Hai dames, Kort samengevat ben ik al vrij vroeg begonnen met kolven en het voeden van mijn dochtertje via de fles. Borst en fles wisselde ik af met dagen veel borst en dagen veel fles en 50/50. Uiteindelijk was ik twee weken terug overgestapt op zo goed als volledig ' live' voeden. Mijn dochtertje dronk toen steeds erg kort (10 min max) en sliep daardoor slecht (wakker door de honger) waarop ze weer niet goed kon drinken (te moe). Om een lang verhaal kort te maken ben ik uiteindelijk maar weer flink gaan kolven en fles gaan geven. Mijn productie was ook flink afgenomen en ik kreeg ook niet het idee dat ze nog goed groeide. Nu heb ik een paar dagen alleen fles gegeven (immers ik zat uren te kolven dus live voeden zat er niet in) en nu wilt ze ineens mijn borst niet meer als ik hem aanbied. Ze begint dan te huilen en of ze nou honger heeft of niet, ze weigert. Overigens moet ik erbij vermelden dat ze ook de fles vaak in eerste instantie weigert, maar als ik dan wat meer aandring pakt ze hem uiteindelijk wel en drinkt ze gulzig. Maar dit kost soms wel moeite terwijl dat voorheen niet het geval was. Ook drinkt ze niet de hoeveelheden die ze zou moeten met haar leeftijd en gewicht maar gaat het wel steeds meer de goede kant (weer) op. Hoe los ik dit op want ik wil natuurlijk het liefst dat ze weer volledig aan de borst gaat en dat dat soepel loopt!
Hmm. Ingewikkeld verhaal, want wat "weet je zeker" en wat "vermoed" je alleen maar. Wat weegt ze, en hoeveel drinkt ze nu? En hoe lang slaapt ze tussen de voedingen? Je hebt het idee dat ze niet goed groeit? Gebaseerd op wat? Heb je tussendoor je bezoekjes aan het CB nog wel eens gewogen? Verder: heeft ze goede plasluiers? Ons meisje weigerde ook wel periodes de fles (op oppasdagen), wij ongerust, maar bleek ze gewoon genoeg te hebben. Misschien heeft ze wel gewoon genoeg als ze weigert, borst of fles? Kindjes drinken makkelijk meer uit een fles dan ze nodig hebben, dus laat je niet foppen door wat ze wegklokt uit de fles, als jij daar "uren" voor moet kolven. Borstweigeren kan in jouw geval ook niet komen doordat je geen melk hebt, want je kolft dus nog wel gewoon. Fles drinkt natuurlijk makkelijker dan borst, dus misschien wil ze daarom liever de fles nu. En je zegt dat ze "gulzig" drinkt als je hebt aangedrongen met de fles. Maar is dat niet gewoon hoe snel het gaat met de fles? Dan zeg je dat ze erg kort dronk, 10 minuten, maar er zijn genoeg kindjes hier die in die tijd prima aan of twee borsten leegdrinken hoor! Je zegt dat ze "slecht" sliep toen, maar hoe slecht dan? Het is op deze leeftijd heel normaal om 's nachts meerdere keren te willen drinken, dat is heel gezond voor de ontwikkeling (van de hersentjes), om regelmatig voeding te krijgen. Niet voor niets wordt geadviseerd pas met een week of zes eens een flesje te geven... Je hebt er vast een reden voor gehad, maar met al dat kolven en flesjes geven heb je wellicht tepel-speenverwarring nu, en in elk geval heb je het mooie systeem van vraag en aanbod verstoord Uiteraard probeerde je zo goed mogelijk voor je meisje te zorgen, ik bedoel je echt niet te bekritiseren hoor. Mijn advies: probeer te stoppen met dit "gedoe", en probeer te vertrouwen op je meisje, dat ze zelf wel weet hoeveel honger ze heeft. Dus: wacht op hongersignalen (zoeken met het hoofdje, smakken, huilen) en biedt haar dan een volle borst aan. Als ze niet wil, wacht nog een tijdje (misschien ws je toch nog te vroeg) en probeer dan nog eens aan de borst. Hopelijk pakt ze die dan gewoon! En ga dan zo door, laat haar bepalen wanneer en hoeveel ze drinkt. Let wel op plasluiers en groei - maar ga niet iedere dag wegen, want dat schommelt teveel. En vertel hier nog even wat ze weegt en hoeveel ze drinkt en slaapt. Succes!
Ik sluit mij bij Babel aan. Mijn zoontje is net zo oud als jouw kindje en hij drinkt met gemak in 5 minuten een borst leeg. 10 minuten lijkt mij niet verkeerd op zich.