukt hier ook niet altijd. Soms lukt t om met de hand een druppeltje 'eruit' te duwen en dan de kolf erop.
    Wat bij mij weleens helot is op iets kauwen,kauwgompje, wat drinken, door mn buik ademhalen en een beetje op mn borsten duwen,voorzichtig knijpen/compressie toepassen

5. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik had de eerste dagen behoorlijke stuwing en toen ging het ook heel erg gemakkelijk. Later heb ik ook perioden gehad dat het moeilijker ging. Soms hielp afleiding met een kop thee dus dan deed ik een spelletje op de computer/telefoon.
    Ik weet niet om de hoeveel uur je kindje meestal drinkt? Mijn toeschietreflex komt moeilijker als ik er net al 1 (of 2) heb gehad. Dan helpt het wel eens als ik er een half uur of een uur tussen laat zitten. Tijdens het kolven pas ik wel compressie toe.

6. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Heb je straks melk nodig en kolven ivm werk? Dan zou ik een dubbelzijdige aanschaffen, met een handkolf krijg ik er haast niets uit.

7. firsttimemom

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Nee, gelukkig hoef ik alleen te kolven voor als ze een keer bij oma gaat logeren of wij een feestje hebben!

Met de hand kolven (zonder kolf dus) gaat overigens prima! Raar toch?!

8. mamavansam

mamavansam Actief lid

27 mei 2013
    143
    0
    16
    Je moet eerst een toeschietreflex opwekken waardoor de melk gaat stromen. Ik kolfde soms de ene borst terwijl mijn zoontje aan de andere borst dronk. Probeer te ontspannen, aan je kindje te denken, in te beelden dat je kindje bij je drinkt. Verder kon ik altijd goed kolven als net onder een warme douche had gestaan. Het gaat lukken maar kolven moet je echt leren.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je zonder kolf, gewoon met de hand goed kunt kolven, dan is dat toch veel beter? Dan ben je niet afhankelijk van een apparaat!
    Je kunt je melk dan opvangen in een goed schoongemaakte beslagkom en daarna overgietenin fles of zakjes voor in de vriezer.

Je kunt ook profiteren van de tsr die je hebt als je kind drinkt door kind aan ene borst en kolf op andere borst te zetten (is wel een gehannes).

10. firsttimemom

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Tijdens het drinken aan de tweede borst eens geprobeerd... En warempel, 10 cc nog kunnen afkolven! :D Het is niet veel, maar beter als niets!

Met de hand kolven (zonder kolf) is wel eens waar makkelijk, maar niet onderweg ;) Ik moet het gewoon leren met handkolf, het zal niet vaak nodig zijn, maar als het moet, en het lukt niet ... :)

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt ook met de hand in je kolf kolven, dat gaf bij mij vaak meer melk dan alleen met de pomp.
    Je zet de kolf op je borst, en met 1 hand masseer je je borst richting kolf, terwijl de kolf 'open' staat (dus terwijl kolf trekt).

12. Snootches

Snootches Actief lid

18 jun 2013
    312
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom zou je dat zo vroeg doen, over een maand is je productie stabieler...

Deel Deze Pagina