Hoi, Vanaf de geboorte van mijn dochter ben ik bv gaan geven. Dit lukte niet op de 'normale' manier. Eerst voedde ik haar met tepelhoedje, maar het aanleggen bleef een probleem. Ook viel ze steeds af ipv dat ze aankwam. Toen na bijvoeden van gekolfde melk volledig overgestapt op alles kolven en dit per fles geven. Dat heeft allemaal prima gegaan alleen breekt het kolven me op. Ik ben bv gaan geven met de hoop dat dit op de natuurlijke manier zou kunnen, maar helaas. Nu ben ik elke voeding eerst mijn dochter de fles aan het geven en vervolgens ook nog aan het kolven. Het kolven staat me nu ecgt tegen, zeker wanneer ik een dagje weg ben en ergens anders (soms op het toilet) moet kolven. Nu zou ik graag dit willen afbouwen. Momenteel krijgt mijn dochter 6 voedingen. Overdag soms om de 3 uur en de nacht slaapt ze van ongeveer 11 uur tot 6. In de nacht kolf ik niet, ik word dan wel wakker met harde borsten die soms pijnkijk zijn. Ik kolf dan meteen en gedurende de dag kolf ik nig om de 4 uur. Ik zit dan op 5 keer kolven overdag. Dit doe ik nu sinds een paar dagen. Ik kolf niet precies op de voedingsmomenten van mijn dochter, maar probeer dit te doen wanneer ze slaapt. Nu zou ik graag willen weten hoe ik het kolven kan afbouwen. Kan ik van 5 keer om de 4 uur overstappen op kolven om de 5 uur? Of moet ik om de 4 uur blijven kolven en dan steeds 1 keer overslaan dus dat ik bijvoorbeeld om 7 en 11 kolf en dan die van 15 uur oversla en pas weer om 19 uur en dan nog om 23 uur. Wat is de beste manier? Alvast bedankt. Groetjes
Hoi, De vraag is eigenlijk: wil je je borstvoeding afbouwen of het aantal kolfmomenten? Wanneer je je voeding wilt afbouwen, laat je steeds 1 kolfbeurt vallen. Die sla je dus over. Kijk het een dag of 3-5 aan om te kijken of je borsten het oppakt. Heb je geen stuwing meer, dan kun je een volgend kolfmoment afbouwen. Het is handig wanneer je wel en niet kolven afwisselt. Ik weet niet hoe oud je kindje is? Mogelijk kun je ook de sessie van 15 uur eerst afbouwen, dan het moment ervoor of er na. Op die manier heb je in de ochtend nog 1 of 2 momenten en 's avonds nog een sessie. Over de dag heen ben je dan kolf'vrij', mogelijk is dit voor jullie wel een goed evenwicht en helpt dit je borstvoeding geven nog even vol te houden? Wanneer je naar bijv. 3 kolfmomenten op een dag wilt, is het goed uitkienen en goed kolven op die momenten. Kolf je genoeg nu? Hoe kolf je: elektrisch of met een hand kolf? Huurkolf misschien nog? Hoe kolf je? Allemaal dingen die uitmaken hoeveel je kolft. Laat maar weten, wie weet, kunnen we nog wat kleine aanpassingen maken, en kolf je met gemak nog een deel in 3 momenten. Dan kan je kleintje nog steeds goed op jouw voeding groeien en ontwikkelen! Bedenk: ook wanneer je nog maar 1 keer kolft per dag is je borstvoeding waardevol! Ik hoor het wel, groetjes, Heidi
Hoi Heidy, Bedankt voor je reactie. Je antwoord brengt me een beetje in twijfel. Ik zou graag mijn meisje van bijna 10 weken moedermelk geven. Alleen dat kolven...... Ik zal mijn verhaal nog even verder toelichten. Mijn dochter is vrijdag 10 weken oud. Ze drinkt ongeveer 6 voedingen van 150cc gemiddeld. Ze is 59 cm lang en woog vorige week 5,5 kilo. Tot 3 dagen geleden kolfde is ook 6 keer. De eerste keer in de ochtend kolfde ik veel, ongeveer 200 tot 250 cc. Dit omdat ik de nacht ook oversla. Ik probeer mijn borsten altijd leeg te kolven. Ik heb de medela swing dubbel. De andere keren dat ik kolf krijg ik soms wisselende opbrengst. Soms 150, 160, 170 maar soms ook minder dan 150. Gedurende een dag kolf ik in totaal meer dan dat onze meid opdrinkt dus ik heb steeds wat over. Sinds 3 dagen ben ik van 6 kolfmomenten naar 5 gegaan en krijgt mijn dochter 1 keer kv. Dit gaat tot nu toe probleemloos. Jij svhrijft dat wanneer ik het wil afbouwen ik er 1 moet overslaan. Dan heb ik dus 1 keer geen 4 uur tussen het kolven, maar 1 keer 8 uur. Is dat beter dan dat ik alle kolfmomenten om de 5 uur doe? Als ik minder kolfmomenten zou willen. Tot hoeveel keer kan ik het per dag terugbrengen? Ik zou het niet erg vinden om bijvoorbeeld de eerste in de ochtend en de laatste in de avond nog te kolven. Of moet ik minkmaal 3 keer kolven op een dag? Is het dan geen probleem dat mijn dochter half bv krijgt en half kv? Ik kijk uit naar je antwoord. Groetjes Esther
Half bv en half kv maakt niet uit. Ook wanneer je kindje 4 om 2 krijgt maakt niet uit. Je kunt alles combineren! Ik zou eerst kijken naar 4 momenten, dan 3. Dan kun je kijken of je productie in stand blijft bij enkel ochtend en avond. Iedere moeder heeft een ander omslagpunt waarbij de productie niet meer makkelijk in stand blijft. Bij sommige moeders is dit het afbouwen van een nachtvoeding, andere moeders kunnen 3 x daags kolven zonder problemen. Probeer dus te spreiden zou ik zeggen. Groetjes!
Hoi, Bedankt voor je reactie. Ik ga het aantal momenten proberen te minderen en prbeer de momenten te verspreiden over de dag. Eens kijken hoe mijn lichaam daar op reageert. Bedankt voor je hulp. Groetjes