Afbouwen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Rode, Feb 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rode

Rode Lid

Jul 27, 2013
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Heidi,

Een half jaar geleden heb ik je een vraag gesteld mbt het gewicht van mn dochter. Ze woog met 4 mnd 10.000gr, op alleen bv. Inmiddels is ze bijna 10mnd en weegt nu 14.500gr, maar de kinderarts en ik maken ons nog geen zorgen; 1 moet de grootste zijn! Sinds ze 6 maanden is ben ik haar gaan bijvoeren, nu eet ze 3x/dag en 2 tussendoortjes. Verder bv op verzoek. Als ik werk afgekolfte melk en water/thee, maar dan drinkt ze alleen het hoogst noodzakelijke!
    Nu wil ik langzaamaan wat gaan afbouwen omdat ik mn cyclus terug wil. Hoe ik moet afbouwen zonder fysieke problemen voor mezelf, weet/kan ik wel. Ik kolfte nog 1x/dag op werk(3-4 x/week)en ben begonnen met dat eruit te gooien. Dat leek goed te gaan, maar na 1 week stopte mijn toeschietreflex bij het voeden, mijn productie leek veel lager en begon mn dochter ook te bijten! Dát was niet de bedoeling! Bovendien, als ik thuis ben, wil ze nauwelijks iets anders drinken dan live bv. Zonder toeschietreflex en met de lage productie had ik opeens te maken met n huilend kind, als ik thuis ben... Blijkbaar wil zij nog niet afbouwen, hoe pak ik dit nu aan? Ik heb inmiddels een ocytocinespray en ben toch maar weer gasn kolven, om de productie weer wat omhoog te krijgen. Maar daarmee bouw ik niet af... Het moet toch mogelijk zijn haar te wennen aan minder melk? En het zou toch ook mogelijk moeten zijn 2x daags te voeden (ochtend en avond) en op die monenten ook n redelijke hoeveelheid te produceren voor haar mét tieschietreflex? Ik hoor graag van je!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Het is niet ongewoon dat kindjes met deze leeftijd nog vaker dan 2 keer aan de borst drinken. Daarnaast speelt haar leeftijd en ontwikkeling mee: ze heeft het inderdaad nog nodig nu. Juist nu ze wat groter wordt en meer meemaakt en indrukken opdoet kan ze de veilige basis van mama goed gebruiken.

Ik begrijp dat je graag je cyclus terug zou zien, het is echter niet ongewoon dat bij borstvoeding de cyclus pas weer terug keert rond de eerste verjaardag (range tussen 7 maanden en 13-14 maanden)
    (lees ook hier: Menstruatie | Borstgevoed.nl )

Ik zou een lans willen breken voor je kindje en haar nog die 2 maanden gunnen. Wil je wel afbouwen (overdag) bestaat de kans dat ze het op momenten dat je wel thuis bent wil inhalen ('s nachts) het is aan jullie wat je voorkeur heeft.

Heb je hier wat aan?

3. Rode

Rode Lid

Jul 27, 2013
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Heidi,

Dank voor je reactie en heel goed dat je een lans breekt voor mijn dochter!
    Ik ben, omdat de melkproductie en het toeschietreflex opeens wel heel sterk terug liep, weer begonnen met kolven als ik werk, of als ze niet drinkt terwijl ze dat normaal gesproken wel had zullen doen (bijv voor het slapen gaan). Als ik thuis ben krijgt ze, dat was ook niet veranderd tot nu toe, gewoon op verzoek. Maar blijkbaar had 3x minder kolven per week een enorme invloed op mijn productie en toeschietreflex, met als gevolg een ontevreden kind dat ook nog bijt... En dat had ik, eerlijk gezegd niet verwacht! Voor dat toeschietreflex heb ik een oxytocine-spray laten voorschrijven, maar deze is in de wijde omtrek bij geen apotheek op voorraad, en komende vrijdag hebben ze hem pas in huis!!! (wat ik vrij idioot vind, stel je voor dat je net moeder bent geworden en je hebt dat spul echt nodig voor zo'n heel kleintje) Met borstcompressie kom ik vaak ook wel een eind, maar niet altijd.
    Maar goed, ik wilde ook nog niet stoppen met voeden, maar had de hoop dat ze de laatste 2 maanden wel genoegen zou nemen met 2x/dag. Op dit moment drinkt ze, als ik thuis ben, 3-4x/dag (als wakker word rond 6 uur, voor haar slaapjes 2x, en voor dat ze om 20 uur de nacht in gaat verder 's nachts niet) maar altijd kort, en bijt bovendien snel alsof het te langzaam gaat of er te weinig uit komt. Als ik overdag weg ben geweest dan heeft/neemt ze geen inhaal-momenten, terwijl ze wel (te) weinig drinkt overdag. (plast dan ook weinig)
    IK vind het overigens helemaal niet erg om nog een paar maanden door te gaan hoor, want als het goed gaat en ze bijt niet dan is het een heerlijk moment!
    Maar ik vraag me wel af of ik over 2 maanden niet met hetzelfde probleem kom te zitten, zoals de afgelopen tijd, als ik wil gaan afbouwen! Vroeg of laat moet het ervan komen..... en het liefst zonder drama voor mijn dochter of voor mij... Dank voor je tijd, groetjes

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Vervelend inderdaad dat bijten...:( Vaak is het van voorbijgaande aard, als dat je helpt?

Syntocinon is inderdaad een probleem geweest: niet leverbaar omdat fabrikant het juiste stofje voor grondstof niet had. (dit was een europees probleem, ik verwacht inderdaad dat het nu weer leverbaar zal zijn)

Over 2 maanden hetzelfde probleem. Tja, dat valt niet te voorspellen, dan is ze in haar ontwikkeling ook weer verder. Het gaat met stapjes en sprongetjes, dat loslaten. Soms kleine stapjes, zelf terug, dan ineens een sprong vooruit! Kijk gewoon hoe het komt! Fijn te horen dat je haar nu nog even de tijd kunt gunnen!

Geniet!

Share This Page