Ik ben van plan om straks BV te gaan geven, en dan wil ik dus na mijn bevallingsverlof gaan kolven op het werk. Nu denk ik dat het handig is om dit onderwerp binnenkort eens te sprake te brengen bij mijn baas. Maar ik vraag me nog een beetje af hoe ik dit aan moet pakken. En ik verwacht dat hij zal gaan vragen hoelang ik per dag kwijt zal zijn met kolven. Hier ik heb ik momenteel echt nog geen idee van. Is er iemand met ervaring die mij hierover wat meer kan vertellen en me tips kan geven?
Ik heb gewoon tegen mijn baas gezegd toen ik zwanger was dat ik borstvoeding ging geven en dus moest kolven op mijn werk. Ik heb toen gezegd geen idee hoe vaak en hoe lang is het goed dat ik daar tijdens mijn verlof op terug kom. En zo hebben we dat gedaan. Ben je wel op de hoogte van je rechten ? In het begin kolfde ik 2x per dag en ging eerder naar huis om mijn kindje te voeden. Nu kolf ik nog 2x per dag maar ga niet eerder naar huis. Ik kolfde eerst met een enkelzijdige handkolf en was toch al gauw een half uur bezig. Nu kolf ik dubbelzijdig elektrisch en ben ik zo klaar.
Ik heb het ook gewoon tegen mijn baas gezegt. Je hebt, wettelijk gezien, recht op een kwart van je werktijd om te kolven. Ik kolf 1a2 keer op mijn werk. Handmatig en ik ben 15 minuten bezig.
Bedankt voor jullie reacties! Volgens mij hebben we binnenkort hier planningsgesprekken dus dan zal ik het eens te sprake brengen, ik denk dat ze er hier niet zo moeilijk over zullen doen. Ik weet al dat de voorzieningen om te kolven er zijn, een afsluitbare kolfruimte met een koelkastje. Verder heb ik een vrij makkelijke baas die er vast geen probleem van gaat maken.. wat dat betreft voel ik me wel gezegend met deze werkgever
Bij een 8uur durende werkdag heb je recht op 2 uur kolfpauze, en ik had ook echt wel 2 keer en uur nodig in het begin. Nu ben ik met twee keer een half uurtje klaar. Heel goed dat je er al zo mee bezig bent hoor!
en waardoor kwam dat dan dat het in het begin langzamer ging? Gewoon omdat je er nog handigheid in moest krijgen? Of had je een andere kolf? Ben je pas gaan kolven toen je daadwerkelijk begon met werken of heb je daarvoor ook al wel gekolft? Ik denk wel dat ik zodra dat kan (ik geloof na een weekje of 5/6 eens af en toe wil gaan kolven om te kijken hoe dat gaat... en voor de baby natuurlijk ook om te wennen dat hij af en toe uit een flesje krijgt) Anders wordt straks de overgang misschien ook zo groot van volle dagen borstvoeding (lekker geborgen) bij mamma naar opeens 2 flesjes per dag uit zo'n "koud" flesje. en dan kan pappa af en toe ook eens de baby voeden. Of zie ik het wat te simpel....?
Met 5-6 weken lijkt mij prima. Blijf het tot je weer gaat werken dan ook als een onderdeel van de dagelijkse routine beschouwen om een flesje afgekolfde melk te geven. Zo is je kindje eraan gewend uit een flesje te drinken, tegen de tijd dat jij weer gaat werken. De voorkeur geniet wel om zelf NIET het flesje te geven, je kindje associeert jou namelijk met de borst, warmte ,veiligheid en geborgenheid. Als hij leert van een ander een flesje te krijgen dan jouzelf dan is er minder kans op verwarring. Ik kolf zelf al behoorlijk tijd, en het is echt in het begin oefenen met zo'n kolf. Op borstvoeding.com en borstvoedingsforum.nl, vind je ook veel tips over kolven.
hoi anique. ik kolf ook alweer een tijd. in het begin duurde het bij mij wel 45 min voor ik klaar was (enkelzijdig elektrisch). op een gegeven moment ben ik dubbelzijdig gaan kolven (eerst half elektrisch en uiteindelijk met twee handkolven tegelijk). Hoeveel tijd je nodig hebt is dus zowel afhankelijk van je kolf als van je eigen handigheid in en gewenning aan kolven. inmiddels ben ik in 15 min klaar (incl schoonmaken). oefenen met flesje en blijven oefenen is wel belangrijk inderdaad. heb veel gehoord van kindjes die toch liever de borst willen. ik heb trouwens zelf ook vaak een flesje gegeven en geen problemen daarmee gehad.
Ik heb gisteren een zeer verhelderend gesprekje gehad met een collega van mij die ook op het werk gekolft heeft voor allebei haar dochters... Ze vertelde mij bijvoorbeeld dat wanneer je eenmaal een toeschietreflex hebt de melk "gewoon" gaat stromen... terwijl ik altijd het idee had dat je (zoals bij een koe) een melkbeweging moet maken (of het kolfapparaat althans) om de melk eruit te krijgen. Verder heeft ze me laten twijfelen over of ik nou een handkolf wil of een elektrische.. Een handkolf schijnt namelijk ten eerste goedkoper te zijn en ten tweede kun je het overal gebruiken ( je hebt er geen stroom bij nodig). Aan de andere kant ben je met een dubbele elektrische kolf sneller klaar lijkt mij.. omdat die dubbel is (als je dus eenmaal handiger bent geworden met het afkolven en te zorgen dat je een toeschietreflex krijgt) en volgens mij heb je geen dubbelzijdige handkolven..? Ik zeg deze dingen expres even hierneer om te testen of ik alles goed heb begrepen wat ze mij verteld heeft, want dan kunnen jullie mij corrigeren als ik dingen misschien nog steeds helemaal verkeerd zie of de verkeerde conclusies trek. Ik vind het overigens wel erg fijn dat ik iig binnen ons bedrijf iemand gevonden heb met wie ik hierover alvast een beetje kan praten want het houdt me wel erg bezig de laatste tijd. groetjes Anique
Is het trouwens een idee voor mij om eerste te beginnen met verschillende kolven te huren tot ik weet wat voor mij het prettigst is en die dan kopen..? Want ik vind het wel zonde om er eentje te kopen en er daarna achter te moeten komen dat hij heel erg tegenvalt..
Dat is inderdaad een goede manier, bij mij stroomde het dan goed, en pas als het wat minder ging pompte ik weer even. Maar deze techniek werkt alleen met een handkolf. Ik heb meestal ook met de handkolf gekolfd. Bij de oudste kon ik naast de Avent die ik nieuw had aangeschaft een 2e hands Avent kopen, en daarmee lukte het wel om dubbelzijdig te kolven. Met zo'n collega bof je inderdaad! Wat de kolf betreft: wat voor keuze je maakt is erg persoonlijk, het ene type ligt je nou eenmaal beter dan het andere. Probleem is dat je de meeste kolven niet kunt huren om uit te proberen. Wat op zich wel werkt is: eerst een handkolf kopen, die kan ook in de kraamweek al handig zijn, om erge stuwing even weg te werken. Ook als je vanaf 4-6 weken gaat oefenen met een flesje is een handkolf handig. Voor het oefenen (moet je wel elke dag doen!) is een klein beetje 20-50cc vaak al voldoende. Als je dan gaat werken kijk je eerst even hoe het loopt met het kolven. Gaat het naar wens met de handkolf, dan laat je het zo, en anders kun je altijd nog een dubbelzijdige electrische aanschaffen. Hangt ook erg af van hoe veel je werkt bijvoorbeeld. Als je enkelzijdig kolft is het wel handig om een paar borstschelpen aan te schaffen. Die doe je op je andere borst tijdens het voeden of kolven, om de melk die bij de toeschietreflex vrijkomt op te vangen. Vaak komt er al aardig wat in zo'n schelp, zeker in het begin. Je kunt als je de schelpen dagelijks steriliseert, die melk gewoon bij de afgekolfde melk doen.
die schelpen, bedoel je daar van die "hoedjes" mee die je over je tepels doet, en die je ook onder je BH kunt dragen en wat melk kunnen opvangen voor als je "per ongeluk" zou gaan lekken? Mijn collega zei namelijk ook dat dat handige dingen waren als je tepels gevoelig of kapot zijn omdat ze voorkomen dat je bh erlangs schuurt, en ze zei ook dat ze ervoor zorgden dat als je kloofjes hebt deze sneller genezen omdat de wondjes dan sneller drogen. Hebben jullie daar ook dezelfde ervaring mee?
Ik gebruik een handkolf en vind dat op zich prima werken, met 10 minuten kolven heb ik zo'n 160ml, dus op zich genoeg en ook best snel. Maar ik kolf maar 1 keer per dag, ik kan me voorstellen als je 4 keer ofzo kolft, dat je liever elektrisch doet. Ik heb in de kraamweek een dubbelzijdige elektrische gehuurd en daar moest je een persoonlijke set bij aanschaffen, want je huurde alleen het motorische deel zeg maar, voor de hygiene moest je de onderdelen die contact maakten met de melk of je huid zelf kopen. En die set samen, dat is dan meteen ook de handkolf, dus die gebruik ik nog steeds. Ik zou in elk geval nu nog geen kolf kopen, maar even afwachten hoe je bv loopt. En eentje huren of kopen is ook zo gedaan. Succces met de rest van je zwangerschap en alle overdenkingen, er komt genoeg bij kijken he.
Dank je wel Ja er komt idd genoeg bij kijken, maar vind het ook wel leuk hoor om ermee bezig te zijn. Alleen blijft het als je nog nooit borstvoeding gegeven hebt nog best wel eens tasten in het duister. Mensen kunnen je nog zo vaak vertellen hoe het is, maar ik zal het toch zelf moeten gaan ervaren, want ik kan me er nog steeds niet zoveel bij voorstellen. IK weet alleen maar dat ik nu heel vastberaden ben om het te laten slagen... ookal weet ik dat de eerste tijd vaak nog niet zo heel leuk is omdat je er als moeder en baby allebei nog aan moet wennen en je bijvoorbeeld kloofjes kunt krijgen (ik geloof toch dat de meeste vrouwen die borstvoeding geven wel eens last van kloofjes hebben) Maar het lijkt me wel echt geweldig als je het eenmaal onder de knie hebt kunnen krijgen na een poos.
@Anique: ik heb mijn drie kids bv gegevne en hem nooit kloven, borstontstekingen of verstopte melkkliertjes gehad. Wel een dipje in de productie maar verder heb ik geen klagen. Dat kan dus ook.
Oh, die collega van mij omschreef het tegen mij echt als dat het in het begin even doorbijten was (bij haar tot 3 maanden) en daarna werd het makkelijk, daarvoor had ze vaak kloofjes enzo.. zo zie je maar hoeveel verschil erin zit! Hopelijk gaat het bij mij ook makkelijk Maar ja, kan er misschien beter niet vanuit gaan, dan kan het alleen maar meevallen
Ik voed 'pas' 2 maanden, maar ook hier nog nooit kloofjes of ander soort ellende gehad. Dus het kan meevallen hoor. Maar ik vind t alleen maar goed dat je er zo mee bezig bent en op voorbereid en je bent lekker gemotiveerd. Super!
Nog even een toevoeging over het kolven op het werk: dit is wettelijk geregeld. Meer kun je volgens mij vinden op de site van het ministerie van sociale zaken. Er is ook een tijdschrift BV (over borstvoeding) en daarin staan ook je rechten goed beschreven. (ook bijvoorbeeld dat je totdat de baby 6 maanden is geen nachtdiensten hoeft te draaien enzo.) Goed dat je er al op tijd over nadenkt! Succes!