iemand tips voor succes werken en bv geven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Deb26, 22 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deb26

Deb26 Bekend lid

3 okt 2006
    626
    0
    16
    Hallo,

Straks moet ik weer gaan werken. Ik wil dolgraag bv blijven geven.
    Maar ik ben zo bang dat het niet gaat lukken.
    Ik werk 3 dagen en ga tussendoor kolven. Nu kolf ik af en toe tussen de voedingen in en komt er zo'n 40cc per keer uit. Mijn dochter drinkt zo'n 150cc per flesje dus nu kolf ik iets van 4 keer.Of verdeeld over 2 dagen voor 1 fles.
    Maar hoe ga ik dat voor elkaar krijgen als ik weer werk. Laatst was ze een dagje bij mijn moeder en kolfde ik op de tijden dat ze eigenlijk moest drinken, toen kwam er maar 80 cc per keer uit. Vind ik zelf weinig als je bedenkt dat er tussen de voedingen al 40 uitkomt.
    Ik ben al bezig met een voorraadje, maar denk dat ik wel een flinke voorraad nodig heb.
    Mijn streven is om minstens tot ze 6 maanden is volledige bv te geven. Maar ze drinkt om de 3 a 4 uur dus moet ik voor elke dag dat ik werk 3 flesjes meegeven. Hoe ga ik dat voor elkaar krijgen.
    Alle tips zijn welkom..

Groetjes Debby

2. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Hoi Debby, ik ben pas begonnen met kolven toen ik echt ging werken (nou ja, 1 dag ervoor), en aangezien je ineens heel veel uur zonder aanleggen bent, komt er bij het kolven ineens veel meer uit! Als ik thuis ben drinkt ze elke 4 uur ongeveer wel wat, maar op het werk kolf ik pas na zo´n 6 uur, dan hebben mn borsten zelf al een voorraadje melk gemaakt, en bij het kolven komt er dan makkelijk 200cl uit, en vaak nog wat meer :). In de nachten dat ze niet veel drinkt kolf ik ook nog voor ik naar het werk ga, en hiermee red ik het gelukkig wel.
    Wel moet ik erbij zeggen dat ik de melk voor het papje gebruik en ze ook al groente eet, dus ik hoef niet écht extreem veel melk te hebben.
    Heel veel succes!

3. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Kolven is ook iets wat je moet 'leren' in de zin van dat de borsten eraan gewend moeten raken. Hoe meer je het doet, hoe beter het over het algemeen genomen gaat.

Het focussen op het aantal cc's werkt over het algemeen niet zo heel goed (ondanks dat het heel begrijpelijk is). Als ik met argusogen naar de opbrengst zat te staren kreeg ik er veel minder uit dan wanneer ik gewoon rustig tv zat te kijken of achter de pc op zsp zat te neuzen. Verder kan een foto van je kindje ook erg goed helpen.

Een borstmassage of warme doeken op je borsten leggen werkt ook bevorderend.

4. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ik zal straks het voordeel hebben dat ik smiddags (na 4u werken) thuis kan gaan eten, ook kan ik dus thuis kolven... dat scheelt mss een hoop stress...

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom zou je dan kolven? Aanleggen is toch veel makkelijker?

Mijn man bracht mijn dochter vaak tussen de middag naar me toe, zodat ik op het werk even zelf kon voeden. Dat was veel sneller en gezelliger dan kolven.

Je hebt wettelijk gezien ook geen KOLFrecht, maar een VOEDrecht. Je mag als moeder dus zelf bepalen hoe je melk in je kind komt, kolven is maar een van de manieren.

6. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Mijn tips:

* als het kan kolven op een plek waar je lekker ook iets anders kan doen dan naar cc's staren. Ik kolf normaal op mijn eigen kamer (ja, aso he?), lekker op ZP bladeren, etc... moest laatst toch in het hok, en daar ging het echt minder lekker. Was meteen langer bezig.

* investeer in een goede kolf als je lang bv wilt geven en 3 dagen of meer werkt. Ik heb een PISA (Medela), werkt bij mij prima. Maar ik moet wel zeggen, ik heb erg makkelijke borsten, heb zelfs met het handkolfje zo een flesje vol. Toch hoor ik vaak dat het veel uitmaakt!

* ga live voeden als dat mogelijk is. Ik heb dat de eerste maand gedaan, is me erg goed bevallen. Nu is het te druk voor me op werk, maar het was mooi in de overgangsfase zeg maar.

* geef niet letterlijk 3 flesjes mee naar het kdv. Grote kans dat ze minder in 1 keer drinkt, en dan wordt het weggegooid. Ik lever het aan in laboratoriumbuisjes van 50 cc (ingevroren), en er wordt zelden iets verspild.

* bij thuiskomst gewoon meteen kijken of ze wat blieft :) Renske drinkt vaak twee borsten (normaal 1) leeg als ze van het kdv thuiskomt, dat is niet per se dorst, maar ook borst-behoefte.

* je hebt voedingsrecht tot 9 mnd na de bevalling. Maak daar gebruik van zoals jij wilt, maar regel het meteen op je werk (je mag er tot 6 maanden na de bevalling 'aanspraak' op maken geloof ik). Of dat nu met live voeden is of kolven. Als je moeilijk kolft is een live voeding misschien zelfs sneller (en leuker natuurlijk).

Deel Deze Pagina