Mijn zoontje is 5 weken oud, en ik denk iets boven de 4 kilo inmiddels. Hij zit inmiddels al op 140cc afgekolfde melk per voeding (6 voedingen per dag)+ 2 schepjes johannesbroodpitmeel. Hij drinkt altijd zijn fles leeg in zo'n 15-20, soms 25 min dus dat is gewoon netjes. Is dit niet teveel voor zn leeftijd en gewicht? Ik weet dat er van die rekensommetjes zijn maar ieder kind verschilt natuurlijk. De ene drinkt gewoon meer dan de ander...en om hem nu minder te geven... Zijn er mensen waarbij ook deze hoeveelheid wordt aangehouden met een bsby van deze leeftijd?
Ik vind het lastig, want ik kolf niet full time. Ik heb voor de voeding die ik wel met de fles geef altijd het rekensommetje van de kv aangehouden en nooit meer gegeven. Ze kon altijd wel meer op, maar dan spuugde ze vaak ook weer meer. Ze had gewoon genoeg aan het rekensommetje met de kv bij ons. Wel had ze vaak nog zuigbehoefte, zeker in het begin, dan gaf ik een pink of pakte ze haar eigen duim. Ik kan je dus niet goed verder helpen, maar borstvoeding is niet schadelijk als het teveel is zoals dat met de kunstvoeding wel is. Maar ik denk dat je met de johannesbroodpitmeel wel op moet letten dat er geen krampjes van komen, dat hoor je wel is als dat teveel is.
Omdat BV nooit dezelfde samenstelling heeft kun je niet zeggen hoeveel ml een kind nodig heeft. Het rekensommetje (aantal kg x 150 gedeeld door aantal voedingen per dag) geeft een idee over wat een kind van dat gewicht gemiddeld nodig heeft, maar niet iedereen is gemiddeld. Zowel de baby niet, als de moeder niet. Je kunt meestal het best kijken naar hoe je kind het op de hoeveelheid die hij krijgt doet qua tevredenheid en groei. Ik begrijp uit je verhaal dat hij met deze hoeveelheid en frequentie tevreden is, dus wat dat betreft zou je zeker niet hoeven minderen of ophogen. Je kunt zijn groei eventueel invullen op de groeicurve voor borstgevoede kinderen die je kunt vinden op www.borstvoeding.com De curve van het CB geeft helaas een beetje vertekend beeld, dus aan de hand daarvan kun je niet helemaal zeggen of je kind genoeg of 'te hard' groeit.
Het rekensommetje zegt 150 maar je mag met BV sowieso tot 180 gaan in dat sommetje was mij (als volledige kolver) gezegd. En buiten dat is BV en elk kindje inderdaad anders!