Hallo dames, Ik weet dat ik er erg op tijd bij ben, want ik weet nog maar net dat ik in verwachting ben van een tweeling, maar het idee spookt me zo door het hoofd, hoe moet dit - hoe moet dat, dat ik toch wel nieuwsgierig ben naar jullie ervaringen met een tweeling voeden. Mijn eerste kindje heeft tot voor 2 weken geleden borstvoeding gehad, en is er helemaal uit zich zelf mee gestopt. Hij wilde niet meer. Hij is nu 17 maanden. Ik heb op zich dus wel wat ervaring met borstvoeding, maar een tweeling lijkt me een geval apart. Wat deden jullie bijvoorbeeld: - voed(de) jij op verzoek of op schema - allebei tegelijk of apart - bij apart: twee borsten of 1? - bij tegelijk: hebben ze dan genoeg? - hoe lang was jij in het begin bezig met je twee baby's te voeden? - wat vond jij de fijnste houding? In bed of op de stoel en gebruikte je een voedingskussen bijvoorbeeld? - gaf je er kv bij? - hoe deed je dat met kolven? Dat is wat nu allemaal in me op komt. Ik weet het, het is nog lang niet zover, maar ik ben toch een beetje informatiezuchtig wat dit betreft . Ik hoor het wel, en alvast bedankt voor je reactie! Joanne.
Ha Joanne, Nogmaals gefeliciteerd met jullie zwangerschap ! Misschien moet je in het andere topic de meiden even attenderen op je topic hier dan krijg je vast nog wat antwoorden ! Ik zal eerst jou vragen zegmaar wat proberen te beantwoorden en dan vertellen hoe het bij ons gelopen is. - voed(de) jij op verzoek of op schema De eerste weken op verzoek, vanaf 7 weken een schema (zie hele verhaal ) en later weer op verzoek en op mijn verzoek. - allebei tegelijk of apart Ik heb altijd beide kinderen apart gevoed. Zowel met de borstvoeding als met de kunstvoeding. Ten eerste omdat ik ze gewoon niet beide tegelijk aangelegd kreeg. Ten tweede omdat ik het fijn vind gewoon een momentje samen (dus ik en 1 kindje) te hebben en je dat juist tijdens een voeding zo lekker intiem kan hebben vind ik (geldt dus voor bv en kv ) - bij apart: twee borsten of 1? Hier hebben ze zeker de eerste tijd altijd 1 borst gehad. Toen ze wat groter werden (en nu nog steeds) deed/doe ik 2 borsten. Verder heb ik in het begin wel bijgehouden welke borst aan de beurt was, maar ondertussen mag Ruben zelf kiezen welke eerst mag ! Maar toen ze nog ieder hun eigen schema hadden vond ik het zelf erg lastig met welke ik geven moest als eerst enzo dus deed maar wat. Toen ik ben gaan voeden de eerste op zijn/haar verzoek en de tweede op mijn verzoek daar achteraan. Begon ik met de eerste aan borst nr.1 dan nog wat slokjes aan borst nr.2. Dan de volgende die eerst aan borst nr.2 en daarna nog even aan borst nr.1. - bij tegelijk: hebben ze dan genoeg? Nvt ! - hoe lang was jij in het begin bezig met je twee baby's te voeden? 1 voeding duurde eigenlijk altijd incl even rusten/boeren tussendoor ong 30 minuten. En dat dan dus keer 2 kindjes ! - wat vond jij de fijnste houding? In bed of op de stoel en gebruikte je een voedingskussen bijvoorbeeld? Houding heb jij waarschijnlijk wel je eigen voorkeur. Ik vind en vond liggend op mn zij altijd fijn en ook zittend in kleer-makers-zit vind ik ook lekker (zowel op bed als op de bank). Voedingskussen heb ik nooit gehad en nooit gemist. - gaf je er kv bij? Ja (zie hele verhaal). - hoe deed je dat met kolven? Kolven deed ik dus in het begin wanneer het tijd was om te voeden, dus ik volgde het voedingschema zegmaar. Later heb ik nooit gekolfd voor voorraad ofzo gewoon omdat ik hier dus geen kans voor zag. Toen ik aan het werk ging kolfde ik 1-2 keer op een halve dag en 2-3 keer op een hele dag. Dit was voor mij prima. Je productie is blijkbaar toch aan meer melk gewend want ik had met 1 keer kolven meestal tussen de 300cc en 350cc. Zo en nu ons hele borstvoedings-avontuur! Bij voorbaat zal ik er al bij vertellen dat ik dit echt NOOIT meer zo zal gaan doen! Me zo onzeker laten maken en als maar veranderen, bijvoeden etc. Bij mij is de borstvoeding eigenlijk altijd wat rommelig verlopen. Zal het eens allemaal proberen langs te lopen ! Maar ik merk dat ik zelf al niet altijd meer weet wat nou precies wanneer was Na de geboorte zijn ze om de beurt bij mij aan de borst gegaan. De eerste 2-3 weken heb ik gevoed wanneer hun het wilde en vaak ook wanneer ik het tijd vond. Daarna ben ik gaan voeden alleen wanneer de kleintjes zelf om voeding vroegen. Met 7 weken bleken de kleintjes niet goed te groeien en zijn wij met veel stress en tranen zo goed als verplicht door het cb kunstvoeding erbij zijn gaan geven. Even later op advies van de kinderarts zijn we elke 2 uur gaan voeden, t maakte niet uit of dit aan de borst, gekolfde borstvoeding of kunstvoeding was. Ruben kreeg melk om 6.00 8.00 10.00 etc... 20.00 22.00 nachtvoedingen. Malou om 7.00 9.00 11.00 - etc - 21.00 23.00 nachtvoedingen. Toen ze 3 maanden waren kregen wij hier stroomstoring (3 of 4 dagen zonder stroom geloof ik) en gingen we naar een studentenhuis waar ik echt geen flesjes warm wilde/durfde te maken ! En toen heb ik ze dus weer beide aan de borst genomen, dit ging best goed eigenlijk! We hadden nog wel het 2-uren schema. Met ong 3.5 maand ben ik gaan proberen om dat schema los te laten en weer op verzoek te voeden. Dit was best lastig voor mij zelf. Malou had het al snel door en ging prima, Ruben ging wat lastiger maar na een tijdje kon hij zelf ook aangeven wanneer ie honger had (en als het naar mijn idee te lang duurde voedde ik op mijn verzoek ! ) Dat zelf laten komen ging prima, tot Ruben erg verkouden werd. Hij kon niet meer goed drinken werd opgenomen in het ziekenhuis en kreeg een sonde. Na een week was ie weer thuis en moesten wij hem een week elke 1.5 uur door de sonde voeding geven (gekolfde borstvoeding met nenatal of kunstvoeding) en aan de borst voeden wanneer hij wilde. Malou dronk nog altijd lekker wanneer ze zelf wilde, dat ging prima! En na een paar weken ging dat met Ruben ook weer super! Alleen werd dat voor mij te veel zegmaar. 2 kindjes die zelf hun eigen ritme bepaalde ! Ik vond het helemaal niks om niet te weten wanneer de ene zou komen en wanneer de ander zou komen. Dus toen zijn we gaan doen dat wanneer de ene voeding wilde ik daarna de ander nam om ook te drinken. Dus de eerste op zijn/haar verzoek en de tweede op mijn verzoek. Dit ging lekker ! Vanaf de 7 weken tot ongeveer 6 maanden zijn wij bijna elke week gaan wegen op het cb om te kijken hoe het met de groei ging ! Met 6 maanden ben ik gaan werken en ging ik op het werk kolven. Ook dat ging prima! Kolfde eigenlijk steeds bijna genoeg maar omdat ze heel veel melk dronken wanneer ze een flesje kregen had ik niet altijd genoeg melk! Dit vulde we dan aan met kunstvoeding! Met ong 7-7.5 maanden ben ik gestopt met werken en ging doordat het met mij niet zo goed ging/gaat mijn productie hard achteruit. Met 5-6 keer op een dag kolven had ik als ik geluk had 100cc gekolfd. Dat was dus niks! Malou is toen gestopt met bij mij drinken, Ruben drinkt nog wel altijd. Na een paar weken ben ik toen maar 2x op een dag gaan voeden/kolven en dan was er toch een beetje meer melk. De rest was toen dus kunstvoeding. Nog wat later ging ik van 2x naar 3x op een dag en dat ging ook best. Dat hebben we nu nog altijd. Productie is nog altijd niet heel veel ong 100cc per voeding. Maar ik vind het prima! We houden het gewoon zo. Malou krijgt dus gekolfde melk en kunstvoeding en Ruben aan de borst en kunstvoeding! Zo dat was geloof ik het hele verhaal! Super lang, maar vooruit, heb het laatst toevallig voor mezelf eens helemaal langs gelopen! Hoe het allemaal een beetje gegaan is, omdat ik de afgelopen weken echt het gevoel had dat ik het verkeerd heb gedaan, door als maar door te willen gaan! Maar ik heb gedaan wat voor mij goed voelde dus het is gewoon goed! Wow en dat was het hele avontuur geloof ik wel! Krijg het niet korter opgeschreven, sorry! Maar vooruit je mag het ook overslaan ! En die borstvoeding bij jullie gaat helemaal goed komen hoor! Een super bv-ervaren mama dus dat gaat vast lukken! Liefs, Hanneke!
Hai Meis! Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd, maar ik ben de laatste weken erg ziek geweest en zag geen kans om achter de computer te gaan zitten. DAnkjewel voor je lange verhaal! Ik weet nog wel van het meelezen toendertijd, dat je in het begin heel erg met het gewicht van de kinderen in je maag zat. Maar sjongejonge, wat heb jij je er goed doorheen geslagen zeg! Je moet het maar kunnen, ieder uur een kindje voeden! Respect. Wat jij had met 7 maanden een productiedip, dat had ik ook! Wat een sof zeg, er kwam bij mij ook bijna geen drup meer uit, 20 cc per keer was veel. Met domperidon werd het ietsje beter, maar dat heb ik snel weer afgebouwd. Ik heb voor mezelf de beslissing genomen (vooral om rust voor mijzelf te creëren) om de kinderen zoveel mogelijk tegelijkertijd, dus samen, te voeden, als me dat lukt. Lukt me dat niet, dan hetzelfde als jij, wanneer de ene komt, de andere er direct achteraan. En het is ook een kwestie van 'het maar over je heen laten komen' denk ik. Ik kan me voorbereiden, maar ik kan niet in de toekomst kijken.. Nogmaals kei bedankt voor je verhaal! En voor je support! Liefs, Joanne.
Op borstvoeding.com staat een gedetailleerde aanpak over het voedingen van meerlingen,misschien zitten er handige tips tussen. Je zou natuurlijk ook op voorhand een afspraak kunnen maken met een LK, die kent alle valkuilen bij het voeden van meerlingen. De techniek weet je alles van, want je bent zelf langvoedster geweest, dus het zal wat meer neerkomen op planning e.d.
Joaney, Geeft niet hoor! Een afspraak maken met een LK is misschien wel een goed idee denk ik! Verder weet je volgens mij wat betrefd het voeden alles wel! Tis net een beetje vogelen met de tijden, wie eerst wie daarna zegmaar. Verder idd dat gezeik in het begin was met het gewicht van de kleintjes! Ik moet alleen bekennen dat ik jou niet meer 'ken' uit die tijd ! Met 7 maanden die dip is overigens niet echt een dip geweest maar heeft te maken met wat psychische en en daardoor ook lichamelijke problemen. Als dat niet was geweest had die productie waarschijnlijk gewoon goed geweest. Maar oke het komt bij jullie vast helemaal goed! Gaat je zwangerschap ook nog goed? Nouja misschien zie ik je nog eens in dat andere topic ! Liefs!
@jingels: ik had direct ih begin al gekeken op bv.com en daar staan goede tips op (aanlegposities, ervaringen e.d.)! LK is ook een goed plan. Ik had daar wel eens mijn gedachten over laten gaan, maar wilde wachten tot i.i.g. de 12-wk grens bereikt was. Of iemand van de VBN of LLL. En ik wil nog een info-foldertje bestellen bij 1 van die organisaties (of allebei). En dan zullen we het wel meemaken, go with the flow denk ik maar. @bolbuikje, geeft niet hoor, ik had toen echt een meeleesperiode en niet echt reactie-geef-inspiratie als je snapt wat ik bedoel. Verder gaat het hier weer okidoki, gelukkig. Sinds ik weer wat opgeknapt ben van al die infecties aan de luchtwegen (zonder medicatie, dus het duurde en duurde) ben ik weer helemaal de oude vrolijke ik, maar moet nog wel rustig aan doen. Vooral 's avonds, dan lig ik uitgeblust op de bank, zwaar gevoel in die buik. Maar daar zullen we het in het andere topic maar over hebben he.. Thnx ladies en tot gauw! JOann.e