Zo onzeker

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mama4life, 17 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Ik weet (vanuit mn verstand bekeken) dat bv t beste is voor mijn kindje, dat vraag en aanbod zich (dankzij moeder natuur) automatisch aanpassen en dat het zo goed als onmogelijk is dat mijn bv niet voedzaam genoeg o.i.d. zou zijn...

Maar vandaag op t cb gewogen en gemeten (en geënt :x) en mijn kleine manneke is echt minimaal gegroeid (zowel in lengte als gewicht)...

Nou is de band met mijn eigen fam niet zo heel best (dus die bel k eigenlijk nooit over zulke dingen)... Met mijn schoonfam is de band stukken beter, alleen die zijn weer fel anti-bv (de enige die er "respect" voor lijkt te hebben is mn schoonpa)...

Nou belde k dus vanmiddag mn schoonmoeder en die begon gelijk weer te koeren dat t aan mijn bv lag (lekker voor je eigenwaarde) en elke kans die ze krijgt grijpt ze aan om mij (en indien nodig mijn vriend) over te halen om aan fv te beginnen (wat k eigenlijk ECHT niet wil)...

Stom genoeg had k gehoopt op enig begrip en wellicht wat troostende woorden, maar die kreeg k dus niet... Voel me zo onzeker... k Wil alleen maar t beste voor mijn kleintje, maar heb nu niet t gevoel alsof hij dat van mij krijgt.. :$

Aan de ene kant wil ik die bv niet opgeven, want ik geniet van de intieme momenten met mn kleintje... Maar aan de andere kant ben ik bang om "slecht" voor mijn kind te zorgen...

Toevallig iemand online die me moed in kan spreken? Of is mijn wonder beter af als k stop met bv?

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    In elk geval niet stoppen!! Daar ga je erg spijt van krijgen en is hoogstwaarschijnlijk helemaal niet nodig.
    Het is normaal dat kindjes rond 4 maanden afbuigen en weinig groeien, bij borstvoeding dan.
    Lengte groei zou wel door moeten gaan maar laat je niet gelijk ongerust maken als je kleine even een maandje wat minder goed groeit.
    Misschien kun je je topic in het borstvoedingsgedeelte plaatsen?
    Krijg je mogelijk wat meer reacties.
    Misschien kun je wat meer vertellen over hoe vaak hij drinkt, of hij goed drinkt of snel afgeleid is, s nachts ook voeding krijgt of niet, goed poept/plast etc.

3. teddybeer86

teddybeer86 Bekend lid

30 mrt 2009
    841
    0
    0
    Hey meid,

Ik was ook erg onzeker. Hier fam ook beetje anti bv. Maar heb het jaar gegeven. Ook onze kleine groeide niet zo snel. Gewoon haar eigen lijntje.
    Heb je gevoel dat je kindje wel genoeg binnen krijgt?ik heb na live bv gekolft en dat proberen na te geven.zo was ik er zeker van dat ze genoeg had. En zo ja... je kan ze niet dwingen. Ik heb wel in begin om de zoveel uur gevoed en toen ghet goed ging meer op verzoek. Tot nu toe groeit de kleine meid nog steeds in der eigen tempo. Kop op meid, als je zelf wil en je partner staat achter je.... ga er vóór. Wat zei het cb er trouwens over. Ik had gelukkig hele lieve meid op cb die me erg steunde. Succes meid.

4. thelovebug

thelovebug Actief lid

22 aug 2011
    160
    0
    0
    hoi meid! ik weet zeker dat je het super goed doet, laat je niet gek maken hoor! ik vind het juist heel knap dat je bv blijft geven ondanks dat je schoonfamilie er tegen is. heb je verder misschien nog vriendinnen of contacten die je anders wat moed in kunnen spreken? ik denk trouwens dat als jij denkt dat je kindje genoeg binnenkrijgt, je gewoon op je gevoel moet blijven af gaan hoor! ben benieuwd wat het cb er van zei, misschien kunnen ze je nog wat tips geven anders.. succes!

5. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Sorry wist niet zo goed onder welk genre t viel... ;)

Hij krijgt gemiddeld 5 a 6 voedingen op n dag (voedt volledig op verzoek, al vanaf zn geboorte)... 's Morgens de eerste drinkt hij beide kanten, overdag steeds eentje (afgewisseld links en rechts) en 's avonds de laatste drinkt hij weer beiden... Nachtvoeding krijgt hij eigenlijk al 2 maanden niet meer echt... Heb hem nog wel n tijdje (op verzoek van voedingsdeskundige hier) 's morgens eerder wakker gemaakt voor n voeding (zat ineens wel heel veel tijd tussen)...

Hij poept vrijwel elke dag, soms n dag niet, maar dan de dag erna eigenlijk altijd 2 poepluiers... Zn plasluiers zijn ongewijzigd (die houdt k ivm n nierpobleem sowieso goed in de gaten)...

Over t algemeen drinkt hij rustig, maar de laatste tijd is hij wel sneller afgeleid (wordt alerter en hoort/ziet meer natuurlijk dan met n paar weekjes oud)... Ik heb zelf wel t idee dat hij genoeg binnen krijgt, hij is tevreden na de voeding, voldoende (zware/natte) plas- en poepluiers...

De eerste maand groeide hij veel (wellicht teveel?), maar daarna netjes binnen de lijntjes gebleven... Alleen nu... Tja, k ben er wel n btje van geschrokken... ;)

Wel bedankt voor t reageren meiden!

P.s. Hoe verplaats k m dan???

6. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Oh ja reactie cb, die gaf aan dat er eigenlijk weinig tot niets aan toe te doen zou zijn... Alleen de vraag of k volgende week terug wilde komen om te wegen/meten... Verder weinig tips/advies/steun...

Helaas geen bevriende mama's voor de steun...

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Voor het verplaatsen kun je volgens mij op het driehoekje bovenaan klikken (weet ik niet zeker).
    Als hij nu slecht groeit, zou ik proberen wat vaker aan te leggen, 7-8x per dag en proberen 2 borsten per voeding. Maar beter 1 borst goed dan 2 half.
    Als hij erg afgeleid is met drinken, probeer dan even boven te gaan voeden in het half donker, mogelijk wil het dan wat beter.
    Is z'n ontlasting nog mosterdgeel?

8. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Met t driehoekje ga k iets melden... :( Dus dat maar nieh gedaan... :)

Zn ontlasting begint wat steviger/vastere vorm aan te nemen en wordt ook wat bruiner... ;) Is nog geen bruin te noemen, maar t is niet meer t mosterdgeel...

Hmmm, da's wellicht nog wel t proberen waard (boven voeden, halfdonker)... Sowieso bedankt voor de tip... En voor t algehele meedenken...

9. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Vriendin van mij had hetzelfde met haar dochter maar die groeide langere tijd minimaal en ze heeft toen een lactatiekundige ingeschakeld. Bleek een productiedip te zijn en is helemaal goed gekomen ;)

10. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Op borstvoeding.com kan je een groeicurve aanmaken die gebaseerd zijn op kindjes die alleen bv hebben gehad. Je kan dan een beeld krijgen over de groei van je kindje.

Over het algemeen is het zo dat bv kindjes de eerste maanden hard groeien en dat daarna de groei afneemt. Dit heet ook wel de 4 maanden dip. Een natuurlijk gegeven.

In verschillende plaatsen in Nederland worden borstvoedingscafé 's gehouden. Hier kan je morele steun vinden. Misschien kan je even googelen of dit bij jou in de buurt te vinden is?

11. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    @ Sandraske en Line ik hoop(te) zelf op die 4-maandendip die Line noemt... Maar omdat hij (officieel) nog geen 4 maanden oud is, weet k niet of t zo "mag" heten... :(

De site met de borstvoedinggroeicurve (jeetje lang/duur woord zo) heb k ook gekeken (en meetgegevens ingevuld), maar zelfs dan blijf ik (nja, mijn kleine mannetje) verrrrrrr onder de lijn...

Nou weet k wel dat dat allemaal gemiddelden zijn... Maar toch, tis mn kindje... Wil dat t goed gaat met m... Maar dat snappen jullie wss allemaal... ;)

12. martje

martje Fanatiek lid

12 nov 2006
    1.011
    0
    36
    Wilde net als Line al schreef ook de tip geven om de groeicurve op borstvoeding.com in te vullen.

Hier rond 14 weken ook maar heel weinig gegroeid, toen wat vaker aangelegd op een dag om de productie goed op gang te houden en hij is nu bijna 9 maanden en krijgt nog steeds borstvoeding. Zit nog steeds onder het gemiddelde, maar volgt netjes z'n eigen lijn. Heb z'n groeicurve even bijgevoegd, misschien heb je er wat aan.

En verder doe je het volgens mij hartstikke goed meid, zolang hij tevreden is en voldoende plasluiers en jullie er van genieten lekker door blijven gaan. Zou hem idd wel wat vaker proberen aan te leggen.

13. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Heei, ook al is je ukkie nog geen 4 maand, die doo kan het wel zijn, zit er zelf nu middenin. Mijn meisje is zowiezo een lichtgewicht en rond 2 maand heb ik ook een dip gehad, toen ben ik eruit gekomen door een regelweekend. Heb veel gerust en veel gedronken en de kleine vaak aangelegd ook mijn man veelal het werk en de andere 2 kids laten doen. Daarna nog een week na elke voeding gekolft. Nu is de dip minder erg omdat ok hem voelde aankomen en meteen ben begonnen met nakolven. Productie blijft dus wel op pijl maar mijn ijsje drinkt slecht, ze draait met haar hoofd laat veel los en is snel afgeleid, de nacht ochtend en avond voeding gaan wel goed ( dan slapen mijn andere 2 nog en is het dus nog rustig thuis) heel veel succes. Hoop dat je er iets aan hebt.

14. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Ik vind dat je het hartstikke goed doet! Ik zou ook voorstellen dat je na elke voeding gaat kolven om dat dan te geven aan je kindje. Ook kan je kijken of domperidon werkt voor je, in het geval het een productie dipje betreft. Wil je liever niet aan een medicijn dan kan je ook proberen je kindje een avondje of twee te laten clusteren, dat is ook goed voor je productie. Huid-op-huid, samen een bad nemen, dat kan allemaal helpen.
    Ben je anders toevallig ongesteld? Dan kan ook tijdelijk je productie omlaag halen.

Ik wens je heel veel succes en blijf vooral zo goed doorgaan en luister naar jezelf :)

15. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Is hij gewoon tevreden?
    Dan niet teveel zorgen maken hoor!

als hij zijn eigen lijntje maar volgt!
    Aan borstvoeding ligt het maar zelden, ja het kan zijn dat ie minder hard groeit dan een kind dat volledig fles krijgt (en vaak meer voedingsstoffen binnenkrijgt dan nodig)

16. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Allereerst aan iedereen die gereageerd heeft... Bedankt voor the support... t Is soms echt niet makkelijk als je omgeving er geen begrip voor heeft en je niet `wil` steunen... :)

Ben nog niet ongesteld geweest sinds de bevalling, maar dat zou evt kunnen (dat t eraan komt dan iig)... En tja, t clusteren doen we hier eigenlijk lekker elke middag/begin avond (5 tot 8 ong)... :D Mja, weet niet wie er meer van geniet... Mama of de kleine... ;)

t Kolven heb ik idd n btje laten versloffen, maar dat was/is omdat er zoooooveel tijd in gaat zitten met naar mijn idee vrij weinig opbrengst... :( Maar dat zullen we dan maar weer eens intensiever aan gaan pakken... :)

Klinkt misschien stom, maar t voelt goed om al jullie bemoedigende woorden te horen (lezen mag ook...)... Thanks!

Knufs

17. martje

martje Fanatiek lid

12 nov 2006
    1.011
    0
    36
    Heel veel succes en het komt goed!! Laat je omgeving maar een zien hoe goed jouw mannetje het doet op mama's melk!!

Geef je overdag trouwens bewust maar één borst per keer, of wil hij de tweede niet? Persoonlijk zou ik liever wat vaker aanleggen en kijken of hij de tweede borst wil dan steeds na te kolven, is voor jou ook een stuk makkelijker vol te houden.

18. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Ik las net jouw berichtje, en zit eigenlijk een beetje in soortgelijke situatie. Zie: http://www.zwangerschapspagina.nl/borstvoeding/351143-productie-verhogen-1-maand-niks-aangekomen.html voor mijn topic. Mijn meisje is nu 3 maanden en 2 weken bijna. Ze groeide gewoon goed, tot ze vorige week op het CB zeiden dat ze amper was gegroeid. Ik was al heel onzeker voor die tijd of ze wel genoeg binnen kreeg, en kwam bijna elke week om te wegen bij het CB. Maar heb die onzekerheid een beetje los gelaten en gewacht tot de volgende afspraak. En toen was ze dus niet gegroeid. Ook bij mij hebben ze me nietecht tips gegeven wat ik nou kon doen, en stond zo weer verdrietig buiten met het bericht dat ik maar een flesje bij moest gaan geven. Heb de volgende dag contact gehad met de verpleegkundige van daar en zij gaf me tips als; zelf veel drinken/voldoende rust. Om de 2 uur of meer laten drinken. Ook snachts proberen te laten drinken (bij mij helpt wakker maken niet, dus ik kolf midden in de nacht nog een keer.) ben een paar dagen met haar op de bank gekropen, heb haar op mn schoot in slaap laten vallen en zodra ze weer een beetje half wakker werd, weer aangelegd. de volgende dag merkte ik al dat ik gespannere borsten had. Dus probeer meer aan te leggen, en wanneer ze slaapt ofzo te kolven. Want ookal hebje amper opbrengst met kolven, het gaat erom dat je borsten gestimuleerd worden. Ik heb nl ook weinig opbrengst met kolven, maar als ze gewoon bij me drinkt al veel meer. Ik heb 5 dagen flink mn best gedaan met aanleggen e.d. en daarna weer bij het Cb gewogen, en ze was in de 5 dgn 110 gr aangekomen! dus zo zie je maar :D voelde me ook echt opgelucht. Begrijp dat je je echt onzeker erdoor kan voelen,m helemaal als je niemand in je omgeving hebt die je echt steunt mbt bv. Het vergt veel van je, en wanneer je het moeilijk hebt is het fijn als je even iemand hebt die je moed inspreekt. Ik vond de berichtjes dan ook erg fijn en bemoedigend!

Probeer dat eerst eens, en je zal zien dat het na een paar dagen vast beter gaat! Maak je geen zorgen, en ga niet direct bijvoeden. zeker niet als als ze goed plast, dat brengt alleen maar het vraag en aanbod systeem in de war. Mijn meisje leek ook tevreden, en plaste ook wel redelijk, maar blijkbaar is dat geen indicatie. Als dr buikje maar een beetje vol had was dat voor haar blijkbaar voldoende.

Succes meid! Ik ;lees wel vaker dat er rond de 3/4 maanden een dipje is. Maar zoals ik lees ben je echt fanatiek om bv te blijven geven, en er is ook niks beters dan dat! Dus geef echt niet zomaar op, en laat je niet ontmoedigen door iemand, ook niet door iemand van het CB omdat ze het zgn beter weten. Dat je kindje nu amper gegroeid is is erg vervelend, maar dan weet je nu toch gewoon dat je hard aan de slag moet! Verplicht extra veel knuffelen met je mannetje ;)

19. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    ja daar dacht ik ook al aan. Want als die tweede borst ook niet gestimuleerd word, dan word er ook geen nieuwe melk aangemaakt. mijn dochtertje is ook snel afgeleid, en nadat ze een 'bodempje' heeft is borst twee vaak ook niet heel interessant meer. Maar ik probeer haar zo weinig mogelijk te prikkelen en af te leiden, en iedere keer weer even opnieuw naar mn borst te brengen. En dna lukt het meestal wel nog wat te drinken.

20. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    k Bied mn mannetje wel altijd 2 borsten aan... Maar als hij de ene leeg heeft (doet hij ook ong 20 min) over, dan neemt hij hooguit n slokje en dan is hij er klaar mee... :) Maar heb ook wel t idee dat hij dan genoeg heeft gehad...

k Blijf m ook stimuleren om die ene borst goed leeg te drinken, dus echt aan blijven leggen totdat k t idee heb dat ie aardig leeg is... Zelfs als k hem op bed (onze slaapkamer) voedt, dan is na zo'n 25 min zelfs t (spierwitte, saaie) plafond interessanter... :( Dus k denk niet dat t wat met afleiding te maken kan hebben...

En k ben en blijf absoluut bv geven... k Ben van mening dat bv t allerbeste is voor mn mannetje... t Valt me soms zwaar, steun e.d. vanuit mn directe omgeving is er niet/weinig... Maar ben in dit opzicht eigenwijs en luister (voor de verandering) naar mn (moeder)gevoel... :cool:

Tja, zelf rust heb k niet echt... Want t gaat emotioneel gezien niet zo heeeeel best met me (morgen maar es naar de ha en dan kijken wat die met me aan kan ;))... Maar je/jullie hebben wel gelijk...

En die regeldag (weet niet meer wie t opperde) ga k ook maar es inlassen...

@ Soumayyaah, fijn om te horen/lezen dat t bij jou goed is gekomen...

@ Allemaal, thanks voor t lezen, reageren, steunen! Voelt echt goed!

Knufs

Deel Deze Pagina