kolven of kunstvoeding + borstvoeding of ??

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sandra G, 26 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandra G

Sandra G Actief lid

20 sep 2009
    152
    0
    0
    Hallo,

Bij mijn eerste kindje heb ik kort borstvoeding gegeven, zo'n 2-3 weken full-time, daarna gaan afkolven en per fles gegeven en toen snel afgebouwd. Met zo'n 4 weken ben ik volledig gestopt. Hoewel ik verdrietig was dat het me niet was gelukt, viel er een enorme last van mijn schouders af en ging het vanaf dat moment allemaal makkelijker...

Nu met baby 2 twijfel ik nog steeds wat ik ga doen. Het zou fijn zijn om in elk geval de eerste paar weken borstvoeding te kunnen geven, omdat ik er wel van overtuigd ben dat het de beste voeding is.

Eerst wilde ik de eerste paar weken volledig kolven, en dan per fles geven, en daarna verder kijken wat ik ging doen. Want een van de redenen dat het live voeden de eerste keer niet beviel, was de onzekerheid hoeveel de baby dronk (hoewel hij goed groeide, plaste en poepte, ik kon het niet loslaten, en ben nog steeds vaak dingen (eten en drinken) aan het wegen na ruim 1,5 jaar...). (Andere redenen waren het zeer vaak komen en heel lang drinken, heb toen ook met lactatiedeskundige gekeken, maar geen oplossing gevonden. Het opstarten ging ook zeer moeizaam, hij wilde niet aanhappen en productie kwam pas na intensief kolven op gang.)
    Maar volledig kolven lijkt me ook wel weer heel zwaar in combinatie met een dreumes en de baby.

Is een combinatie van kolven en dus met de fles geven EN live voeden (bijvoorbeeld 's nachts) ook mogelijk vanaf het begin?
    Of een combinatie van borstvoeding + kunstvoeding, kan dit?

Alvast bedankt voor wat tips...

Groetjes,
    Sandra

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

De 2e keer borstvoeding geven hoeft niet op dezelfde manier te gaan als bij je eerste.

Tips:
    - Leg je kindje direct na geboorte huid op huid en laat je kindje binnen 1 uur aan de borst drinken.
    - Laat je kindje minimaal 1 uur na geboorte bij je liggen.
    - Voed daarna op verzoek met max. 3 uur tussenpose.
    - Laat je kindje met een grote hap aan happen en zorg ervoor dat een groot deel of de gehele tepel in de mond van je kindje zit. (de kraamverzorgende kan je hierbij helpen)
    - Je kindje valt in het begin altijd iets af en zal daarna weer aankomen (je verloskundige en kraamverzorgende zal dat in de gaten houden)
    - Zolang je kindje daarna goed blijft groeien, plast en poept krijgt hij/zij meer dan voldoende melk.
    - Omdat je bij je 1e onzeker was of hij/zij voldoende binnen kreeg kan je evt. een weegschaal huren om je kindje te wegen.

Je kan altijd met kolven beginnen wanneer je wilt. Kolf dan in het begin elke 2-3 uur met een dubbelzijdige electrische kolf. Kolf niet vlak voor een voeding. Het beste is als er 1,5 uur tussen een kolfbeurt en een voeding zit.

Een combinatie kan ook. Echter zou ik je willen adviseren om de eerste 4-6 weken uitsluitend borstvoeding te geven ivm zuigverwarring. Uit een flesje drinken gaat makkelijker dan uit de borst. Mocht je toch voor de combi kiezen dan zou ik overdag borstvoeding geven en 's nachts een flesje i.c.m. kolven. Je man kan dan het flesje geven en jij kan dan kolven.

Mocht de start wederom moeizaam gaan vraag dan tijdig een lactatiekundige bij jou in de buurt in consult.

Succes met het maken van een keuze.

Saskia

Deel Deze Pagina