overproductie, wat nu?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door LoveMylan, 2 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LoveMylan

LoveMylan Lid

29 apr 2012
    5
    0
    0
    Goedemorgen,
    Ik ben 16 oktober bevallen van me dochter, en had 17 oktober al last van stuwing en volwaardige voeding.
    Die zaterdag na de bevalling had ik op advies me borsten (zo goed als mogelijk) leeggekolft.. Hier kreeg ik per borst 150 cc uit, en eigenlijk waren ze dan nog niet goed leeg..
    We hoopten dat dit leegkolven een nieuwe start gaf voor de productie, maar helaas was dit niet zo en mocht ik zondag weer gaan kolven.

Uiteindelijk had me dochter niet genoeg kracht om de borst leeg te drinken dus ben ik een week lang wezen kolven en hebben we de fles gegeven.. ze dronk de laatste dagen hier 120 cc van..
    Nu ben ik afgelopen donderdag weer begonnen met de borst volledig te geven, en op het huisbezoek van cb was het advies niet meer te kolven en alles op zen beloop te laten en me borsten de voeding te laten afstellen op me dochter.. Maar nu is het probleem dat mijn borsten weer énorm opgezet zijn van de voeding, me dochter hierin verslikt, en ze dus elke keer weer niet leegkomen..

In de afgelopen 2 weken hebben we gekolft, gekoeld(wat ENORM zeer deed overigens), blokkolven; 10 min rechts, 10 min links en desnoods nog 10 min rechts aanbieden.. masseren buiten de douche, en onder de douche..
    Wat kan ik nu nog doen om borstontsteking te ontlopen, de voeding door te zetten maar die enorme spanning van me borsten te halen..?
    Want die spanning zorgt ervoor dat ik gemiddeld 3 x per nacht, naast de nachtelijke voedingen, wakker wordt en dan echt huil van de pijn..

Ik hoop snel op antwoord en dat we verder kunnen, want dit is niet haalbaar meer..
    Alvast bedankt,
    M.v.G.
    Chantal

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Och jee, ik zie nu pas je vraag er tussen staan.

Hoe is het nu? Nog steeds ze gestuwd?

1: Kolf maar eens helemaal leeg VOOR de voeding als dat lukt. (in de ochtend) Dan van daaruit aanleggen.

2: als de melk heel hard stroomt haal je je kindje van de borst: laat alles lekker weglopen tot de straaltjes afbuigen of overgaan in druppen. Nu de borst drogen en aanleggen.

3: Wanneer je kindje klaar is controleer je borsten: soepel is je toverwoord deze dagen! evt. met de hand spanning eraf halen (is vaak niet veel)

Dit kan echt een tijdje duren wanneer je overmatig produceert. Geef het tijd, uiteindelijk komen jullie er! Is dit je eerste kindje? Zijn er aanwijsbare redenen dat je veel produceert? Heb je ziektebeelden waar we van moeten weten? Kijk even kritisch de situatie!

Ik hoop dat je snel wat rustigere voedingen krijgt. Schakel evt. hulp in van lactatiekundige: zij kan je van dag tot dag helpen en beoordelen of het zin heeft om nu de lactatie iets te remmen.

Veel succes!

Deel Deze Pagina