Kolven op werk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Modra, 16 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Hi,

Ik hoop op wat antwoorden van jullie! :)

Over 1,5 maand begin ik weer met werken. Mijn zoontje is dan 4 maand oud. Ik werk als groepsbegeleidster met verstandelijk gehandicapten. Ik kan niet altijd zomaar even weg... Ik weet dat ik gewoon recht heb op kolftijd, maar het is niet zo simpel met ernstig verstandelijk gehandicapte kinderen. Er moet dan echt goed gekeken worden naar wat de mogelijkheden zijn.

Ik zit er nu wel een beetje over in, ik vind het lastig om te bedenken hoe vaak ik moet kolven... Hoe zorg ik ervoor dat mijn borsten niet knappen en dat mijn productie in stand blijft..? Dat en hoe breng ik dat samen met het werk dat ik doe... Wat is de maximum tijd die ik er tussen kan laten?

Dus bij deze... Hebben jullie een idee? En toen jullie weer aan het werk gingen, hoe vaak kolften jullie? Hoeveel cc dronk jullie kindje op de opvang? Hoeveel tijd lieten jullie er tussen?

Ik werk meestal acht uur per dag, met een uur pauze, dus negen uren van huis...Het is ongeveer twintig minuutjes van en naar werk inc S. bij de opvang brengen/ ophalen.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    #2 Zoe123, 16 okt 2015
    Laatst bewerkt: 16 okt 2015
    Mijn tip,maak zsm een afspraak met je werkgever om dit te bespreken...
    Ook al is een werkgever inderdaad verplicht (want gewoon wettelijk vastgelegd) om er voor te zorgen dat jij kan kolven/live voede (want dat mag ook),het LIJKT vaak een "gedoe".
    Ga uit van mogelijkheden ipv beperkingen.
    Het is niet voor de komende jaren,het gaat om enkele maanden.

Op een werkdag van 8 uur moet je uitgaan van in ieder geval 2 maar beter 3 x kolven. Investeer in een goede dubbelzijdige kolf; beter voor de boobies en beter qua tijd ��

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zou idd kiezen voor een dubbelzijdige elektrische kolf. Zeker als je nog meer kinderen gaat krijgen haal je die aanschaf er wel uit aan tijdswinst. Ik heb voor 3 kinderen handmatig gekolfd en dat was best wel een gedoe en achteraf gezien verkeerde zuinigheid. Hoewel ik ook wel bang was om me een koe te voelen aan een elektrische dubbelzijdige kolf, dat speelde ook mee. Maar ja, wie ziet het....

Verder heb ik vrijwel alleen in mijn lunchpauze gekolfd. Ik heb een eigen bedrijf en had gewoon echt geen tijd om 2x per dag me terug te trekken, dat lukte domweg niet. Alleen bij de oudste heb ik dat een paar weken geprobeerd, maar al gauw ben ik overgegaan op 1x tussen de middag.
    Qua druk ging dat prima, de opbrengst was alleen altijd heel matig. Ik ben een slechte kolver, bij alle drie geweest. Soms kwam er aan een kant maar 20 cc uit. Misschien was dat met een elektrische ook wel beter gegaan. Ik loste het op door elke dag, ook op mijn vrije dagen na de ochtendvoeding na te kolven. En soms ook nog een keer extra in de weekenden. En ik had een voorraad opgebouwd voordat ik ging werken in de vriezer. Dat idee gaf me ook wel rust, dat er altijd nog wat achter de hand was. In geval van nood heb ik ook wel eens een keer kunstvoeding laten geven. Niet ideaal, ik was daar eigenlijk geen voorstander van ivm darmflora etc., maar ja, een baby honger laten lijden is ook weer zo wat.

4. Hupje

Hupje Actief lid

15 jun 2015
    281
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kolf met de Medela Swing Maxi. Ik had graag willen kolven op de voedingstijden van baby (2x per werkdag), maar dat was niet haalbaar: die tijden lukten nirt met mijn werkzaamheden en aangezien ik minder kolf dan baby drinkt, had ik met 2x niet genoeg. Mijn oplossing was om 3x te kolven, verdeeld over de werkdag.
    Omdat ik het voor mij en mijn werk wel erg belastend vind, ga ik nu baby 6 maanden is, terugschroeven naar 1x kolven en gaat baby kunstvoeding krijgen op de opvang.

5. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Ik heb het altijd gered met 1x kolven, maar dat wil lang niet bij iedereen dus daar moet je niet van uit gaan. Dochter dronk hier altijd maar 1 borst, dus ik, kolfde dan in 1x beide borsten wat voor mij dan eigenlijk 2 voedingen waren. Dochter dronk 2 flesjes van 100-120ml (is nooit omhoog gegaan, rond 10 maanden 1 flesje er af en met 1 jaar helemaal gestopt met kolven en drinkt ze op de opvang gewone melk uit een beker).

Wat ik overdag kolfde was soms genoeg, soms niet. Wat ik altijd deed was de nacht elke keer dezelfde borst aanbieden vanaf de laatste avond voeding. Dus was de voeding rond 22u links, bleef ik links de hele nacht en ook sochtends geven als ze kwam. Rechts zat dan sochtends zo vol dat ik daar een hele voeding uit kon kolven vaak. Na het kolven liet ik haar dan ook nog even rechts drinken.
    Dan gaf ik dus 1 verse voeding mee en 1 van de dag ervoor. Als er dan extra was ging dat in de vriezer voor week erna (2 dagen opvang). Voorraad kolven deed ik ook door op deze manier sochtends te kolven.

Vanaf 10 maanden werd het kolven bij mij wel aanzienlijk minder, was er toen ook wel flauw van moet ik zeggen. Heb toen veel vriezer voorraad gebruikt en op 1j dus helemaal gestopt met kolven (geef nog wel live).

Dit werkt voor mij goed, maar je zou het echt uit moeten proberen eigenlijk, dan weet je wat voor jou kan.
    Ik zou wel vast beginnen met voorraadje opbouwen in de vriezer, dat geeft alvast minder stress als je straks op een werkdag minder bij elkaar kolft dan ze drinkt.

6. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Ik liet haar s ochtends eerst bij mij drinken om half 7 en ga zelf om 7 uur de deur uit. Ze dronk daarna vaak 3 voedingen en dat probeerde ik dan ook te kolven. Haar derde drinkmoment was vaak op moment dat ik naar huis ging van werk (zo rond half 6/6 uur). Op het werk ben ik begonnen met 3x kolven maar ik vond dat zo vervelend en lastig te regelen met mijn collega's qua werkzaamheden dat ik binnen een week al naar 2 keer ben gegaan. Ik zat rustiger en kolfde meer. De derde keer kolfde ik als ik net thuis was.
    s avonds en evt s nachts kreeg ze de voeding weer bij mij.
    Je kunt eventueel overleggen met je baas of je ook naar het kdv zou mogen om te voeden. Je hebt met je 8 uur werken recht op 2 uur kolven op je werkdag dus je zou makkelijk twee keer kunnen voeden als je dat zou willen (inclusief je reisttijd als ik het zo zie)
    Maar doe vooral waar jij je goed bij voelt he!

7. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Ik werk ook in de zorg, dus snap je gedachte wat betreft geen tijd. Ik zou met je leidinggevende overleggen
    Je hebt er recht op en met passen en meten is er veel mogelijk. :) Ik kolf 2x op een dag, net wel of net niet genoeg wat baby drinkt. (drinkt 2 of 3 flesjes)

Maar ochtendvoeding is zoveel dat baby maar 1 borst drinkt, de andere kolf ik. Dit samen met mn werkopbrengst is vaak genoeg.

Daarnaast heb ik nog vriezervoorraad, aangezien ik al een hele tijd (ook in verlof ) de ochtendvoeding nakolf.

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het helpt om vooraf duidelijk te zijn en er afspraken over te maken. Ik zou twee vaste momenten kiezen, zodat je collega's ook weten op welke momenten je een half uurtje weg bent om te kolven. Ik kolfde zelf 2x een half uur, een collega had daar niet genoeg aan en kolfde 3x (ochtend - lunch - middag). Dat half uur per kolfbeurt had ik echt nodig, inclusief voorbereidingen, schoonmaken van de kolf, en het kolven zelf. Ik had een dubbelzijdige kolf (medela freestyle). Met 2x per dag kolven, kolfde ik genoeg of net iets meer dan mijn zoontje dronk op een werkdag.

Afhankelijk hoe straks het dagritme is, kan je er voor kiezen het bijvoorbeeld standaard om 10.00 uur en 15.00 uur te doen. Of kiest er voor om het altijd na een bepaalde activiteit te doen. Een half uurtje speling maakt vaak niet zoveel uit, maar een uur uitstellen zorgde bij mij al wel voor pijnlijke overvolle borsten. Zeker tijdens de ochtendkolfsessie als de melkproductie het hoogste is.

Verder legde ik mijn zoontje aan vlak voor ik ging werken, en ook als ik thuis kwam. In het begin was dat ook het maximale wat haalbaar was, zonder stuwing. Later kwam het wat minder stipt.

9. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Heel erg bedankt dames! :) Fijn om wat ervaringen te lezen, zo krijg ik al een beetje meer een idee van hoe het er straks uit kan komen te zien...

Op dit moment krijgt mijn zoontje nog best veel voedingen. Ik gok 10 of zo per dag+nacht, maar weet het niet precies. We hebben nu een ritme waarbij ik hem na ieder slaapje voed. Die slaapjes verschillen erg... Hij heeft nogal wat moeilijkheden gehad met slapen, in slaap vallen waar we veel mee bezig zijn geweest. Het gaat nu steeds beter.

Op dit moment heeft hij 's ochtends wat langere slaapjes en 's middags vaak nog hazenslaapjes... Maar de wat langere slaapjes zijn wel echt max 3 uur en dan heb ik al behoorlijk volle borsten! Ik hoop trouwens dat er nog wat meer regelmaat gaat komen wbt 's ochtends tov 's middags.

'S nachts slaapt hij maximaal 5 uur aan en stuk (meestal 's avonds het eerste stuk) Daarna 3 a 2 uren... Na een uur of 3,5 kan de melk soms al uit mijn borsten spuiten... Als hij 's nachts 5 uur niet slaapt lig ik op een kletsnatte handdoek. Ik denk mede doordat ik een behoorlijke productie heb omdat hij eerder, toen hij onrustiger was, vaak, veel aan de borst lag. (Toen sliep hij 's nachts max 3 uren achter elkaar en ging het vanaf daar bergafwaarts)
    Ben dus benieuwd hoe dat gaat straks.

Ik heb nu een kolf in bruikleen van mijn zus. Elektrische enkele kolf, maar in principe gaat dit wel goed/ vlot, dus hoop dat een dubbelzijdige niet per se nodig is.

Vaste tijden gaat alleen een beetje lastig worden bij ons op werk... Wij werken per dag meestal met 4 diensten, 8.00-4 16.00, 7.30-16.30, 10.30-19.30, 13.30-22.30... Ik heb dus geen regelmatige werktijden, omdat ik in principe al die diensten draai... Al heb ik mijn twijfels of ik ze allemaal wel daadwerkelijk kan draaien met het kolven.
    Ben een beetje bang dat als ik daadwerkelijk 3 keer moet kolven per dag, er maar één dienst is die ik kan draaien en dat is wel wat lullig voor mijn collega's maar ja... ;) Misschien kunnen we er iets op verzinnen!

Ik wil eigenlijk geen kunstvoeding bij moeten gaan geven. Ben wel al begonnen aan een klein voorraadje en ga vanaf nu ook actief een extra voeding per dag afkolven.

Ik zal dan ook binnenkort met mijn leidinggevende bespreken wat er allemaal mogelijk is, maar dacht wil eerst een beetje een idee hebben van hoe vaak ik zou moeten kolven enz. Mijn leidinggevende heeft geen kinderen, en voor zover ik weet geen ervaring met kolvende teamleden.

Meer ervaringen zijn altijd welkom!

10. Onyx

Onyx Bekend lid

10 sep 2014
    550
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik kolf eigenlijk om de ongeveer 3 a 4 uur. Werk voornamelijk 's avonds waarbij ik maar 2x kolf.
    Als ik overdag werk doe ik het wel 3x.
    Als je dubbelzijdig kolft ben je sneller klaar.
    Ik ben met voorbereiden, kolven en schoonmaken binnen een halfuurtje klaar

Als ik jou was zou ik wel even met de werkgever overleggen over het kolven. Je hebt er gewoon recht op, en die tijd moet je ook gewoon lekker pakken. Het is niet jouw probleem als het eigenlijk niet "kan".
    Je werkgever hoort er gewoon was voor te regelen.

Met je overproductie moet je misschien even een tijdje gaan blok-voeden (moet je ff google-en) met 6 maanden is je productie redelijk stabiel geworden en heb je niet meer telkens van die ploftieten :D

11. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik had ook overproductie. Dan is het niet aan te raden nu al extra te kolven om een voorraad melk op te bouwen. Grote kans dat je productie dan nog hoger wordt, en dat is straks als je gaat werken nog lastiger. Ik kolfde alleen indien echt pijnlijk ivm te volle borsten, 1x per dag beide borsten leeg. Na een paar keer had ik al best een voorraadje opgebouwd, omdat er zoveel melk uit kwam ;). Verder inderdaad blokvoeden.

Wat betreft de aantallen borstvoeding per dag. Mijn zoontje kwam met 3 maanden ook nog heel vaak. Toen ik een maand later ging werken, was dat al iets minder, maar nog altijd meer dan een kunstvoedingkindje. Ik wist ook niet goed hoeveel melk ik mee moest geven, dus gaf in het begin te veel mee. Al snel bleek hij bij de opvang 2 flessen te drinken die relatief groot waren, heel in het begin nog 3, maar al snel over op 2. Daar deed hij het prima op. Thuis, in het weekend, lag hij veel vaker aan de borst. Dat was een ander drinkpatroon (en misschien meer behoefte aan mama-tijd), maar het bestond prima naast elkaar.

Qua kolven zat ik met 2x per 8,5 uur echt aan mijn max. Minder kolven ging niet, en dan had ik de eerste maanden echt volle borsten. Ik kolfde per kolfbeurt gemiddeld 250 ml melk uit beide borsten. Dus een halve liter per dag. Dat dronk hij op de opvang niet volledig op, (ongeveer 400 ml per dag) dus de voorraad groeide alleen maar. Daarom heb ik, toen ik stopte met borstvoeding, nog 2 maanden moedermelk kunnen geven uit de diepvries :)

Als je nu al last hebt van een stevige productie, is de kans groot dat het kolven je ook best goed afgaat. Je hebt een aardige buffer, zelfs als door het kolven je productie iets zou afnemen. Alleen moet je er op letten dat je op tijd kan kolven, omdat het anders niet prettig voor jou is en niet goed voor je productie. Ik heb zelf de kunstvoeding helemaal niet nodig gehad en met een fulltime baan me altijd kunnen redden met kolven. Dat geeft hopelijk goede moed :)

Deel Deze Pagina