Hallo, Ik ben volgende week uitgerekend maar bij de eerste wilde ik graag bv geven alleen dat lukte niet. Kleine dronk niet goed aan de borst en kolfde te weinig melk. Dus de productie was ook laag bij mij. Nu hoor ik veel aanstaande moeders dat ze al tijdens de zwangerschap lekkende borsten hebben of grotere borsten. Ik heb hier helemaal geen last van. Wel ben ik bang dat het nu weer niet lukt terwijl ik het zo graag wil. Is het zo dat als de eerste keer niet lukte het nu ook niet zal lukken? Vorige keer is er ook een lactatiekundige bij geweest en van alles geprobeerd tot sondeslangetjes in de tepelhoedjes en dergelijke.
Hoi, Dat je geen melk lekt wil niet zeggen dat je borsten niet klaar zijn om te voeden. Dat het eerder niet lukte wil ook niet zeggen dat je borsten nu niet klaar zijn om te voeden. Wat ik zou doen: focus de eerste drie dagen op veel bij elkaar zijn. Na de geboorte lekker bij je laten liggen, vraag of eventuele controles even kunnen wachten tot je kindje kennis heeft gemaakt bij de borst of op de buik kunnen plaatsvinden. Eerste kennismaken is likken, proeven, smakken, misschien wel aanhappen. Wil het niet lukken, dan masseer je even met je vingers: streel of tik en kijk of je een of meer druppels kunt masseren. Deze geef je dan via je vinger aan je kindje in het mondje. Vanaf hier ga je verder: aanleggen, oefenen. Wil het om wat voor reden niet, dan doe je het zelf: masseren, kolf wat druppels, geef dat op een lepeltje aan je kindje. Vanaf dag drie is het belangrijk dat als je kindje nog niet goed aan hapt of drinkt je met een elektrische huurkolf aan de slag gaat. Kolf dan ook volgens schema afwisselend met massage. En blijf dicht bij je kindje! Onvoorwaardelijke toegang tot de borst de eerste dagen helpt je productie opbouwen! Succes! Ben je bevallen en heb je vragen, stuur dan even een appie of mail.